۱۳۹۲ تیر ۶, پنجشنبه

هماندیشی با برزویه طبیب (3)


چرخش به راست در سیاست ایران
گفتگوی اخبار روز با ف. تابان پیرامون انتخابات و نتایج آن
سرچشمه:  
اخبار روز
http://www.akhbar-rooz.com

تحلیلی از یدالله سلطان پور  

 برزویه طبیب
بالاخره بالادستی ها می خواهند حکومت کنند ، یا با تازیانه احمدی نژاد، یا با هویج خاتمی و یا با ترکیبی از هویج و تازیانه ، یعنی روحانی .
مسئله شما باید این باشد که به مردم نشان دهید که این هر سه ابزار های مختلف یک آشپز هستند، که در صدد کباب کردن آنها است .

1
·       حدس ما درست بود:
·       برزویه طبیب صحنه جامعه بشری را با صفحه شطرنج عوضی گرفته است.

·       بهتر است که خواننده ی خوداندیش از ما دلیلی در این زمینه نخواهد.
·       ما از منشاء برزویه طبیب کمترین اطلاعی نداریم.
·       شاید در کره مریخ قضیه از این قرار باشد.

2

·       برزویه طبیب در نهایت رادیکالنمائی میان احمدی نژاد و خاتمی و روحانی علامت تساوی می گذارد و هر سه را مهره رهبر (قابلمه آشپز) تلقی می کند.

·       ولی بسان هر رادیکالنمائی مهره وارگی رهبر را فراموش می کند.

·       اینهم البته دلیل دیگری بر صحت حدس ما ست:
·       چون در صفحه شطرنج شاه اگرچه مهره ای است، ولی مهره واپسین است، مهرة المهره ها ست.

3

·        بن بست فکری و استدلالی عوام و عوامفریبان از ساده لوحی و عوام وارگی طبقاتی حضرات سرچشمه می گیرد.
·       آنها چه بسا با تئوری مهره ها وارد بحث می شوند و در چاه خود کنده گرفتار می مانند.
·       رسیدن به تز مهره واپسین، به تز مهرة المهره ها نتیجه ناگزیر این طرز تفکر بشدت عقیم و عقب مانده است.

4
مسئله شما باید این باشد که به مردم نشان دهید که این هر سه، ابزار های مختلف یک آشپز هستند، که در صدد کباب کردن آنها است .

 ویلیام جیمز (1842 ـ 1910)
روانشناس، فیلسوف پراگماتیست آمریکائی
مؤسس روانشناسی آمریکائی
استاد دانشگاه هاروارد
آثار:
پراگماتیسم:
نامی جدید برای طرز تفکر های قدیم
معنای حقیقت

·       اما آنچه اطبا نمی دانند، این حقیقت امر است که انسان ها علیرغم نوعیت عام و مشترک خود، یگانه های ابدی اند، «تن» های تنها و بی همتایند.

·       قابلمه واره (ابزار واره) تلقی کردن شخصیت ها یکی از ترفندهای ایدئولوژیکی طبقه حاکمه است و به اینسترومنتالیسم  (ابزارگرائی) معروف است که فرمی از پراگماتیسم است که مؤسسش ویلیام جیمز بوده است.

·       مراجعه کنید به پراگماتیسم، اینسترومنتالیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

5
مسئله شما باید این باشد که به مردم نشان دهید که این هر سه ابزار های مختلف یک آشپز هستند، که در صدد کباب کردن آنها است .

·       در همین رهنمود برزویه طبیب اما علاوه بر تعلق خاطر او به اینسترومنتالیسم (پراگماتیسم)، تعلق خاطر دیگری از ایشان عربده می کشد و آن تئوری نخبگان است:
·       بزعم برزویه طبیب جامعه به نخبه ها (آشپزها، رهبرها، والی، ولی ها، پیشواها، شخصیت ها) و مهره ها (قابلمه ها، ابزارها) تقسیم می شود و تصمیمگیر اصلی و نهائی نخبه ها (مهرة المهره ها) هستند.

6

·       در کهکشان فکری اطبا تا چشم کار می کند از تز «درک ماتریالیستی تاریخ» و نتیجتا از طبقات اجتماعی حتی اثری نیست.

·       درد بی درمان اطبا هم درست در همین جا ست.

·       عدم درک ماهیت طبقاتی جامعه بشری، بی اعتنائی به جایگاه انسان ها در روند تولید مایحتاج مادی پیش شرط لازم برای عوضی گرفتن صحنه جامعه با صفحه شطرنج است.
·       غفلت از توجه به ماهیت طبقاتی جامعه به غفلت ناگزیر از قشربندی های درونی هر طبقه اجتماعی منجر می شود.
·       آنگاه توهم مهره وارگی شخصیت ها نشو و نما می یابد و در کهکشان مه آلود کله ها یکه تاز میدان می شود.

7
مسئله شما باید این باشد که به مردم نشان دهید که این هر سه ابزار های مختلف یک آشپز هستند، که در صدد کباب کردن آنها است .

·       واقعیت این است که هم آشپز و هم قابلمه ها نمایندگان طبقه و یا چه بسا طبقات اجتماعی معینی اند.

·       این اراده فردی آشپز نیست که با کدام قابلمه آش خود را بپزد.
·       این کمیت و کیفیت آش است که تعیین کننده چند و چون قابلمه است.

·       این تناسب قوا در صحنه کارزار طبقاتی در جامعه و تناسب قوا در صحنه کارزار طبقاتی و قشری در درون طبقه و یا طبقات حاکمه است که تعیین کننده روبنا و شخصیت های تاریخی است.

·       تشکیل و تکوین و پیدایش (به اصطلاح عوام، ظهور) شخصیت های تاریخی نه امری تصادفی ، بلکه نتیجه ای قانونمند است:
·       تشدید تضاد کار و سرمایه و نتیجتا حضور خروشان پرولتاریا در صحنه جامعه و جهان است که مارکس و انگلس و لنین را و ضمنا مارکسیسم و لنینیسم را پدید می آورد.

کائوتسکی

·       و ضمنا قشربندی طبقاتی در درون طبقه کارگر است که زمینه را برای تشکیل، تکوین و پیدایش برنشتاین و کائوتسکی و غیره و برای تدوین و تبلیغ و ترویج رویزیونیسم و رفرمیسم و غیره فراهم می آورد.

8
مسئله شما باید این باشد که به مردم نشان دهید که این هر سه ابزار های مختلف یک آشپز هستند، که در صدد کباب کردن آنها است .

·       در اینکه طبقه حاکمه (و نه شخص آشپز، رهبر و شخصیت) سودائی جز نشستن بر گرده توده ها و استثمار بی رحمانه آنها ندارد، حق با برزویه طبیب است.
·       ولی تمیز و تشخیص تضادهای درونی طبقه حاکمه و بهره گیری از آنها در کارزار طبقاتی، وظیفه صرفنظرناپذیر سپاه کار است.

9



·       فرق برزویه طبیب (و اعوان و انصار طبقاتی اش) با ف. تابان  (و اعوان و انصار طبقاتی اش) در همین زمینه است:

الف

·       ف. تابان (احزاب و سازمان های به اصطلاح چپ و نیمه چپ و راست) زیر پرچم رفرمیسم، بهره گیری از تضادهای درونطبقاتی طبقه حاکمه را برای گرفتن سهم خود از غارت ملی مطلق می کند و از مبارزه طبقاتی زیر پرچم پرولتاریا منع می کند و عملا باز می دارد.

ب

·       برزویه طبیب (احزاب، سازمان واره ها، گروهک ها، شخصیت های منفرد و پرمدعا) با تظاهر به رادیکالیسم، پدیده ها و روندها و سیستم ها را بشدت ساده می کند و تضادهای درونی طبقه حاکمه را فراموش می کند و صحنه پر جوش و خروش جامعه را به مثابه صفحه مرده و گورستان واره ی شطرنج به خورد مردم می دهد.

10

·       از این رو، می توان گفت که میان ف. تابان و  برزویه طبیب تفاوت ماهوی وجود ندارد.
·       هر دو خادم بورژوازی و مناسبات سرمایه داری اند، اگرچه از مفاهیم و استدلال های عوام واره و عوامفریبانه ی متفاوتی بهره برمی گیرند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر