۱۳۹۴ بهمن ۹, جمعه

زمان و مکان (5)

پروفسور دکتر گونتر کروبر
پروفسور دکتر هلموت میلکه
برگردان شین میم شین 

9
مقولات زمان و مکان و علوم منفرد

1
·        انتقاد فلسفی از نظریه ماتریالیستی ـ مکان یکی نیوتون با توسعه و تکمیل هندسه غیر اقلیدسی در قرن نوزدهم و تئوری نسبیت در قرن بیستم، بنیان دقیق مبتنی بر علوم منفرد پیدا می کند.

·        مراجعه کنید به علم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

2
·        مکان یک کلاسیک و هندسه اقلیدسی به مثابه جنبه های خاص تئوری های عام تر ارزیابی می شوند که تنها در فضاهای (مکان ) بسیار کوچک و فضاهای غیرکیهانی و در مورد سرعت های بسیار کمتر از سرعت نور صادق اند.

3
·        تئوری نسبیت خاص به اثبات پیوند ماهوی میان زمان و مکان در فرم وحدت چهاربعدی مکان و زمان، نسبیت عمر زمانی روندها و انبساط طولی اجسام در سیستم های متحرک نایل می آید.

4
·        تئوری نسبیت عام بدین طریق، به کشف پیوند بنیادی میان خواص متری مکان  و پخش ماده در عرصه های کاینات نایل می آید.     

5
·        به قول الکساندروف، ساختار وحدت مکان و زمان با تأثیر متقابل سیستم های مادی و حرکت آنها تعیین می شود که حاکی از وحدت علی علت و معلولی) و وحدت ساختار مکانی و زمانی جهان است.

6
·        وحدت زمان و مکان و پیوند آن با ماده بیانگر وجود پیوند مطلق میان ماده و زمان و مکان  است.

7
·        علوم طبیعی مدرن ـ بدین طریق ـ بطلان نظریات رایج زیر را اثبات می کنند:

الف
·         اولا بطلان نظریات ایدئالیستی دوران گذشته در باره ماهیت زمان و مکان را اثبات می کنند.


ب
مارتین هایدگر (1889 ـ 1976) 
از ایدئولوگ های سینه چاک فاشیسم آلمان
فیلسوف آلمانی در سنت فنومنولوژی هاسرل،
فلسفه حیات ویلهلم دیلتی، اگزیستانسیالیسم کیرکگارد.
مشغله اش انتقاد از فلسفه غرب
و توسعه درک جدیدی از انسان و جهان بود.

·        ثانیا بطلان نظریات سوبژکتیویستی مربوط به ماهیت زمان را که در فلسفه مدرن بورژوائی (برگسون وهایدگر)  رواج داشته، اثبات می کنند:
·        این صاحبنظران بورژوائی واپسین، زمان را وابسته به الهام (اینتوئی سیون) و منوط بر نیروی خلاق درونی سوبژکت قلمداد می کنند و در عین حال بدان جوهری عرفانی قائل می شوند.

·        (الهام به توانائی درک حقایق امور و کشف قانونمندی ها و توان تصمیمگیری های سوبژکتیو بدون استفاده از فراست و فهم اطلاق می شود. مترجم)

8
·        دستاوردهای جدید علوم طبیعی، از سوی دیگر بمعنی تأیید نظریات اصلی ماتریالیسم دیالک تیکی در رابطه با رابطه مکان  و زمان، ماده و حرکت بوده است.

9
·        تاریخ پیدایش و رشد تصورات انسانی در باره زمان و مکان حاکی از آن است که این تصورات علیرغم تغییر مدام و نسبی بودن شان، «قرابت زیادی با فرم های عینی ـ واقعی وجود» دارند و ماهیت زمان و مکان را رفته رفته دقیقتر و عمیقتر منعکس می کنند.

10

·        به قول لنین، «تغییر تصورات انسانی در باره زمان و مکان همانقدر کمتر دلیل بر بطلان واقعی ـ عینی بودن آندو ست، که تغییر معارف علمی راجع به فرم های حرکت ماده دلیل بر بطلان واقعی ـ عینی بودن جهان خارج بوده است.»
·        (آثار لنین، جلد 14، ص 171) 

11
·        زمان و مکان وجود واقعی ـ عینی و مستقل از شعور انسانی دارند.

12
·        ادعای ایدئالیستی مبنی بر اینکه زمان و مکان فرم های تجسم سوبژکتیو و غیره اند، ادعائی بی پایه است:
·        زیرا این بدان معنی است که قبل از پیدایش انسان در روی زمین، جهان در خارج از زمان و مکان وجود داشته است.
·        چنین ادعائی ابلهانه است و بس.

13
·        طبیعت دیالک تیکی زمان و مکان در تضادمندی آندو خود را نمایان می سازد:
·        زمان و مکان وحدتی از مطلق و نسبی پدید می آورند:

الف
·        زمان و مکان وجودی مطلق دارند، زیرا آن دو فرم های وجودی صرفنظرناپذیر، عینی و واقعی ماده اند.

ب
·        زمان و مکان اما نسبی اند، چون خواص مشخص آنها به حالات ماده (تقسیم جرمی، سرعت) در عرصه معینی از کاینات وابسته اند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر