درنگی
از
شین میم شین
از رسول رنج به امام خلق
سیاوش کسرایی
از
شین میم شین
از رسول رنج به امام خلق
سیاوش کسرایی
۱
از رسول رنج به امام خلق
از رسول رنج به امام خلق
معنی تحت اللفظی:
پیامی از رسول توده رنجبر به پیشوای خلق.
این عنوان این شعر سیاوش است.
سیاوش
در این عنوان این شعرش، دیالک تیک های زیر را بسط و تعمیم می دهد:
۱
دیالک تیک دیر آشنای سعدی
را
یعنی
دیالک تیک رنج و گنج
را
به صورت دیالک تیک رنج و خلق بسط و تعمیم می دهد
۲
دیالک تیک الله و رسول الله
را
به صورت دیالک تیک خلق و امام خلق بسط و تعمیم می دهد
۳
دیالک تیک الله و رسول الله
را
به صورت دیالک تیک رنج و رسول (توده رنجبر و حزب توده) بسط و تعمیم می دهد.
از رسول رنج به امام خلق
در این شعر سیاوش
رسول رنج، فرستنده پیام
است
و
امام خلق، دریافت کننده پیام.
این بدان معنی است
که در این عنوان شعر، جای الله را توده رنجبر (توده ـ خدا، خدای خاکی) می گیرد و جای رسول الله را امام خلق.
این بدان معنی است
که دیالک تیک آسمانی ـ انتزاعی الله و رسول الله، وارونه می شود
و
به دیالک تیک توده رنجبر و رسول توده رنجبر استحاله می یابد.
یعنی
وارونه، وارونه می شود و وارونگی خود را از دست می دهد و روی پای خود می ایستد.
فوت و فن و طرز و طریق و ترفند رفع وارونگی از هر چیزی،
وارونه کردن آن چیز است.
سیاوش
بدین طریق
خود را رسول و نماینده توده ـ خدا محسوب می دارد
و
خمینی را پیشوای خلق.
خلق
مفهوم بی در و پیکر و تق و لق و گل و گشادی است.
در حالیکه رنج
مفهوم صریح و روشن و بی ابهامی است.
در شعر ابوالقاسم لاهوتی رنجبر ضد دیالک تیکی بی چون و چرای گنجبر است.
خلق
اما هم از مفاهیم عوامفریبانه فاشیسم است
و
هم از مفاهیم عوامفریبانه امپریالیسم
هم هیتلر خود را پیشوای خلق جا می زد
و
هم
امپریالیسم احزاب بزرگ خود را احزاب خلق (Volkspartei) جا می زند
و
هم جنبش های آنتی فئودالیستی، آنتی امپریالیستی و انتی کلونیالیستی (جنبش های رهایی بخش دموکراتیک (ضد فئودالی) و ملی (ضد امپریالیستی، ضد مستعمراتی)
خود
را
جنبش های انقلابی خلق و یا جمهوری های خلق می نامند.
مثلا
جمهوری خلق چین.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر