۱۳۹۸ شهریور ۱۲, سه‌شنبه

سری سرسری به جلسات پرسش و پاسخ ابولهب در دوره های آموزشی کتابخانه (۳)


آیا مارکسیسم راهنمای تاریخ است؟
(مرداد ۱۳۹۸) 
 
منبع:
نامه مردم و نوید نو 
 
ویرایش و تحلیل
از
ید الله سلطانپور 
 
۱
مارکسیسم
بیشتر از آنکه راهنما باشد،
ابزار
است.
 
این پاسخ ابولهب 
به 
پرسش ابوجهل 
(آیا مارکسیسم راهنمای تاریخ است؟)
است.
 
مارکسیسم 
از
دید ابولهب
ابزار
است.
 
ابزار چیست
و
من ـ زور ابولهب از ابزار چیست؟
 
 
ضمنا
چرا و به چه دلیل 
 مارکسیسم
ابزار
است
و
نه
افسار؟
 
۲
مارکسیسم
بیشتر از آنکه راهنما باشد،
ابزار
است.
 
ابزار
یکی از زیرفرم های متعدد، متنوع و متفاوت وسیله است. 

وسیله
از
سویی
در
دیالک تیک وسیله و آماج
وجود دارد
و
از
سوی دیگر
در
دیالک تیک وسیله و فونکسیون.
 
مثال:
 
 
کلنگ
ابزار
است.
 
کلنگ
از
سویی
در
دیالک تیک کلنگ و حفر زمین
وجود دارد
و
از
سوی دیگر
در
دیالک تیک کلنگ و حفر زمین.


لولهنگ 
هم
ابزار
است.

لولهنگ

از
سویی
در
دیالک تیک لولهنگ و تطهیر
وجود دارد
و
از
سوی دیگر
در
دیالک تیک لولهنگ و حمل و حفظ آب.
 
۳
مارکسیسم
بیشتر از آنکه راهنما باشد،
ابزار
است.
 
مارکسیسم
از
دید ابولهب
نه
راهنما،
بلکه
ابزار 
است.
 
سؤال اجنه خسته از سجده کسالت آور و تکراری و مکرر بی معنی و طولانی 
از
ابولهب
این
است
که
مارکسیسم
به 
عنوان ابزار
چه
آماج و فونکسیونی دارد؟
 
مارکسیسم
به
 عنوان ابزار
برای نیل به چه اماجی
مفید می افتد
و
چه 
فونکسیونی
دارد
یعنی
به
چه کار آید؟
 
۴
مارکسیسم
بیشتر از آنکه راهنما باشد،
ابزار
است.
و
البته
پاسخ به این پرسش بستگی به این نیز دارد
که
منظورتان از "تاریخ" چیست.
 
اندکی دقت به این جمله بندی ابولهب
دال بر  این است
که
سواد او
در
حد سواد فارغ التحصیلان از کلاس های اکابر
حتی
نیست.

چون
ابولهب
اولا
هنوز
نمی داند 
که
با
گذاشتن نقطه
جمله
تمام می شود.

مارکسیسم
بیشتر از آنکه راهنما باشد،
ابزار
است.
 
این جمله با گذاشتن نقطه در آخر «است»
به
اتمام
رسیده است.
 
دیگر نمی توان جمله به اتمام رسیده را با گذاشتن حرف ربط «و» ادامه داد.
 
مارکسیسم
بیشتر از آنکه راهنما باشد،
ابزار
است.
و
البته
پاسخ به این پرسش بستگی به این نیز دارد
که
منظورتان از "تاریخ" چیست.
 
این بدان معنی است
که
ابولهب
معنی حرف ربط 
را
حتی
نمی داند.
 
این هنوز چیزی نیست.
 
ابولهب نمی داند 
که
البته
در 
این جمله او
باید بدون حرف ربط «و»
مورد استفاده قرار گیرد.
 
ویرایش:
مارکسیسم
بیشتر از آنکه راهنما باشد،
ابزار
است.

البته
پاسخ به این پرسش
 بستگی به این نیز دارد
که
منظورتان از "تاریخ" چیست.
 
ضمنا
بی دقتی تبیینی و ناپیگیری فکری و منطقی ابولهب
در 
این جمله و یا جملات
آشکار می گردد:

سؤال ابوجهل
صریح و روشن
بوده است
اگرچه 
خرکی بوده است:
آیا مارکسیسم راهنمای تاریخ است؟
 
ابولهب
به
سؤال ابوجهل
جواب روشن نمی دهد.
 
فقط
راهنما بودن مارکسیسم را «رد» و ابزار بودن آن را «اثبات» می کند:
مارکسیسم
بیشتر از آنکه راهنما باشد،
ابزار
است.
 
 ۵
البته
پاسخ به این پرسش
 بستگی به این نیز دارد
که
منظورتان از "تاریخ" چیست.
 
این جمله ابولهب 
عملا و اصولا
به
معنی رد جمله قبلی خودش
است:
مارکسیسم
بیشتر از آنکه راهنما (راهنمای تاریخ) باشد،
ابزار
است.
 
این جمله ابولهب 
بدان
معنی
است
که
مارکسیسم بسته به منظور ابوجهل از «تاریخ»
می تواند به عوض ابزار بودن، راهنمای تاریخ باشد.
 
شنیدنی تر از سؤال خرکی ابوجهل
«تعریف» خر خوش کنکی ابولهب از تاریخ
است.

اگر
منظورتان
صرفاً
"واقعیت‌ها"
(آنچه واقع شده)
باشد
- مثل تاریخ‌ها، رویدادها، بازیگران صحنه، یا به عبارتی چه موقع، چه چیزی، و چه کسی -
در
آن صورت
باید گفت
که
توانمندی روش مارکسیستی در اینها نیست،
بلکه در این است
که
برای یافتن پاسخ به پرسش "چرا"،
و
به‌ویژه
شناخت و درک پویایی تغییرهای تاریخی،
به
شما
کمک می‌کند
تا
تاریخ را فراتر از کنش‌های اشخاصی نامدار و شناخته‌شده یا رخدادهایی معیّن
ببینید
که
در
روایت‌های تاریخی "رایج"
(و بیشتر متن‌هایی که در نهادهای آموزشی درس می‌دهند)
آنها
را
بزرگ و برجسته و بر آنها تأکید می‌کنند.
 
ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر