ویرایش و تحلیل از
میمحا نجار
مقام
دلگشایش، جمع جمع است
جمال
جانفزایش، شمع جمع است
·
معنی تحت اللفظی:
·
مقام دلگشای پیامبر اسلام جمع جمع
است و جمال جانفزای او شمع جمع است.
1
مقام
دلگشایش، جمع جمع است
·
منظور شیخ شبستر از این مصراع شعر،
این است که مقام پیامبر اسلام کمال مطلق بوده است.
·
یعنی موجودی عالی تر از او وجود
نداشته است.
·
عرفان قرون وسطی علیرغم تضاد ایده
ئولوژیکی با تئولوژی، در زمینه ایدئالیزه کردن پیامبر اسلام دست تئولوژی را از پشت
بسته است.
·
آنچه که به ظاهر، بی ضرر و زیان
جلوه گر می شود، حاوی نطفه های زهر آگین کنسرواتیسم (محافظه کاری) است.
·
چون با تجلیل از کسی برابری بی چون
و چرای انسان ها زیر علامت سؤال قرارد اده می شود.
2
مقام
دلگشایش، جمع جمع است
·
بی اعتنا به اینکه شیخ شبستر می
داند و یا نمی داند، بدین طریق شالوده نظری لازم برای ایده ئولوژی های نخبه ای، راسیستی،
فاشیستی و فوندامنتالیستی ریخته می شود.
·
بی دلیل نیست که ایده های نخبه ای،
پیشوایئ، راسیستی، فاشیستی و فوندامنتالیستی به آسانی آب خوردن در جهنم جامعه ایران
مقبولیت کسب می کنند و انجام جنایات بزرگی از قبیل 28 مرداد، قتل های زنجیره ای آشکار
و نهان جماران و خاوران تسهیل می شود.
·
نابرابری انسان ها نخست با ایدئالیزه
کردن پیامبران و ائمه شروع می شود و به ایدئالیزه سلاطین و خوانین و خلفا و فقها منتهی
می شود.
·
بدین طریق است که عکس کسی در آئینه
ماه نمایان می شود و موی کسی در لا به لای اوراق قرآن.
·
تجلیل نخبگان به تحقیر توده ها
منتهی می شود و جامعه رفته رفته به جهنم استحاله می یابد.
3
جمال
جانفزایش، شمع جمع است
·
پس از تجلیل دلبخواهی و سوبژکتیو
مقام پیامبر اسلام، نوبت به تجلیل لگام گسیخته از جمال او می رسد.
·
جمال پیامبر اسلام از دید شیخ
شبستر چنان نورانی و زیبا ست که به شمع جمع شبیه است.
·
اولا زیبائی ظاهری و صوری کسی
تعیین کننده نیست.
·
برای اینکه این به معنی فرمالیسم معرفتی
است که فاقد ارزش واقعی و علمی است.
·
هدف و آماج عوام الناس و
عوامفریبان از مطلق کردن جمال محمد و علی و این و آن اما چیز دیگری است که آخوند ها
در منابر بطور غیرمستقیم «توضیح» می دهند:
·
همانطور که نماینده دهی باید بلحاظ
ظاهر بی عیب و نقص باشد، نماینده خدا هم باید بی عیب و نقص باشد.
·
این بدان معنی است که روحانیت از جمال
محمد و علی و این و آن، مدرک و سندی بر نبی و ولی خدا بودن محمد و علی سرهم بندی
می کنند.
4
جمال
جانفزایش، شمع جمع است
·
نسبت دادن زیبائی صوری به پیامبر و
ائمه، به فرمالیسم معرفتی عرفا و فقها و شیادان دیگر
دلالت دارد.
·
آنها دیالک
تیک فرم و محتوا را به شکل دیالک تیک جمال و کمال
بسط و تعمیم می دهند و نقش تعیین کننده را از آن فرم (جمال) قلمداد می
کنند.
·
ما این روش و متد برخورد به قضایا
را فرمالیسم معرفتی می نامیم.
·
سعدی هم وصف همانندی از پیامبر اسلام
کرده است :
سعدی
(گلستان دیباچه، ص 1 ـ
6.)
شفیع مطاع نبی کریم
قسیم جسیم نسیم وسیم
بلغ العلی بکماله
کشف الدجی بجماله
حسنت جمیع خصاله
صلو علیه و آله.
·
معنی تحت اللفظی:
· خوبرو، خوش اندام و تنومند، خنده رو و زیبا
·
به سبب هنر و کمالش
·
به مرتبه بلند رسید
·
و به جمال خود تاریکی را بر طرف
نمود.
·
همه صفات وی نیکو ست
·
بر وی و آل او درود بفرستید.
·
·
انگار اگر پیامبر اسلام زیبارو
نبود و به احتمال قوی هم نبوده است، آسمان به زمین می آمد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر