محورهای
یازده گانه سیاست حزب توده ایران
در
برابر جمهوری اسلامی
سرچشمه:
(راه توده)
ویرایش
و تحلیل از
مسعود
بهبودی
شعار
حکومت شوراهای کارگری
جاده
را برای مخالفان حکومتی شوراهای عمومی و مردمی صاف می کند.
·
علامه راه «توده» برای اثبات بطلان
شعار برقراری حکومت شوراهای کاگری، دست به استدلال می زند.
·
اما طرز استدلال او را باید با
اندکی دقت خواند:
·
او معلوم نیست که به چه دلیل و
نیتی برای اثبات بطلان شعار «برقراری حکومت شوراهای کارگری» به اثبات بطلان شعار برقراری «حکومت شوراهای عمومی و مردمی» می پردازد.
·
او احتمالا معنی هیچکدام از این دو
شعار و یا این دو نوع حکومت را نمی داند و میان آندو علامت تساوی می گذارد.
·
وقتی از ضرورت آموزش تفکر مفهومی
سخن می رود، به همین دلایل است.
·
علامه راه «توده» احتمالا حرف دهن
خود را حتی نمی فهمد.
·
ولی ما به جای گمانورزی همین جمله
علامه را مورد تأمل قرار می دهیم:
1
شعار
حکومت شوراهای کارگری
جاده
را برای مخالفان حکومتی شوراهای عمومی و مردمی صاف می کند.
·
منظور بلشویسم تحت رهبری لنین از
«همه قدرت به دست شوراهای کارگری ـ دهقانی» تشکیل دیکتاتوری پرولتاریا بود:
·
دیکتاتوری توده های مولد و زحمتکش
تحت رهبری طبقه کارگر برای انجام وظایف انقلاب سوسیالیستی.
2
شعار
حکومت شوراهای کارگری
جاده
را برای مخالفان حکومتی شوراهای عمومی و مردمی صاف می کند.
·
مفهوم «حکومت شوراهای عمومی و مردمی» اما چیز بکلی دیگری است.
·
این مفهوم، بر خلاف مفهوم «حکومت
شوراهای کارگری»، مفهوم نامعینی است.
·
شعار گل و گشادی است که بیشتر
انتزاعی است تا معلوم و مشخص.
·
در واژه های «عمومی» و «مردمی» همه اقشار و طبقات اجتماعی جا می
گیرند:
·
از اشرافیت بنده دار و فئودال و
روحانی تا بورژوازی
·
از دهقانان فقیر تا دهقانان مرفه
·
از کارگران تا کارمندان
·
از روشنفکران تا اصناف و پیشه وران
و غیره.
3
شعار
حکومت شوراهای کارگری
جاده
را برای مخالفان حکومتی شوراهای عمومی و مردمی صاف می کند.
·
از دید علامه راه «توده»، شعار «حکومت شوراهای کارگری» که سهل است، حتی شعار «حکومت شوراهای عمومی و مردمی »
مذموم و زیانبار است.
·
دلیل علامه این است که جاده را
برای مخالفان این شعار انتزاعی هموار می سازد.
·
راه «توده» در هر صورت به جای رد
چیزی، چیز بکلی دیگری را رد می کند.
·
چنین کرد و کاری معنائی جز بی
سوادی و حواسپرتی ندارد.
·
علامگان راه «توده» ظاهرا از
اندیشیدن بکلی محروم اند، چه رسد به تفکر مفهومی.
4
شعار
حکومت شوراهای کارگری
جاده
را برای مخالفان حکومتی شوراهای عمومی و مردمی صاف می کند.
·
اگر این حواسپرتی علامه راه «توده»
را نادیده بگیریم و این جمله او را به شکل زیر تصحیح کنیم، در آن صورت می توانیم آن
را تحلیل کنیم:
شعار
حکومت شوراهای کارگری
جاده
را برای مخالفان آن حکومت صاف می کند.
5
شعار
حکومت شوراهای کارگری
جاده
را برای مخالفان آن حکومت صاف می کند.
·
در این دلیل راه «توده» می تواند،
ذراتی از حقیقت عینی وجود داشته باشد.
·
یعنی در شرایط معینی، عجله در
تعیین شعار می تواند به نفع مخالفان محتوای آن شعار تمام شود.
·
ولی فقط در شرایط معینی.
·
این اما به چه معنی است؟
6
شعار
حکومت شوراهای کارگری
جاده
را برای مخالفان آن حکومت صاف می کند.
·
برای توضیح این مسئله به شناخت افزار
دیالک تیکی زیر نیاز است:
·
دیالک تیک منفرد (خاص) و عام.
·
راه «توده» ـ در تحلیل نهائی ـ همین
دیالک تیک را وارونه می سازد تا بتواند دست به عوام فریبی و ضمنا خود فریبی و یا
«خودی» فریبی بزند.
·
دادن شعار «برقراری حکومت شوراهای
کارگری» در حالت خاصی می تواند «جاده را برای مخالفان حکومت شوراهای کارگری صاف
کند»،
ولی فقط در شرایط خاصی.
·
آن شرایط خاص از چه قرار است؟
7
ارنست تلمان
رهبر حزب کمونیست آلمان
·
اگر در شرایط تاریخی معینی تناسب
قوا میان حزب طبقه کارگر و فاشیسم برقرار باشد.
·
یعنی اگر مبارزه طبقاتی پات باشد.
·
جلب نیروهای اقشار و طبقات اجتماعی
دیگر با تمایلات دیگر، برای کسب هژمونی (سرکردگی) و قبضه قدرت سیاسی، نقش تعیین
کننده کسب می کند.
·
حزب طبقه کارگر در این صورت باید
از شعار تشکیل شوراهای کارگری ـ دهقانی صرفنظر کند تا جامعه را از سقوط به قهقرای
توحش فاشیستی نجات دهد.
·
این حالت خاصی در مبارزات طبقاتی
است.
8
شعار
حکومت شوراهای کارگری
جاده
را برای مخالفان آن حکومت صاف می کند.
·
علامه راه «توده»، دیالک تیک منفرد
(خاص) و عام را وارونه می سازد.
·
یعنی نقش تعیین کننده در این دیالک
تیک را از آن خاص جا می زند تا از عهده عوامفریبی و خودفریبی برآید.
·
در دیالک تیک یاد شده، اما نقش
تعیین کننده از آن عام است.
·
به همین دلیل لنین توصیه می کند که
مسائل را باید در مرحله عام حل کرد و بعد به مرحله خاص انتقال داد.
·
لنین تصریح می کند:
·
اگر کسی مسئله را در مرحله منفرد و
یا خاص حل کند.
·
شکست می خورد.
·
سرش بر سنگ می خورد و مجبور می شود
که به حل آن مسئله در مرحله عام مبادرت ورزد.
9
مثال
·
با فرد مذهبی می توان در عوالم
منفرد و خاص راجع به وجود خدا روزها و هفته های متوالی بحث کرد.
·
ولی نمی توان به حل مسئله نایل
آمد.
·
برای اینکه این مسئله در عوالم
منفرد و یا خاص قابل حل نیست.
·
این مسئله باید در عالم عام مورد
بحث قرار گیرد تا حل شود:
·
در عالم مربوط به عام ترین دیالک
تیک های هستی:
·
در عوالم دیالک تیک ماده و روح و
یا دیالک تیک وجود و شعور و دیالک تیک مجرد و مشخص/
·
فرد مذهبی باید نسبت به تقدم ماده
بر روح و یا وجود بر شعور اقناع شود تا به این نتیجه رسد که خدا انعکاس آسمانی ـ
انتزاعی (مجرد) سلاطین، خوانین و خلفای
مشخص زمینی ست.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر