پروفسور
دکتر یورگن اشمورلاک
برگردان شین میم شین
·
شخص (پرسون) در آغاز به معنی نقاب و ماسکی بوده که هنرپیشه
ها بر سر می کشیدند تا نقشی را که ایفا می کنند به تماشاگران القا کنند.
·
مفهوم «شخص» در طول قرن ها دچار
تغییراتی شده است.
1
مفهوم «شخص» در مسیحیت
·
با پیدایش مسیحیت مفهوم «شخص» با
مفهوم «خدا» پیوند می شود و شخص به مثابه جوهر درونی اسرارآمیز تلقی می شود.
·
به مثابه جوهری روحی ـ انتزاعی در
انسان ها.
·
به مثابه «من» واقعی درونی و یا به
معنی «خویشتن خویش».
·
فرد به صورت موجودی بی رابطه با
شالوده واقعی هستی خود یعنی جامعه در نظر گرفته می شود و به انسان ماهیتی انتزاعی،
مستقل و درونی اعطا می شود که بعدها به مثابه طبیعت خرد کلی و ماهیت عقلائی انسانی
تلقی می شود.
2
مفهوم «شخص» در فلسفه بورژوائی
1
·
در فلسفه بورژوائی مفهوم «شخص»
محتوای جدید (ولی نه واحد) کسب می کند.
2
·
فلسفه بورژوائی در مورد شخص، روایت
مبتنی بر ماهیت عقلائی درونی انسانی را تقبل می کند و ضمنا برای شخص، حقوق سیاسی
معینی را بمثابه شهروند نسبت به افراد دیگر و کل جامعه قائل می شود.
3
·
به نظر مارکس
این امر حاکی از تعیین جایگاه حقوقی ـ سیاسی برای افراد است که به صورت سمبلیک
انجام می یابد.
4
·
در طرز تفسیر بورژوائی از مفهوم
«شخص»، حقوق سیاسی تعیین شده برای افراد جامعه، به مثابه حقوق بشر صرفنظر از
تعلقات طبقاتی جلوه گر می شوند.
5
·
استنباط و یا درک بورژوائی از شخص،
بر آن است که همه انسان ها بمثابه موجودات خردمند برابرند و جامعه سرمایه داری
جامعه انسانی عام و ابدی است.
6
·
از این رو، مفهوم بورژوائی «شخص» از
سوئی انعکاس گسستن مناسبات وابستگی پدرسالاری، فئودالی (ارباب ـ رعیتی) و از سوی
دیگر انعکاس مناسبات حقوقی مبتنی بر استقلال
قضائی و برابری فرمال و صوری بورژوائی است که حاوی معنی و اهمیت تاریخی مترقی است.
7
·
اما از آنجا که این مفهوم همچنان
از طبیعت انتزاعی و ماهیت عقلائی انتزاعی انسانی آغاز به حرکت می کند و افراد را
بطور مجزا و ایزوله شده از جامعه در نظر می گیرد، بلحاظ علمی، باطل و بلحاظ سیاسی،
ارتجاعی است.
8
·
مفهوم «شخص» بلحاظ تاریخی در جنبه
سیاسی، حقوقی و اخلاقی اش حاکی از انفصال جدی فرد
از جامعه و به معنی یک جانبه کردن عقل انسانی
است.
9
·
برای درک نظریه مارکسیستی ـ لنینیستی
در باره ماهیت شخصیت هیچ کدام از تفاسیر رایج در باره شخص مناسب نیست.
·
مراجعه کنید به فرد، انسان، شخصیت در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر