پروفسور دکتر هلموت میلکه
برگردان
شین میم شین
۱۲
· بنا بر درک سوبژکتیویستی تاریخ، تاریخ تحت سلطه تصادف، هوا و هوس و آماجگذاری های سوبژکتیو افراد قرار دارد.
۱۳
· این امر حاکی از آن است که تنها درک ماتریالیستی تاریخ، درک دترمینیستی قاطع و پیگیری است.
· مراجعه کنید به درک ماتریالیستی تاریخ
۱۴
· درک ماتریالیستی تاریخ اثبات می کند که جریان تاریخ به طور عینی و قانونمند تعین یافته است (دترمینه شده است) و قانونمندی های آن را می توان کشف کرد و آگاهانه مورد استفاده قرار داد.
۱۵
· ایندترمینیسم فلسفی، آلترناتیو متافیزیکی را مبداء قرار می دهد:
الف
· یا آزادی اراده را
ب
· و یا تعین فاتالیستی (مقدر، تقدیرگرایانه) را.
۱۶
· ایندترمینیسم فلسفی به جانبداری از آزادی اراده می پردازد.
۱۷
· ماتریالیسم دیالک تیکی این آلترناتیو متافیزیکی را به طور دیالک تیکی مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد و رد می کند.
۱۸
· ماتریالیسم دیالک تیکی بر آن است که اگرچه انسان، برای تصمیمگیری اکتیو (فعالیت مبتنی بر آگاهی) آزاد است، ولی این آزادی، یک آزادی «عرفانی» نیست، بلکه به عوامل زیرین وابسته است:
الف
· این آزادی اولا نتیجه درجه رشد خرد فردی انسانها ست.
ب
· این آزادی، ثانیا بنا بر مبانی علی (علتی ـ معلوی) و قانونمند عمل می کند.
۱۹
· بنابرین، عمل انسانی برخلاف تصور ماتریالیسم مکانیکی، مطلقا مقدر شده نیست که تنها یک راه چاره ناگزیر و اجتناب ناپذیر وجود داشته باشد و بس.
۲۰
· بلکه انسان می تواند در چارچوب محدوده های طبیعی، تاریخی و اجتماعی و با شناخت قوانین توسعه جامعتی و با شناخت ضرورت تاریخی به اتخاذ تصمیمات واقعا «آزادانه» نایل آید.
· مراجعه کنید به دترمینیسم (تعین مندی گرائی)، آزادی (اختیار)
دترمینیسم
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/7907
اختیار
(آزادی)
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/7701
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر