پروفسور
دکتر گونتر کروبر
پروفسور دکتر هلموت میلکه
برگردان شین میم شین
9
مقولات زمان و مکان و علوم منفرد
پروفسور دکتر هلموت میلکه
برگردان شین میم شین
9
مقولات زمان و مکان و علوم منفرد
1
·
انتقاد فلسفی از نظریه ماتریالیستی ـ مکان یکی نیوتون با توسعه و تکمیل هندسه غیر اقلیدسی در قرن نوزدهم و تئوری نسبیت در قرن بیستم، بنیان دقیق مبتنی بر علوم
منفرد پیدا می کند.
·
مراجعه کنید به علم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
2
·
مکان یک کلاسیک و هندسه اقلیدسی
به مثابه جنبه های خاص تئوری های عام تر ارزیابی می شوند که تنها در فضاهای (مکان )
بسیار کوچک و فضاهای غیرکیهانی و در مورد سرعت های بسیار کمتر از سرعت نور صادق اند.
3
·
تئوری نسبیت خاص به اثبات پیوند ماهوی میان زمان و مکان در فرم
وحدت چهاربعدی مکان و زمان، نسبیت عمر زمانی روندها و انبساط طولی اجسام در سیستم
های متحرک نایل می آید.
4
·
تئوری نسبیت عام بدین طریق،
به کشف پیوند بنیادی میان خواص متری مکان
و پخش ماده در عرصه های کاینات نایل می آید.
5
·
به قول الکساندروف، ساختار وحدت مکان و زمان با تأثیر
متقابل سیستم های مادی و حرکت آنها تعیین می شود که حاکی از وحدت علی علت و
معلولی) و وحدت ساختار مکانی و زمانی جهان است.
6
·
وحدت زمان و مکان و پیوند آن با ماده بیانگر وجود پیوند
مطلق میان ماده و زمان و مکان است.
7
·
علوم طبیعی مدرن ـ بدین طریق ـ بطلان نظریات رایج زیر را
اثبات می کنند:
الف
·
اولا بطلان نظریات ایدئالیستی دوران گذشته در
باره ماهیت زمان و مکان را اثبات می کنند.
ب
مارتین هایدگر (1889 ـ 1976)
از ایدئولوگ های سینه چاک فاشیسم آلمان
فیلسوف آلمانی در سنت فنومنولوژی هاسرل،
فلسفه حیات ویلهلم دیلتی، اگزیستانسیالیسم کیرکگارد.
مشغله اش انتقاد از فلسفه غرب
و توسعه درک جدیدی از انسان و جهان بود.
از ایدئولوگ های سینه چاک فاشیسم آلمان
فیلسوف آلمانی در سنت فنومنولوژی هاسرل،
فلسفه حیات ویلهلم دیلتی، اگزیستانسیالیسم کیرکگارد.
مشغله اش انتقاد از فلسفه غرب
و توسعه درک جدیدی از انسان و جهان بود.
·
ثانیا بطلان نظریات سوبژکتیویستی مربوط به ماهیت زمان را
که در فلسفه مدرن بورژوائی (برگسون وهایدگر) رواج داشته، اثبات می کنند:
·
این صاحبنظران بورژوائی واپسین، زمان را وابسته به الهام
(اینتوئی سیون) و منوط بر نیروی خلاق درونی
سوبژکت قلمداد می کنند و در عین حال بدان جوهری عرفانی قائل می شوند.
·
(الهام به توانائی درک
حقایق امور و کشف قانونمندی ها و توان تصمیمگیری های سوبژکتیو بدون استفاده از
فراست و فهم اطلاق می شود. مترجم)
8
·
دستاوردهای جدید علوم طبیعی، از سوی دیگر بمعنی تأیید
نظریات اصلی ماتریالیسم دیالک تیکی در رابطه با رابطه مکان و زمان، ماده و حرکت بوده است.
9
·
تاریخ پیدایش و رشد تصورات انسانی در باره زمان و مکان
حاکی از آن است که این تصورات علیرغم تغییر مدام و نسبی بودن شان، «قرابت زیادی با
فرم های عینی ـ واقعی وجود» دارند و ماهیت زمان و مکان را رفته رفته دقیقتر و
عمیقتر منعکس می کنند.
10
·
به قول لنین، «تغییر تصورات انسانی در باره زمان و مکان
همانقدر کمتر دلیل بر بطلان واقعی ـ عینی بودن آندو ست، که تغییر معارف علمی راجع
به فرم های حرکت ماده دلیل بر بطلان واقعی ـ عینی بودن جهان خارج بوده است.»
·
(آثار لنین، جلد 14، ص 171)
11
·
زمان و مکان وجود واقعی ـ عینی و مستقل از شعور انسانی
دارند.
12
·
ادعای ایدئالیستی مبنی بر اینکه زمان و مکان فرم های
تجسم سوبژکتیو و غیره اند، ادعائی بی پایه است:
·
زیرا این بدان معنی است که قبل از پیدایش انسان در روی
زمین، جهان در خارج از زمان و مکان وجود داشته است.
·
چنین ادعائی ابلهانه است و بس.
13
·
طبیعت دیالک تیکی زمان و مکان در تضادمندی آندو خود را
نمایان می سازد:
·
زمان و مکان وحدتی از مطلق و نسبی پدید می آورند:
الف
·
زمان و مکان وجودی مطلق دارند، زیرا آن دو فرم های وجودی
صرفنظرناپذیر، عینی و واقعی ماده اند.
ب
·
زمان و مکان اما نسبی اند، چون خواص مشخص آنها به حالات
ماده (تقسیم جرمی، سرعت) در عرصه معینی از کاینات وابسته اند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر