۱۳۹۲ خرداد ۱۹, یکشنبه

سیری در جهان بینی احسان طبری (23)

  

گفتگوی احسان طبری و صادق هدایت
تحلیلی از شین میم شین
 
روشنفکر مايوس
شايد آنچه که شما مي‌ گویيد درست باشد.
ولي من آدم تمام شده اي هستم.
از من کارى ساخته نيست و به من هم زياد کند و کو نکنيد.
من از اين نوري که شما مي‌ خواهيد در تاريکي مانوس و نوازش دهنده من بياندازيد وحشت دارم.


·       خواهش دارم اين آخرين سنگر دفاعي خود را رها کنيد و از گور تاريک افکار مرده خود بيرون بيایيد.

1
·       وحشت شما از نور يک ناخوشي است.

2

·       آينده به خلاقيت شما محتاج است و نسل جوان مي ‌تواند از دم هنري شما قوت بگيرد.

3

·       باعث افسوس است که شما نادانسته در مقبره مخوف خود، طلسمي درست کنيد که ستمکاران جامعه با آن دست و پاي جوانان ما را ببندند.

4
·       طبيعت سرود آفرينش و تکامل مي‌ خواند.

5
·       بيایيد ما هم با اين سرود طبيعي هم آهنگي کنيم.

6
·       آغوش آينده براي شما گشاده است.

7

·       با تایيدات شما ست که کاروان خسته بشری جان گرفته، راه خود را چابکتر خواهد پيمود.

8

·       شما در اين گريز از صحنه از همه سو زيان زده ايد و در همه جانب زيان کرده ايد.

9

·       تاريخ در باره شما ساکت نخواهد بود و لاقيدي و خنده و استهزاء شما مانع قضاوت تاریخ نخواهد شد.

10

·       به آن فلسفه اي پايبند نشويد که مادرش همان احساسات سفله اي است که انگل هاي اجتماع را پرورش داده و از آن خيانت ‌ها و رذالت‌ ها زایيده است.

11

·       به آن فلسفه پايبند شويد که ديوار يأس و جهل را از مقابل آينده بر مي دارد و يک چيز واقعا دلبستني و دوست داشتني در کره ما بوجود مي ‌آورد که عدالت نام دارد.

12

·       بدون يک شک ابليسي و با ايمان طاهر و بي غشي در اين معبد بزرگ عدالت قدم بگذاريم.

13

·       ايمان ما سرانجام فتح خواهد کرد و ايمان ما سرانجام تحقق خواهد يافت.

14

·       در اين کار نه فقط يک هدف عالي متصور است، بلکه سکونت روح و رضايت وجدان تأمين مي ‌شود.

روشنفکر مايوس
خوب است به سراغ رسوائي ‌هاي خود برويد.
چاره درد را در جاي ديگر جستجو کنيد.
اينجا دشمن شما نخوابيده است.
هيچ چيز براي من از اين جملات مشعشع و بي معناي شما نفرت آورتر نيست.
اگر مي خواهيد اصلاح کنيد، اول از ميان خودتان و از خودتان شروع کنيد.


·       من از سخت ترين توهين شما نمي رنجم.

1
·       زيرا براي شما و احساسات شما فضيلتي قائلم.

2

·       از عيوب خود هم ‌بي‌ خبر نيستم و خود را نيز مانند پيامبري که جز نصيحت گویي کار ديگري نداشته باشد معرفي نمي کنم.

3

·       من آن چيزي را گفتم که به نظرم رسيد و آن را حقيقت مي‌دانم و بدان پايبندم.

4

·       دراينکه بايد اصلاح را از خود شروع کنيم، با شما هم عقيده ام.

5

·       در اينکه شما "عنصر خطرناکي" نيستيد و در عالم خود با آرامش و بي طرفي نشسته ايد، شک ندارم.

6

·       ولي فقط دردم اين است که چرا سکوت و بي طرفي گزيده ايد؟

7
·       ما شما را شماتت نمي کنيم، از شما مدد مي‌طلبيم.

8

·       ما از شما عيب جویي نمي کنيم و شما را پند نمي دهيم، فقط مي‌ خواهيم شما را به همراهي با خود برانگيزيم.

9

·        در گفتار ما صداقت و فروتني و حس حقيقت بيني است.

10

·       به معني کلام ما پي ببريد و همانطور که ما بر خود فرض مي ‌کنيم که شما را درک کنيم، شما نيز بکوشيد تا ما را درک کنید.

پایان

ما اگر بخت یار باشد، این گفتگو را مورد تأمل قرار خواهیم داد.
چه بهتر که دوستان هم در این زمینه بیاندیشند و اندیشه های خود را برای خود نگه ندارند.
تا بلکه تحلیل ما همه جانبه تر گردد.
شین میم شین

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر