۱۳۹۴ بهمن ۴, یکشنبه

سیری در شعری از شیخ شبستر (28)


ویرایش و تحلیل از
میمحا نجار

مقام دلگشایش، جمع جمع است
جمال جانفزایش، شمع جمع است

·        معنی تحت اللفظی:
·        مقام دلگشای پیامبر اسلام جمع جمع است و جمال جانفزای او شمع جمع است.

1
مقام دلگشایش، جمع جمع است

·        منظور شیخ شبستر از این مصراع شعر، این است که مقام پیامبر اسلام کمال مطلق بوده است.
·        یعنی موجودی عالی تر از او وجود نداشته است.
·        عرفان قرون وسطی علیرغم تضاد ایده ئولوژیکی با تئولوژی، در زمینه ایدئالیزه کردن پیامبر اسلام دست تئولوژی را از پشت بسته است.
·        آنچه که به ظاهر، بی ضرر و زیان جلوه گر می شود، حاوی نطفه های زهر آگین کنسرواتیسم (محافظه کاری)  است.
·        چون با تجلیل از کسی برابری بی چون و چرای انسان ها زیر علامت سؤال قرارد اده می شود.

2
مقام دلگشایش، جمع جمع است

·        بی اعتنا به اینکه شیخ شبستر می داند و یا نمی داند، بدین طریق شالوده نظری لازم برای ایده ئولوژی های نخبه ای، راسیستی، فاشیستی و فوندامنتالیستی ریخته می شود.
·        بی دلیل نیست که ایده های نخبه ای، پیشوایئ، راسیستی، فاشیستی و فوندامنتالیستی به آسانی آب خوردن در جهنم جامعه ایران مقبولیت کسب می کنند و انجام جنایات بزرگی از قبیل 28 مرداد، قتل های زنجیره ای آشکار و نهان جماران و خاوران تسهیل می شود.
·        نابرابری انسان ها نخست با ایدئالیزه کردن پیامبران و ائمه شروع می شود و به ایدئالیزه سلاطین و خوانین و خلفا و فقها منتهی می شود.
·        بدین طریق است که عکس کسی در آئینه ماه نمایان می شود و موی کسی در لا به لای اوراق قرآن.
·        تجلیل نخبگان به تحقیر توده ها منتهی می شود و جامعه رفته رفته به جهنم استحاله می یابد.  

3
جمال جانفزایش، شمع جمع است

·        پس از تجلیل دلبخواهی و سوبژکتیو مقام پیامبر اسلام، نوبت به تجلیل لگام گسیخته از جمال او می رسد.
·        جمال پیامبر اسلام از دید شیخ شبستر چنان نورانی و زیبا ست که به شمع جمع شبیه است.
·        اولا زیبائی ظاهری و صوری کسی تعیین کننده نیست.
·        برای اینکه این به معنی فرمالیسم معرفتی است که فاقد ارزش واقعی و علمی است.
·        هدف و آماج عوام الناس و عوامفریبان از مطلق کردن جمال محمد و علی و این و آن اما چیز دیگری است که آخوند ها در منابر بطور غیرمستقیم «توضیح» می دهند:
·        همانطور که نماینده دهی باید بلحاظ ظاهر بی عیب و نقص باشد، نماینده خدا هم باید بی عیب و نقص باشد.
·        این بدان معنی است که روحانیت از جمال محمد و علی و این و آن، مدرک و سندی بر نبی و ولی خدا بودن محمد و علی سرهم بندی می کنند.

4
جمال جانفزایش، شمع جمع است

·        نسبت دادن زیبائی صوری به پیامبر و ائمه، به فرمالیسم معرفتی عرفا و فقها و شیادان دیگر دلالت دارد.
·        آنها دیالک تیک فرم و محتوا را به شکل دیالک تیک جمال و کمال بسط و تعمیم می دهند و نقش تعیین کننده را از آن فرم (جمال) قلمداد می کنند.
·        ما این روش و متد برخورد به قضایا را فرمالیسم معرفتی می نامیم.
·        سعدی هم وصف همانندی از پیامبر اسلام کرده است :



سعدی
(گلستان دیباچه، ص 1 ـ 6.)  
شفیع مطاع نبی کریم
قسیم جسیم نسیم وسیم
بلغ العلی بکماله
کشف الدجی بجماله
حسنت جمیع خصاله
صلو علیه و آله.

·        معنی تحت اللفظی:

·        خوبرو، خوش اندام و تنومند، خنده رو و زیبا

·        به سبب هنر و کمالش
·        به مرتبه بلند رسید
·        و به جمال خود تاریکی را بر طرف نمود.
·        همه صفات وی نیکو ست
·        بر وی و آل او درود بفرستید.
·         
·        انگار اگر پیامبر اسلام زیبارو نبود و به احتمال قوی هم نبوده است، آسمان به زمین می آمد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر