ﺯﻧﺎﻥ
ﺍﯾﺮﺍﻥ، ﺧﺴﺘﻪ ﺗﺎﺭﯾﺨﻨﺪ
ویرایش
و تحلیل از
ربابه
نون
·
ما هنوز هما وثوق را نمی شناسیم
·
این اولین شعری است که از او می
خوانیم و قصد تأمل بر روی آن را داریم.
1
ﺯﻧﺎﻥ ﺍﯾﺮﺍﻥ، ﺧﺴﺘﻪ ﺗﺎﺭﯾﺨﻨﺪ
ﻫﻤﺎ
ﻭﺛﻮﻕ
·
این عنوان شعر هما وثوق است.
·
در عنوان هر نوشته، محتوای ماهوی
آن نوشته، تقطیر می یابد.
·
یعنی محتوای ماهوی آن نوشته، بطرز
فشرده و به اختصار و ایجاز تبیین می یابد.
·
منظور شاعر از این مفهوم چیست؟
·
آیا منظور او این است که زنان
ایران از تاریخ خسته اند؟
·
ضمنا منظور او از تاریخ چیست؟
1
ﺯﻧﺎﻥ ﺍﯾﺮﺍﻥ، ﺧﺴﺘﻪ ﺗﺎﺭﯾﺨﻨﺪ
·
دیروز اول صبح با علامه ای از
عیران، بحثی راجع به عرعر خر داشتیم.
·
علامه ادیب بود و راجع به خیلی
چیزها خیلی چیزها می نوشت.
·
ما هم در کمال نزاکت راجع به عرعر
خر ابراز نظر کردیم.
·
علامه عصبانی شد و زد به صحرای
شوروی، کمونیسم و صحاری دیگر.
·
و ما در رفتیم و فوری غسل توبه
ریختیم که با علامگان عیران دهن به دهن
نشویم.
·
چون حضرات، حرف دهن خود را حتی نمی
فهمند، چه رسد به حرف دهن این و آن.
3
ﺯﻧﺎﻥ ﺍﯾﺮﺍﻥ، ﺧﺴﺘﻪ ﺗﺎﺭﯾﺨﻨﺪ
·
زنان ایران در هر صورت از دید هما
خسته تاریخ اند.
·
شاید منظور او را در روند تحلیل
شعرش دریابیم.
4
ﻣﺎ ﻫﻤﺎﻥ ﺩﺧﺘﺮﺍﻧﯽ ﻫﺴﺘﯿﻢ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻣﻮﻫﺎﯼ
ﭘﺸﺖ ﻟﺒﻤﺎﻥ ﺑﺎﻟﯿﺪﯾﻢ
ﻭ ﻣﻬﺮ "ﻧﺠﺎﺑﺖ " ﻭ "ﻋﻔﺖ
" ﺧﻮﺭﺩﯾﻢ
·
منظور از موهای پشت لب چیست؟
·
به فمینیستی گفتیم:
·
بیا با هم این شعر هما را تحلیل
کنیم.
·
او ولی وقت نداشت و دم به تله
نداد.
·
فقط می خواست تعداد زنان را در
مجلس نران بالا برد.
·
ولی نمی دانست که خر، خر است و
آدم، آدم.
·
خر نر با خر زن و یا نر خر با زن
خر فرق ماهوی ندارد.
·
حال ماییم و شعر هما که معمائی
است.
5
ﻣﺎ ﻫﻤﺎﻥ ﺩﺧﺘﺮﺍﻧﯽ ﻫﺴﺘﯿﻢ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻣﻮﻫﺎﯼ
ﭘﺸﺖ ﻟﺒﻤﺎﻥ ﺑﺎﻟﯿﺪﯾﻢ
ﻭ ﻣﻬﺮ "ﻧﺠﺎﺑﺖ " ﻭ "ﻋﻔﺖ
" ﺧﻮﺭﺩﯾﻢ
·
هما بخشی از زنان جامعه را
نمایندگی می کند که برای نجیب و عفیف قلمداد شدن، از حذف موهای پشت لب پرهیز کرده
اند.
·
یعنی به صورت خود و زیبائی صوری
خود وقعی ننهاده اند.
·
درست به همان سان که نیمه نر جامعه،
ریش گذاشته اند و از اصلاح سر و صورت صرفنظر کرده اند تا پارسا و پاکدامن شوند و
یا قلمداد شوند.
·
شاید هم خواسته باشند در وقت، که
طلا ست، صرفه جوئی کنند تا شق القمر کنند.
·
مثلا به جای اصلاح سر و صورت خویش،
جامعه را و قبل از همه اعضای جامعه را اصلاح کنند.
·
مثلا امر به معروف و نهی از منکر
کنند.
·
نخست مثل بچه آدم، به ترفند پند.
·
بعد به فوت و فن تازیانه و شلاق و بند.
·
اگر مؤثر نشد به شمشیر و دار و
تیر.
6
ﻫﻤﺎﻥ ﺩﺧﺘﺮﺍﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺑﺮﻭ ﻫﺎﯼ
ﻧﺎﻣﺮﺗﺐ ﻭ ﺍﺻﻼﺡ ﻧﺸﺪﻩ ﻣﺎﻥ،
" ﻣﺤﺒﻮﺏ" ﻭ "ﻣﻌﺼﻮﻡ" ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪﯾﻢ
ﻭ ﺍﻧﻀﺒﺎﻁ، ﺑﯿﺴﺖ ﮔﺮﻓﺘﯿﻢ
ﺗﺎ شب ﻋﺮﻭﺳﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺯﯾﺒﺎ ﺷﺪﻥ ﺻﺒﺮکردﯾﻢ!
·
هما ضمنا نماینده دخترانی است که
از عدم اصلاح ابرو هم نردبامی برای کسب محبوبیت و معصومیت ساخته اند.
·
ضمنا در مدرسه در انضباط نمره بیست
گرفته اند و تا شب عروسی برای زیبا شدن صبر کرده اند.
7
ﻣﺎ ﻫﻤﺎﻥ ﺩﺧﺘﺮﺍﻧﯽ ﻫﺴﺘﯿﻢ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻣﻮﻫﺎﯼ
ﭘﺸﺖ ﻟﺒﻤﺎﻥ ﺑﺎﻟﯿﺪﯾﻢ
ﻭ ﻣﻬﺮ "ﻧﺠﺎﺑﺖ " ﻭ "ﻋﻔﺖ
" ﺧﻮﺭﺩﯾﻢ
·
از همین انتقادات شق القمریستی هما
وثوق، نکات سوسیولوژیکی ارزشمندی آشکار می گردد که برای شناخت جامعه و نیمه دیگر آن،
از ارزش چشمگیری برخوردارند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر