۱۳۹۲ خرداد ۲۴, جمعه

سیری در شعری از جهانگیر صداقت فر (9)


جهانگیر صداقت فر
(تیبوران - ۲۵ می‌‌۲۰۱۳)
بن بستِ آزمون
سرچشمه:
سایت اخبار روز
http://www.akhbar-rooz.com

·       میرندگی است این
·       یکی‌ در انزوای زندان ِ جهان زیستن
·       بی‌ توان ِ گریختن
·       حیران
·       در امتداد مرز ِ خواستن
·       و نیارستن .
·        
·       [ در منطق ِ شعور ِ عدل ِ راستین
·       کلید رمز ِ رهایی به کفّ اندر ِ من باید،
·       امّا نیست
·       پس افسار ِ اختیار
·        - بی‌ گمان –
·       فرمانبر ِ دستان ِ دیگری است. ]
·        
·       و من
·       پیرانه سر اکنون
·       پای آبله استاده‌ ام ، ملول
·       در فرجامین کوچه‌ ی بن بستِ آزمون
·       و روانم از توالی ِ این تقلای ِ عبث بسی‌ خسته  ا‌ست
·       و سرخورده ‌ام از تداوم ِ بیهده سر کوفتن به طاق و رواق ِ قفس
·       و فریاد ِ ستوهم
·       به پوزه بند ِ ریشخند ِ " ایمان"
·       فرو بسته ا‌ست.
·        
·       کو پس
·       بازوی ز هم گسستن ِ میله‌ های حصار ؟
·       کو پس پای ِ فرار؟
·        
·       آه،
·       اجبار ِ جبر ِ مقدّر اگر نیست،
·       چیست این؟
·       چه زندگی‌ ‌است، این؟
پایان

مسعود بهبودی

·       این شعر جهانگیر صداقت فر عزیز بیشک شرح صادقانه ی  وضع و حال شاعر و همگنان طبقاتی ایشان است.
·       طبقات اجتماعی واپسین در بهترین حالت در همین بن بست گیر می افتند:

1

·       در بهترین حالت،  راه به پیش نمی یابند و به فاتالیسم  (اجبار جبر مقدر) و نیهلیسم می رسند.

2

·       در بدترین حالت به عقب برمی گردند و بربرمنشانه همه دستاوردهای مادی، فکری و فرهنگی بشری را حتی الامکان به آتش می کشند.
الف

·       نمونه اش دو جنگ جهانی اول و دوم و جنگ های نیابتی و مستقیم امپریالیستی بیشمار بعدی و فعلی

ب

·       کشتار حداقل 70 میلیون نفر انسان بی گناه و گورستان واره سازی جهان در مدتی کوتاه

ت

·       بربریت عریان در فرم سوزاندن 6  میلیون یهودی و کولی و کمونیست و غیره به بهانه نژادی و غیره در کوره های فاشیستی در رایش سوم و میلیون ها نفر دیگر در سرزمین های اشغال شده.


·       ما ـ توده و طرفداران توده ـ اما به دیالک تیک جبر واختیار باور داریم.

1

·       ما به تعیین کنندگی جبر در تحلیل نهائی و ضمنا به اختیار بنی بشر باور یقین مند داریم.
·       اختیاری که با توسعه کمی و کیفی شعور و شناخت بنی بشر غنا و پهنا و ژرفا کسب می کند.

2

·       ما به سوبژکت مندی (فاعل انسانی داشتن) روندهای اجتماعی باور داریم:
·       به نقش تاریخساز توده باور داریم.
·       بدون توده تاریخساز، تاریخی (جامعه و جهانی) ساخته نمی شود.
·       به همین دلیل توده ای هستیم.
3

·       همین قانونمندی خارائین تحول اجتماعی منبع عینی بی پایان امید و اوپتیمیسم (خوش بینی فلسفی) ما ست. 
پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر