۱۳۹۴ مهر ۱۴, سه‌شنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (364 )


پروفسور دکتر هورست هولتسر
فصل هشتم
علوم اجتماعی / جامعه شناسی
برگردان شین میم شین

فصل هشتم
بخش چهارم
پرده پوشی ایده ئولوژیکی جامعه طبقاتی
امیل دورکهایم

پیشکش
 به
 ابوتراب باقرزاده
( ۱۳۰۹  ـ   ۱۳٦۷) 
در بابل کنار مازندران به دنیا آمد
در اوین به دار اویخته شد. 

64

·        دورکهایم این تز خود را در اثر خود تحت عنوان «فرم های بنیادی حیات مذهبی»، به طرز دامنه داری تصویر می کند و سرانجام خدا را به مثابه بیانگر سمبلیکی قدرت هنجاری جامعه جا می زند.
·        (دورکهایم، «فرم های بنیادی حیات مذهبی»، 1912)

65

·        دورکهایم دو سال پس از انتشار این اثر، در مؤخره مستقلی به نتیجه نهائی زیر می رسد:
·        «منافع کل حتما نباید با منافع اجزاء منفرد منطبق باشد.
·        به همین دلیل، جامعه به مثابه سیستم قواعد هنجاری و تدابیر مؤسساتی (نهادی) نمی تواند تشکیل و حفظ شود، اگر به طور مداوم از ما قربانی نطلبد.
·        امری که برای ما دردناک است.
·        به این دلیل که جامعه بالاتر از ما ست، ما باید تسلیم آن شویم و از خود بگذریم.
·        تسلیم و از خود گذشتگی یعنی اینکه به نحوی از انحاء در طبیعت اشیاء مداخله نکنیم.
·        طبیعت اشیاء را به حال خود رها کنیم.
·        کاری که کم و بیش نمی تواند بدون تحمل تنش درد انگیز صورت گیرد.»
·        (دورکهایم، «دوئالیسم طبیعت انسانی و شرایط اجتماعی آن»، 1914 
·        یوناس، «تاریخ جامعه شناسی»، ص 368، 380)  

66
·        دورکهایم اکنون با مجموعه طرح های سوسیولوژیکی اش، توانسته ساز و برگ استدلالی لازم برای توجیه دعاوی واقعی خود به دست آورد.
·        او این دعاوی خود را که مرتب مورد تأکید قرار می دهد، از منافع عملی و سیاسی خود استخراج می کند.
·        هدف و آماج دورکهایم این است که فرانسه درگیر در منجلاب تضادهای طبقاتی را از طریق نهادینه کردن «همبستگی» اجتماعی دست و پاگیر نجات دهد.

67

·        مارکس تعین طبقاتی ـ اجتماعی جامعه فرانسه را و دولت آن را افشا می کند.

الف
·        مارکس پیش شرط تشکیل جامعه هومان (انسانی) را در حل انقلابی آنتاگونیسم اجتماعی می داند.

·        (آنتاگونیسم به تضاد آشتی ناپذیر در جامعه بشری اطلاق می شود. مترجم)  

ب
·        مارکس پیش شرط تشکیل جامعه هومان را در سازماندهی امکانات صنعتی ـ تقسیم کاری در راستای خدمت به خودفرمائی مولدین حقیقی جامعه و نه در راستای از خود بیگانه سازی آنها می داند.

68

·        دورکهایم راه مطلقا مخالف راه مارکس را در پیش می گیرد.

الف
·        دورکهایم تقسیم کار کاپیتالیستی ـ صنعتی را به مثابه «نظم مبتنی بر طبیعت اشیاء» جا می زند.
·        (دورکهایم، «سوسیالیسم و سن سیمون»، ص 153) 

ب
·        دورکهایم ادعا می کند که این نظم، هر عضو جامعه را بر اساس «استعداد های طبیعی اش» بطور اوتوماتیک و خود به خودی به جای «درستی» سوق می دهد.   

ت
·        در قاموس دورکهایم، مطالبات نهفته در این تقسیم کار را که در نظام هنجاری همبستگی ارگانیکی جمعبندی می شوند، فقط باید پذیرفت و خود را با آن تطبیق داد تا جامعه ی بطور هماهنگ سازمانیافته تشکیل شود.  

پ
·        دورکهایم ضامن همبستگی ارگانیکی را ـ قبل از همه ـ در هنجاربندی مناسبات اجتماعی توسط جهانتصویر فونکسیونالیستی ـ ارگانولوژیکی می داند و با دور زدن شرایط طبقاتی رئال (واقعی)  در فرانسه، می کوشد که آن را بطور بیواسطه از «فرامین» تقسیم کار انتزاعی و «بلحاظ اجتماعی توخالی» استخراج کند.  

·        مراجعه کنید به جهان بینی، جهانتصویر در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر