۱۳۹۲ تیر ۳, دوشنبه

اخلاق (مورال) (5) (بخش آخر)

اثری از طراح ارجمند مجله هفته
پروفسور دکتر ماتهویس کلاین
برگردان شین میم شین
  
·       از دیدگاه مارکسیسم ـ لنینیسم، سلب مالکیت از زمینداران و سرمایه داران، پایان دادن به استثمار انسان بوسیله انسان عالی ترین نشانه عدالت و والاترین عمل انسانی است که توده های مردم در تمام طول تاریخ جامعه بشری جامه عمل پوشانده اند.

1


·       به قول والتر اولبریشت، «کسی که بنحوی از انحاء استثمار می کند، کسی که به دفاع از استثمار و یا به توجیه استثمار می پردازد، چه با استدلال روشنفکرانه و چه در فرم های دیگر، هرگز نمی تواند پای بند اصیل اصول اخلاقی باشد، هرگز نمی تواند انسان به معنی حقیقی کلمه باشد.

2

·       تنها کسی که به پیروزی سوسیالیسم کمک می کند، یعنی در راستای از بین بردن استثمار انسان بوسیله انسان مبارزه می کند، واقعا انسانی و اخلاقی عمل می کند.»

3

·       ماهیت کیفیتا نوین اخلاق سوسیالیستی در مقایسه با کلیه فرم های اخلاقی پیشین در نکات اساسی زیر است:

الف

·       اولا در این است که آن اصولا بر شالوده های اقتصادی و اجتماعی یکسان برای همه انسان های جامعه سوسیالیستی استوار است.
ب

·       ثانیا در این است که آن اصولا بر مناسبات مالکیت و به عبارت دقیقتر بر مناسبات تولیدی سوسیالیستی استوار است.

ت

·       ثالثا در این است که آن اصولا در جهت تحقق بخشیدن به آماج مشترک همه انسانها، یعنی سوسیالیسم و کمونیسم عمل می کند.   

4

·       اما در جامعه سرمایه داری ـ برعکس جامعه سوسیالیستی ـ که قانون مالکیت خصوصی، رقابت، ارزش اضافی و سود ورزی، جنگ همه بر ضد همه حاکم است و هرکس تنها به فکر خویش است، نه تنها طبقات و اقشار اجتماعی جامعه، بلکه تک تک انسان ها بطور خصمانه ای رو در روی هم قرار می گیرند.

5

·       تنها در سوسیالیسم بر مبنای مناسبات تولیدی سوسیالیستی است که تضاد آشتی ناپذیر طبقات و انسان ها قابل حل است و امکان تشکیل مناسبات همبودی ـ اجتماعی نوینی وجود دارد، مناسباتی که بر اشتراک منافع و آماج های مشترک کلیه انسان های جامعه سوسیالیستی مبتنی است.

6

·       تشکیل و توسعه مناسبات تولیدی سوسیالیستی نه تنها امکان، بلکه ضرورت پیدایش اخلاق سوسیالیستی واحد برای همه اعضای جامعه را به همراه می آورد.

·       مراجعه کنید به دیالک تیک امکان و واقعیت، دیالک تیک تصادف و ضرورت، دیالک تیک جبر و اختیار (ضرورت و آزادی) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری.

7

·       قوانین اساسی اخلاقی که راهنمای انسان جامعه سوسیالیستی اند، که با مراعات آنها سیمای اخلاقی، خصلت و شخصیت اخلاقی انسان سوسیالیستی شکل می گیرد، قوانین اخلاقی ئی که انسانتصویر  سوسیالیستی را تشکیل می دهند، در برنامه احزاب کمونیست فرمولبندی می شوند.

8

·       در برنامه حزب متحد سوسیالیستی آلمان چنین آمده بود:

الف

·       تو باید همیشه خادم همبستگی بین المللی طبقه کارگر و همه زحمتکشان و همچنین پیوند گسست ناپذیر کلیه کشورهای سوسیالیستی باشی!

·       مراجعه کنید به انترناسیونالیسم، انترناسیونالیسم سوسیالیستی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری.

ب

·       تو باید وطن خود را دوست بداری و آماده ی بکار بستن تمام نیرو و توانائی خود جهت دفاع از حاکمیت کارگران و دهقانان باشی!

·       مراجعه کنید به دیالک تیک پاتریوتیسم و انترناسیونالیسم (میهن پرستی و همبستگی بین المللی پرولتری) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری.

ت

·       تو باید مددکار محو استثمار انسان بوسیله انسان باشی!

پ

·       تو باید خدمتگذار سوسیالیسم باشی، چرا که سوسیالیسم ضامن زندگی بهتر برای همه زحمتکشان است!

ث

·       تو باید در ساختمان سوسیالیسم با روحیه کمک متقابل و همکاری رفیقانه عمل کنی!

ج

·       تو باید به کلکتیف احترام بگذاری و انتقاد آن را بجان بپذیری!

ح

·       تو باید از مالکیت (دارائی) خلق حفاظت کنی و به تکثیر آن یاری رسانی!

خ

·       تو باید همیشه برای تکمیل کارآئی های خود بکوشی، قانع باشی و در کار سوسیالیستی منضبط باشی!

د
·       تو باید کودکان خود را در راستای طرفداری از صلح و سوسیالیسم، به مثابه انسانی همه جانبه با سواد، با شخصیتی استوار و جسمی مقاوم تربیت کنی!

ذ

·       تو باید پاک و صادق زندگی کنی و به خانواده خود احترام بگذاری!

ر

·       تو باید با مبارزان جنبش های رهائی بخش ملی همبسته باشی!

9

·       اخلاق سوسیالیستی عبارت است از مجموعه ارزش ها و هنجارهای اخلاقی که ثمره مبارزه رهائی بخش طبقه کارگر، ضرورت ها و نیازمندی های ساختمان سوسیالیسم، بویژه کار سوسیالیستی و زندگی در همبود سوسیالیستی نوین بوده اند و خادم توسعه و تحکیم مداوم جامعه سوسیالیستی، تکمیل و تکامل روابط همبود سوسیالیستی، شخصیت سوسیالیستی و پیروزی صلح جهانی اند.

·       مراجعه کنید به اتیک در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر