۱۳۹۴ دی ۲۹, سه‌شنبه

سیری در شعری از هما وثوق (4)


ﺯﻧﺎﻥ ﺍﯾﺮﺍﻥ، ﺧﺴﺘﻪ ﺗﺎﺭﯾﺨﻨﺪ
ویرایش و تحلیل از
ربابه نون  

·        ما هنوز هما وثوق را نمی شناسیم
·        این اولین شعری است که از او می خوانیم و قصد تأمل بر روی آن را داریم.

1
ﺯﻧﺎﻥ ﺍﯾﺮﺍﻥ، ﺧﺴﺘﻪ ﺗﺎﺭﯾﺨﻨﺪ
 ﻫﻤﺎ ﻭﺛﻮﻕ

·        این عنوان شعر هما وثوق است.
·        در عنوان هر نوشته، محتوای ماهوی آن نوشته، تقطیر می یابد.
·        یعنی محتوای ماهوی آن نوشته، بطرز فشرده و به اختصار و ایجاز تبیین می یابد.

·        منظور شاعر از این مفهوم چیست؟

·        آیا منظور او این است که زنان ایران از تاریخ خسته اند؟

·        ضمنا منظور او از تاریخ چیست؟

1
ﺯﻧﺎﻥ ﺍﯾﺮﺍﻥ، ﺧﺴﺘﻪ ﺗﺎﺭﯾﺨﻨﺪ

·        دیروز اول صبح با علامه ای از عیران، بحثی راجع به عرعر خر داشتیم.
·        علامه ادیب بود و راجع به خیلی چیزها خیلی چیزها می نوشت.
·        ما هم در کمال نزاکت راجع به عرعر خر ابراز نظر کردیم.
·        علامه عصبانی شد و زد به صحرای شوروی، کمونیسم و صحاری دیگر.
·        و ما در رفتیم و فوری غسل توبه ریختیم که با  علامگان عیران دهن به دهن نشویم.
·        چون حضرات، حرف دهن خود را حتی نمی فهمند، چه رسد به حرف دهن این و آن.

3
ﺯﻧﺎﻥ ﺍﯾﺮﺍﻥ، ﺧﺴﺘﻪ ﺗﺎﺭﯾﺨﻨﺪ

·        زنان ایران در هر صورت از دید هما خسته تاریخ اند.
·        شاید منظور او را در روند تحلیل شعرش دریابیم.

4
ﻣﺎ ﻫﻤﺎﻥ ﺩﺧﺘﺮﺍﻧﯽ ﻫﺴﺘﯿﻢ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻣﻮﻫﺎﯼ ﭘﺸﺖ ﻟﺒﻤﺎﻥ ﺑﺎﻟﯿﺪﯾﻢ
ﻭ ﻣﻬﺮ "ﻧﺠﺎﺑﺖ " ﻭ "ﻋﻔﺖ " ﺧﻮﺭﺩﯾﻢ

·        منظور از موهای پشت لب چیست؟

·        به فمینیستی گفتیم:
·        بیا با هم این شعر هما را تحلیل کنیم.

·        او ولی وقت نداشت و دم به تله نداد.
·        فقط می خواست تعداد زنان را در مجلس نران بالا برد.
·        ولی نمی دانست که خر، خر است و آدم، آدم.
·        خر نر با خر زن و یا نر خر با زن خر فرق ماهوی ندارد.

·        حال ماییم و شعر هما که معمائی است.

5
ﻣﺎ ﻫﻤﺎﻥ ﺩﺧﺘﺮﺍﻧﯽ ﻫﺴﺘﯿﻢ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻣﻮﻫﺎﯼ ﭘﺸﺖ ﻟﺒﻤﺎﻥ ﺑﺎﻟﯿﺪﯾﻢ
ﻭ ﻣﻬﺮ "ﻧﺠﺎﺑﺖ " ﻭ "ﻋﻔﺖ " ﺧﻮﺭﺩﯾﻢ

·        هما بخشی از زنان جامعه را نمایندگی می کند که برای نجیب و عفیف قلمداد شدن، از حذف موهای پشت لب پرهیز کرده اند.
·        یعنی به صورت خود و زیبائی صوری خود وقعی ننهاده اند.
·        درست به همان سان که نیمه نر جامعه، ریش گذاشته اند و از اصلاح سر و صورت صرفنظر کرده اند تا پارسا و پاکدامن شوند و یا قلمداد شوند.
·        شاید هم خواسته باشند در وقت، که طلا ست، صرفه جوئی کنند تا شق القمر کنند.
·        مثلا به جای اصلاح سر و صورت خویش، جامعه را و قبل از همه اعضای جامعه را اصلاح کنند.
·        مثلا امر به معروف و نهی از منکر کنند.
·        نخست مثل بچه آدم، به ترفند پند.
·        بعد به فوت و فن تازیانه و  شلاق و بند.
·        اگر مؤثر نشد به شمشیر و دار و تیر.

6
ﻫﻤﺎﻥ ﺩﺧﺘﺮﺍﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺑﺮﻭ ﻫﺎﯼ
ﻧﺎﻣﺮﺗﺐ ﻭ ﺍﺻﻼﺡ ﻧﺸﺪﻩ ﻣﺎﻥ،
" ﻣﺤﺒﻮﺏ" ﻭ "ﻣﻌﺼﻮﻡ"  ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪﯾﻢ
ﻭ ﺍﻧﻀﺒﺎﻁ،  ﺑﯿﺴﺖ ﮔﺮﻓﺘﯿﻢ
ﺗﺎ شب ﻋﺮﻭﺳﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺯﯾﺒﺎ ﺷﺪﻥ ﺻﺒﺮکردﯾﻢ!

·        هما ضمنا نماینده دخترانی است که از عدم اصلاح ابرو هم نردبامی برای کسب محبوبیت و معصومیت ساخته اند.
·        ضمنا در مدرسه در انضباط نمره بیست گرفته اند و تا شب عروسی برای زیبا شدن صبر کرده اند.

7
ﻣﺎ ﻫﻤﺎﻥ ﺩﺧﺘﺮﺍﻧﯽ ﻫﺴﺘﯿﻢ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻣﻮﻫﺎﯼ ﭘﺸﺖ ﻟﺒﻤﺎﻥ ﺑﺎﻟﯿﺪﯾﻢ
ﻭ ﻣﻬﺮ "ﻧﺠﺎﺑﺖ " ﻭ "ﻋﻔﺖ " ﺧﻮﺭﺩﯾﻢ

·        از همین انتقادات شق القمریستی هما وثوق، نکات سوسیولوژیکی ارزشمندی آشکار می گردد که برای شناخت جامعه و نیمه دیگر آن، از ارزش چشمگیری برخوردارند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر