پروفسور دکتر ماتهویس کلاین
برگردان
خ
اتیک قرن هجدهم
۱
اتیک ماتریالیست های فرانسه
۱
دنیس دیدرو
(۱۷۱۳ ـ ۱۷۸۴)
یکی از خلاق ترین اندیشمندان ماتریالیست روشنگری اروپا
از مؤلفین برجسته دایرة المعارف فرانسه
از همکاران و دوستان دآلمبر، روسو، کاندیلا.
· در آموزه های فلسفی و سوسیولوژیکی ماتریالیست های فرانسوی (دیدرو، هلوه تیوس و هولباخ) تفکر اتیکی مترقی فلسفه ماتریالیستی پیشین پیشرفت های چشمگیری می کند.
۲
کلود آدرین هلوه تیوس
(۱۷۱۵ ـ ۱۷۷۱)
فیلسوف ماتریالیست فرانسه
· فلسفه ماتریالیستی آنان به سلاح ایدئولوژیکی بورژوازی جوان در مبارزه بر ضد نظام فئودالی ـ استبدادی و ایدئولوژی آن بدل می شود.
۳
پل هنری تیری د هولباخ
(۱۷۲۳ ـ ۱۷۸۹)
از متفکران رادیکال قرن هجدهم
از همکاران دید رو و دآلمبر
از مؤلفین دایرة المعارف (۳۵ جلدی)
آته ئیست، دترمینیست و ماتریالیست
· نظریات اتیکی ماتریالیست های فرانسوی در قرن هجدهم خصلت آته ئیستی و ضد تئولوژیکی دارند.
۴
· پایه و اساس فلسفی درک اخلاقی آنها را سنسوئالیسم ماتریالیستی تشکیل می دهد.
· مراجعه کنید به سنوسئالیسم (حسگرائی)
۵
· آنها سنسوئالیسم ماتریالیستی را برای توضیح رفتار انسان ها به خدمت می گیرند.
۶
· آغازگاه اتیک آنها را «طبیعت» انسانی و «منافع شخصی» هر فرد تشکیل می دهد که در طبیعتش نهفته است.
۷
· بر طبق تز سنسوئالیستی مبنی بر اینکه انسان دانش خود را از تجربه حسی کسب می کند، ماتریالیست های فرانسوی اعلام می کنند که هنجارها و قواعد اخلاقی محصول محیط اجتماعی است.
· محیطی که انسان ها در آن زاده می شوند و زندگی می کنند.
۸
· محیط اجتماعی، نظام سیاسی و قانونگزاری سمت و سوی کیفیت اخلاقی انسان ها را، منافع و علایق آنها را تعیین می کنند و میان فضایل و رذایل مرزبندی می کنند.
۹
· ماتریالیست های فرانسوی از این واقعیت امر نتیجه انقلابی می گیرند و اعلام می کنند که برای نیل به اخلاقمندی (فضیلت اخلاقی) عالی تر باید شرایط اجتماعی را تغییر داد.
۱۰
· آنها پیشنهاد می کنند که باید با قانونگزاری معقول و تربیت مبتنی بر خرد، منافع شخصی را با منافع اجتماعی به طرز معنامندی پیوند داد و بدین طریق انسان های اخلاقمند تربیت کرد.
۱۱
· خدمت به خلق و «رفاه عمومی» به نظر آنان، سرچشمه سجایای اخلاقی و همزمان هدف قوانین، عادات و رسوم است.
۱۲
· ماتریالیست های فرانسوی طرفدار اگوئیسم به اصطلاح «معقول» بوده اند.
· مراجعه کنید به اگوئیسم
۱۳
· فضیلت واقعی، به نظر آنان در این است که انسان با جامه عمل پوشاندن منطبق با منافع کل جامعه به منافع شخصی خود، سهم خود را به سعادت عمومی و به رفاه خلق ادا خواهد کرد.
۱۴
· هدف ماتریالیست های فرانسوی از آموزه های اتیکی (تعالیم اخلاقی)، تئوری های مربوط به منافع شخصی، رفاه عمومی، خدمت به خلق، طبیعت تغییرناپذیر انسانی و نقش محیط اجتماعی آنها، که بنا بر ماهیت تاریخی ـ اجتماعی شان تئوری های بورژوائی اند، کمک به پیروزی بورژوازی نوخاسته در مبارزه بر ضد فئودالیسم است.
۱۵
· این آموزه ها اما در عین حال، پیشرفت خارق العاده ای در تاریخ تفکر اتیکی محسوب می شوند.
۱۶
· ماتریالیست های فرانسوی به کمک این آموزه های اتیکی به پیروزی های فکری بزرگی در مبارزه بر ضد فلسفه و اتیک اسکولاستیکی، قرون وسطائی و ارتجاعی دست می یابند.
۲
اتیک در آثار شعرا و نویسندگان آلمانی
· در آلمان، تفکر اتیکی ترقی طلب، در این دوره به ویژه در آثار شعرای زیر بازگو می شود:
الف
گوت هلد افرائیم لسینگ
(۱۷۲۹ ـ ۱۷۸۱)
نویسنده و شاعر برجسته روشنگری آلمان
· لسینگ
ب
یوهان گوتفرید هردر
(۱۷۴۴ ـ ۱۸۰۳)
نویسنده، شاعر، مترجم، تئولوگ، فیلسوف تاریخ و فرهنگ کلاسیک وایمار (آلمان)
متنفذترین نویسنده و متفکر عصر روشنگری
ستارگان چهارگانه وایمار
(هردر، وایلند، گوته، شیللر)
آثار:
بررسی منشاء زبان
ایده هائی راجع به فلسفه تاریخ بشریت
باد و خورشید
متا نقدی ابر «نقد خرد محض» (کانت)
· هردر
پ
فریدریش شیللر
(۱۷۵۹ ـ ۱۸۰۵)
شاعر، نمایشنامه نویس، مورخ، فیلسوف آلمانی
ویلند، گوته، هردر و شیللر ستاره های چهارگانه جمهوری وایمار محسوب می شوند.
· شیللر
ت
یوهان ولفگانگ گوته
(۱۷۴۹ ـ ۱۸۳۲)
شاعر و عالم علوم طبیعی آلمان
تألیف در زمینه های زیر:
شعر
درام
قصه
آثار اوتوبیوگرافیکی، استه تیکی، هنری، ادبی
همراه با شیللر جزو کلاسیک های جمهوری وایمار
· گوته
· نظریات اتیکی این شخصیت ها در آثار ادبی خارق العاده ای مطرح می شوند.
· از آن جمله اند:
الف
· نامه های هردر راجع به اشاعه بشردوستی.
ب
· اثر لسینگ تحت عنوان «ناتان خردمند»
پ
· درام های شیللر از قبیل «راهزن»، «حیله و عشق» و غیره.
ت
· آثار گوته، به ویژه « فاوست»
موضوعات اتیکی مطروحه
۱
· لسینگ، هردر، شیللر و گوته در آثار ادبی خود حق شخصیت انسانی بر آزادی و سعادت دنیوی را با شور و شوق تمام نمایندگی می کنند.
۲
· آنها از سوئی ریاضتکشی مذهبی و فاتالیسم را به تیغ تیز انتقاد می سپارند و از سوی دیگر فساد اخلاقی و استبداد و خودکامگی فئودالی اشراف را.
· مراجعه کنید به فاتالیسم (سرنوشتگرائی)
۳
· آنها مبارزان سلحشور اندیشه های هومانیسم و درک خوش بینانه از تاریخ بوده اند.
· مراجعه کنید به هومانیسم
۴
· محتوای هومانیستی آثار آنان سبب می شود که برای آنان در ادبیات جهانی و در تفکر اتیکی پیشرفت طلب بشریت جا و مقام ابدی خارق العاده ای اختصاص داده شود.
۳
اتیک کانت
ایمانوئل کانت
(۱۷۲۴ ـ ۱۸۰۴)
برجسته ترین نماینده فلسفه کلاسیک آلمان
اثر او تحت عنوان «نقد خرد محض» نقطه عطفی در تاریخ فلسفه و آغاز فلسفه مدرن محسوب می شود.
کانت در زمینه های زیر دورنمای فراگیر نوینی به روی فلسفه گشوده است:
اتیک (نقد خرد عملی)
استه تیک (نقد قوه قضاوت)
مذهبفلسفه
حقوقفلسفه
تاریخفلسفه
«چنان عمل کن، که بشریت را هم در شخص خویش و هم در شخص دیگر، همیشه همزمان به مثابه هدف در نظر گیری و هرگز نه به مثابه وسیله صرف!»
۱
· در آثار کانت برای مسائل اتیکی فضای وسیعی اختصاص داده می شود.
۲
· به نظر کانت، منشاء مفاهیم اخلاقی در «خرد عملی» انسان است.
۳
· مفاهیم اخلاقی در عرصه خرد عملی، مستقل از منافع مشخص از هر نوع، به طور اپریوری (به طور ماورای تجربی) وجود دارند.
۴
· خرد عملی کانت، مثل دعوت به اطاعت از خرد عملی با قانون اخلاقی عام، با فرمان اخلاقی بی چون و چرای زیر انطباق دارد:
· «چنان عمل کن، که ماکسیم خواست تو همیشه بتواند به مثابه اصل یک قانونگزاری عام معتبر باشد!»
۴
· قانون اخلاقی کانت اما فقط فرم عمل را در مد نظر دارد و نه محتوای عمل را و عواقب ناشی از آن را.
۵
· به همین دلیل است که کانت انجام تکلیف را نه به خاطر آماج های خارجی، بلکه فقط و فقط به خاطر «احترام به قانون»، به خاطر خود «تکلیف» انتزاعی طلب می کند.
۶
· درک مبتنی بر «خودمختاری اراده» کانت از تکلیف بر ضد درک مبتنی بر «وابستگی» تئولوژی و فلسفه اسکولاستیکی از تکلیف تنظیم یافته و لذا پیشرفتی در تفکر اتیکی محسوب می شود.
۷
· قانون اخلاقی ـ به نظر کانت ـ حاکی از آن است که هدف از عمل انسانی خود انسان است.
۸
· قانون اخلاقی بیانگر هدف نهائی است.
۹
· قانون اخلاقی حاکی از این واقعیت امر است که انسان به مثابه «موجود خردمند»، خود را به مثابه هدف فی نفسه در مد نظر دارد.
۱۰
· از این رو ست که فرمولبندی دوم قانون اخلاقی کانت به شرح زیر صورت می گیرد:
· «چنان عمل کن، که بشریت را هم در شخص خویش و هم در شخص دیگر، همیشه همزمان به مثابه هدف در نظر گیری و هرگز نه به مثابه وسیله صرف!»
۱۱
· علیرغم خصلت انتزاعی و فرمال قانون اخلاقی کانت، علیرغم قطع رابطه با مبارزه سیاسی عملی و قطع رابطه با حیات اجتماعی مشخص، اینجا گرایش ضد فئودالی صریح اتیک کانت به وضوح دیده می شود.
۱۲
· کانت از عزت شخصیت انسانی بر ضد نظام فئودالی ـ استبدادی به دفاع برمی خیزد، ولی از حد به رسمیت شناختن صرفا فرمال حقوق بشر فراتر نمی رود.
۱۳
· در اتیک کانت، عقب ماندگی، عجز و ناپیگیری سیاسی بورژوازی آلمان در آن زمان انعکاس می یابد.
۱۴
· بورژوازی ـ همچنان و هنوز ـ اتیک کانت را به خدمت می گیرد، تا به کمک براهین انتزاعی و فرمال آن، منافع طبقاتی خویش را سرپوش نهد و زحمتکشان تحت استثمار خود را به خدمتگزاران طبقات کاپیتالیست مبدل سازد.
۱۵
· اتیک کانت ـ بالاخره ـ در این تز به اوج خود می رسد که انسان به سبب ناقص بودن خویش قادر به تحقق کامل قانون اخلاقی نیست و برای این کار به روحی فناناپذیر، یعنی به خدا نیاز دارد.
۱۶
· بدین طریق، قانون اخلاقی در فلسفه کانت ـ علیرغم تأکیدات مکرر بر عقل بشری و اراده انسانی ـ در تحلیل نهائی، خصلت فرمان الهی به خود می گیرد و خود خدا به پیش شرط و ضامن اجرای عمل اخلاقی انسان ها ارتقا می یابد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر