میم نون
مریم
انديشه
فعاليت مغز است
·
نجار در روند کار، در روند تغییر
چوب و تخته، در روند تبدیل چوب و تخته به میز و مبل و صندلی، به شناخت دم به دم
افزون تر نکات زیر نایل می آید:
الف
به شناخت عمیقتر چوب و تخته
ب
به شناخت عمیقتر رنده و اره و غیره
پ
به شناخت خویشتن خویش
خود شناسی
1
·
نجار در آئینه در و پنجره و صندلی
و میز و مبل و غیره، به تماشای خویشتن خویش نایل می آید.
2
·
نجار به مثابه مولد در مولود خود،
مثلا در مبل و میز و صندلی، عکس خویشتن خویش را می بیند.
3
·
به همان سان که هر مادری در سیمای
فرزند خود، خویشتن خویش را کشف می کند و باز می شناسد و بی اختیار آن را «بچه ام»،
خطاب می کند.
·
یعنی خود را به عنوان مولد (تولید
کننده ی) مولود خود برسمیت می شناسد.
4
·
به همان سان که پدری، خویشتن خویش
را در چهره دخترش و یا پسرش باز می شناسد، و بی اختیار «فرزندم»، خطابش می کند.
5
·
این اما به چه معنی است؟
6
·
این اولا بدان معنی است که محصول
کار هر کس ـ اعم از میز و مبل و فرزند ـ آیینه
ای است که مولد را، نجار و مادر و پدر را بازتاب می دهد.
·
یعنی آئینه ای است که مولد، عکس
خود را در آن می بیند.
·
سؤال این است که این آئینه ی نوعی چه
تفاوت و تضادی با آئینه فیزیکی دارد؟
7
·
آیینه فیزیکی، آئینه ظاهرنما ست.
·
آئینه فرم نما ست.
·
در آئینه فیزیکی فقط می توان فرم و
نمود خود را و تغییرات صوری و فرمال و نمودین خود را کشف کرد.
8
·
مولد در آئینه مولود جامد، مثلا نجار
در آیینه مبل و میز، اما ماهیت و ذات و بود خود را می بیند.
·
این بدان معنی است که مولود جامد
هر کس، مثلا مبل و میز نجار، آئینه ماهیت نجار نما ست.
9
·
دلیل عشق عظیم نجار به مبل و میز و
غیره خود، دلیل عشق شاعر به شعر خود، دلیل عشق تندیس ساز به تندیس خود، همین ماهیت
مولد نمائی مولود است.
10
·
این بدان معنی است که نجار در آیینه
مبل و میز خود، ماهیت و ذات خود را کشف می کند.
·
به ماهیت خود پی می برد.
·
مولدیت خود را کشف می کند و حساب
خود را از جماعت انگل و پارازیت جدا می سازد.
·
فرق و تفاوت و تضاد عمیق پرولتاریا
با لومپن پرولتاریا، دهقان با گدا، عمله با دزد، نجار با جنده و جاکش و الی آخر به
همین دلیل است.
11
·
سؤال این است که عشق غول آسای مادر
و پدر به فرزند به چه دلیل است؟
·
فرق و تفاوت و تضاد نجار با مادر ـ
پدر چیست؟
·
فرق، تفاوت و تضاد مبل با فرزند
چیست؟
12
·
فرق، تفاوت و تضاد مولود
مادی (میز و مبل نجار) با مولود نوعی هر
کس، مثلا فرزند مادر و پدر، این است که مولود مادی فقط ماهیت مولد را نمودار می
سازد.
·
در حالیکه مولود نوعی، هم نمود او
را نمودار می سازد و هم ماهیت او را.
·
هم ظاهر او را و هم ذات او را.
·
دلیل تفاوت در کیفیت عشق نجار به
مبل و فرزند خود همین جا ست.
13
·
مولود نوعی هرکس، یعنی فرزند هر کس
و حتی نوه و نتیجه هر کس، فرزند خواهر و برادر هر کس، آئینه ی حیرت انگیزی است که
نشاندهنده دیالک تیک درون و برون مولد و حتی اقربای مولد است.
·
نشاندهنده دیالک تیک ظاهر و ذات
مولد است.
·
نشاندهنده دیالک تیک نمود و ماهیت مولد
است.
14
·
خارق العادگی دیالک تیک کار از این
دست است.
·
مولد در آئینه مولود خویش، به شناخت
ماهوی خویشتن خویش نایل می آید.
15
·
به همین دلیل، کار منبع لذت اصیل
است.
·
کار اما فقط منبع لذت نیست.
·
کار دیالک تیک ریاضت و لذت است.
16
·
در روند کار، آدمی انرژی و نیرو
صرف می کند (ریاضت) و ضمنا در نتیجه ریاضت خویش، غرق در لذتی اصیل می شود.
·
این لذت اصیل علل مختلفی دارد:
الف
·
علت اول آن، علت معرفتی (شناخت) است که ذکرش گذشت:
·
شناخت خویشتن خویش
·
شناخت ماهیت خویش
·
شناخت آدمیت خویش
·
شناخت مولدیت خویش
·
شناخت لیاقت تولیدی خویش
·
شناخت خلاقیت خویش
·
شناخت خردمندی خویش
·
چون مبل قبل از اینکه با تخته و میخ
و پارچه و غیره تولید شود، مدل فکری آن در مغز نجار پیشاپیش تشکیل شده است.
·
نجار به تجربه عملی می بیند که مدل
فکری اش درست بوده است و یا نسبتا درست بوده است.
·
نجار با توجه به نتیجه کار، نتیجه
می گیرد که قادر به خود اندیشی است.
·
قادر به پیش اندیشی است.
·
قادر به درست اندیشی است.
ب
·
نجار با توجه به نتیجه کار، ضمنا
به تصحیح مدل فکری خود، به تکمیل مدل فکری خود و به توسعه و تکامل مدل فکری خود
نایل می آید.
·
به همین دلیل، لانه زنبور همیشه،
تقریبا همان می ماند که بوده است.
·
خانه معمار و عمله و بنا اما روز
به روز کمال چشمگیر کسب می کند.
·
دخمه به آسمانخراش، مناره به برج
های غول آسا بدل می شود.
پ
·
دلیل دیگر لذت نجار و پدر ـ مادر
در ریاضتی است که آنها برای انجام کار (تولید و تولید مثل) تحمل کرده اند:
·
این لذت ناشی از ریاضت دستکم به دو
دلیل است:
الف
·
کار فیزیکی مولدین، به تخلیه پسیکولوژیکی
آنها منجر می شود.
·
یعنی به آرامش روحی و روانی آنها منجر
می شود.
ب
·
کار فیزیکی مولدین، به آرامش ارگانیسمی
ـ بیولوژیکی آنها منجر می شود.
·
به همین دلیل نجار پس از کار، در دریائی
از آرامش طبیعی و اصیل غوطه ور می شود.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر