۱۳۹۵ خرداد ۲۶, چهارشنبه

هماندیشی با مریم (9)


میم نون

مریم
انديشه فعاليت مغز است

·        نجار در روند کار، در روند تغییر چوب و تخته، در روند تبدیل چوب و تخته به میز و مبل و صندلی، به شناخت دم به دم افزون تر نکات زیر نایل می آید:       

الف
به شناخت عمیقتر چوب و تخته 

ب
به شناخت عمیقتر رنده و اره و غیره 

پ
به شناخت خویشتن خویش
خود شناسی

1
·        نجار در آئینه در و پنجره و صندلی و میز و مبل و غیره، به تماشای خویشتن خویش نایل می آید.

2
·        نجار به مثابه مولد در مولود خود، مثلا در مبل و میز و صندلی، عکس خویشتن خویش را می بیند.
     
3
·        به همان سان که هر مادری در سیمای فرزند خود، خویشتن خویش را کشف می کند و باز می شناسد و بی اختیار آن را «بچه ام»، خطاب می کند.
·        یعنی خود را به عنوان مولد (تولید کننده ی) مولود خود برسمیت می شناسد.

4
·        به همان سان که پدری، خویشتن خویش را در چهره دخترش و یا پسرش باز می شناسد، و بی اختیار «فرزندم»، خطابش می کند.

5
·        این اما به چه معنی است؟   

6

·        این اولا بدان معنی است که محصول کار هر کس ـ اعم از میز و مبل و فرزند ـ  آیینه ای است که مولد را، نجار و مادر و پدر را بازتاب می دهد.
·        یعنی آئینه ای است که مولد، عکس خود را در آن می بیند.

·        سؤال این است که این آئینه ی نوعی چه تفاوت و تضادی با آئینه فیزیکی دارد؟

7
·        آیینه فیزیکی، آئینه ظاهرنما ست.
·        آئینه فرم نما ست.
·        در آئینه فیزیکی فقط می توان فرم و نمود خود را و تغییرات صوری و فرمال و نمودین خود را کشف کرد.
   
8
·        مولد در آئینه مولود جامد، مثلا نجار در آیینه مبل و میز، اما ماهیت و ذات و بود خود را می بیند.
·        این بدان معنی است که مولود جامد هر کس، مثلا مبل و میز نجار، آئینه ماهیت نجار نما ست.

9
·        دلیل عشق عظیم نجار به مبل و میز و غیره خود، دلیل عشق شاعر به شعر خود، دلیل عشق تندیس ساز به تندیس خود، همین ماهیت مولد نمائی مولود است.

10
·        این بدان معنی است که نجار در آیینه مبل و میز خود، ماهیت و ذات خود را کشف می کند.
·        به ماهیت خود پی می برد.
·        مولدیت خود را کشف می کند و حساب خود را از جماعت انگل و پارازیت جدا می سازد.
·        فرق و تفاوت و تضاد عمیق پرولتاریا با لومپن پرولتاریا، دهقان با گدا، عمله با دزد، نجار با جنده و جاکش و الی آخر به همین دلیل است.

11

·        سؤال این است که عشق غول آسای مادر و پدر به فرزند به چه دلیل است؟
·        فرق و تفاوت و تضاد نجار با مادر ـ پدر چیست؟
·        فرق، تفاوت و تضاد مبل با فرزند چیست؟

12
·         فرق، تفاوت و تضاد مولود مادی (میز و مبل نجار) با مولود  نوعی هر کس، مثلا فرزند مادر و پدر، این است که مولود مادی فقط ماهیت مولد را نمودار می سازد.
·        در حالیکه مولود نوعی، هم نمود او را نمودار می سازد و هم ماهیت او را.
·        هم ظاهر او را و هم ذات او را.
·        دلیل تفاوت در کیفیت عشق نجار به مبل و فرزند خود همین جا ست.

13
·        مولود نوعی هرکس، یعنی فرزند هر کس و حتی نوه و نتیجه هر کس، فرزند خواهر و برادر هر کس، آئینه ی حیرت انگیزی است که نشاندهنده دیالک تیک درون و برون مولد و حتی اقربای مولد است.
·        نشاندهنده دیالک تیک ظاهر و ذات مولد است.
·        نشاندهنده دیالک تیک نمود و ماهیت مولد است.

14
·        خارق العادگی دیالک تیک کار از این دست است.
·        مولد در آئینه مولود خویش، به شناخت ماهوی خویشتن خویش نایل می آید.

15

·        به همین دلیل، کار منبع لذت اصیل است.
·        کار اما فقط منبع لذت نیست.
·        کار دیالک تیک ریاضت و لذت است.

16
·        در روند کار، آدمی انرژی و نیرو صرف می کند (ریاضت) و ضمنا در نتیجه ریاضت خویش، غرق در لذتی اصیل می شود.

·        این لذت اصیل علل مختلفی دارد:
 
الف



·        علت اول آن، علت معرفتی (شناخت)  است که ذکرش گذشت:
·        شناخت خویشتن خویش  
·        شناخت ماهیت خویش
·        شناخت آدمیت خویش
·        شناخت مولدیت خویش
·        شناخت لیاقت تولیدی خویش
·        شناخت خلاقیت خویش
·        شناخت خردمندی خویش
·        چون مبل قبل از اینکه با تخته و میخ و پارچه و غیره تولید شود، مدل فکری آن در مغز نجار پیشاپیش تشکیل شده است.

·        نجار به تجربه عملی می بیند که مدل فکری اش درست بوده است و یا نسبتا درست بوده است.
·        نجار با توجه به نتیجه کار، نتیجه می گیرد که قادر به خود اندیشی است.
·        قادر به پیش اندیشی است.
·        قادر به درست اندیشی است.

ب

·        نجار با توجه به نتیجه کار، ضمنا به تصحیح مدل فکری خود، به تکمیل مدل فکری خود و به توسعه و تکامل مدل فکری خود نایل می آید.

·        به همین دلیل، لانه زنبور همیشه، تقریبا همان می ماند که بوده است.

·        خانه معمار و عمله و بنا اما روز به روز کمال چشمگیر کسب می کند.

·        دخمه به آسمانخراش، مناره به برج های غول آسا بدل می شود.
   
پ
·        دلیل دیگر لذت نجار و پدر ـ مادر در ریاضتی است که آنها  برای  انجام کار (تولید و تولید مثل) تحمل کرده اند:
·        این لذت ناشی از ریاضت دستکم به دو دلیل است:

الف

·        کار فیزیکی مولدین، به تخلیه پسیکولوژیکی آنها منجر می شود.
·        یعنی به آرامش روحی و روانی آنها منجر می شود.

ب

·        کار فیزیکی مولدین، به آرامش ارگانیسمی ـ بیولوژیکی آنها منجر می شود.
·        به همین دلیل نجار پس از کار، در دریائی از آرامش طبیعی و اصیل غوطه ور می شود.  

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر