۱۳۹۴ مهر ۱۸, شنبه

قرآن کریم از دیدی دیگر (34)


ویرایش و تحلیل از
فریدون ابراهیمی

آیه  (48)   
سوره بقره
 وَاتَّقُواْ يَوْماً لاَّ تَجْزِي نَفْسٌ عَن نَّفْسٍ شَيْئاً وَلاَ يُقْبَلُ مِنْهَا شَفَاعَةٌ وَلاَ يُؤْخَذُ مِنْهَا عَدْلٌ وَلاَ هُمْ يُنصَرُونَ  
و از آن روز بترسيد كه كسى مجازات ديگرى را نمى ‏پذيرد
 و نه از او شفاعت پذيرفته مى ‏شود
 و نه غرامت از او قبول خواهد شد
 و نه يارى مى ‏شوند.  

·        معنی تحت اللفظی:
·        از روز قیامت بترسید که کسی مدافعی برای نجات از عذاب الهی نخواهد داشت.
·        شفیعی نخواهد داشت.
·        خدا از کسی رشوه ای برای بخشش کسی نخواهد پذیرفت.
·        کسی یار و یاوری نخواهد داشت.

1
از روز قیامت بترسید که کسی مدافعی برای نجات از عذاب الهی ندارد.
شفیعی ندارد.
خدا از کسی رشوه ای برای بخشش کسی نمی پذیرد.
کسی یار و یاوری ندارد.

·        در این آیه، تئوری هراس ادیان آسمانی تصریح می شود.
·         اسلام به مثابه ایده ئولوژی نظامات برده داری و فئودالی، برای اولین بار ایندیودوئالیسم (فرداگرائی) بورژوائی را در دنیای دیگر، نمایندگی می کند:
·        بشریت در روز قیامت، به افراد مجزا از هم، تک و تنها، بی پناه، بی کس و بی یار و یاور تجزیه می شود.
·        در مقابل فرد فرد انسان ها، خدای قلدر و قسی القلب قرار می گیرد.
·        دوئالیسم بشریت و خدا، به شکل دوئالیسم فرد و خدا بسط و تعمیم می یابد و نقش تعیین کننده از آن خدا جا زده می شود.

2
از روز قیامت بترسید که کسی مدافعی برای نجات از عذاب الهی ندارد.
شفیعی ندارد.
خدا از کسی رشوه ای برای بخشش کسی نمی پذیرد.
کسی یار و یاوری ندارد.

·        این بدان معنی است که در روز قیامت وحدت مسلمین تار و مار می شود.
·        همبود تشیع و تسنن و غیره اتمیزه می شوند و به افراد اتم واره تجزیه می شوند.
·        روز قیامت بدین طریق، به مثابه انعکاس آسمانی ـ انتزاعی جامعه بورژوائی مطرح می شود.
·        می توان گفت که دیالک تیک طبقه حاکمه و توده در روز قیامت به مثابه دوئالیسم خدا و انسان بسط و تعمیم می یابد.

3
از روز قیامت بترسید که کسی مدافعی برای نجات از عذاب الهی ندارد.
شفیعی ندارد.
خدا از کسی رشوه ای برای بخشش کسی نمی پذیرد.
کسی یار و یاوری ندارد.

·        این آیه اما تمام امید و انتظار توده های بی همه چیز را نقش بر آب می سازد:
·        چون یکی از تئوری های مهم اسلام، شفاعت مقربین الهی در روز جزا ست.

·        اگر خواجه شیراز این آیه را فهمیده بود، دیگر از تیمور لنگ ـ به مثابه یکی از مقربین انگشت شمار الهی ـ قول صد در صد برای شفاعتش در روز قیامت نمی گرفت.
·        بنا بر این آیه،  مفهوم شفیع روز جزا جفنگی بیش نیست.
·        بنا بر این آیه مفهوم شفیع روز جزا از محتوا تهی می شود و توخالی می ماند.

·        چون صراحت خدا در این آیه بی چون و چرا ست:
·        کسی را یارای نجات کسی از عذاب الهی نخواهد بود.
·        شفاعت کشک خواهد بود.
·        خدا از کسی برای عفو گناهان کسی رشوه نخواهد گرفت و کسی یار و یاوری نخواهد داشت.

4
آیه (٤٩)  
سوره بقره
وَإِذْ نَجَّيْنَاكُمْ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَسُومُونَكُمْ سُوءَ الْعَذَابِ يُذَبِّحُونَ أَبْنَاءَكُمْ وَيَسْتَحْيُونَ نِسَاءَكُمْ ۚ وَفِي ذَٰلِكُمْ بَلَاءٌ مِنْ رَبِّكُمْ عَظِيمٌ   
و (نيز به ياد آوريد) آن زمان كه شما را از چنگال فرعونيان رهايى بخشيديم
 كه همواره شما را به بدترين صورت آزار مى‏ دادند:
پسران شما را سر مى ‏بريدند
 و زنان شما را (براى كنيزى) زنده نگه مى‏داشتند.
و در اينها، آزمايش بزرگى از طرف پروردگارتان براى شما بود.  

·        در این آیه نیز روی سخن خدا با بنی اسرائیل است و ضمنا آنها را به یاد «ستدی» می اندازد که از خدا دریافت کرده اند:
·        خدا بنی اسرائیل را از شر فرعونیان که مردان شان را می کشتند و زنان شان را به بردگی (کنیزی)  می بردند، نجات داده است.

·        طنز این قضیه اما از قرار زیر است:

5
و در اينها، آزمايش بزرگى از طرف پروردگارتان براى شما بود.  

·        بنا بر این آیه، کشتار بنی اسرائیل و برده کردن زنان آنان آزمایش الهی بوده است.

·        این اعتراف داوطلبانه و بی شلاق و شکنجه  خدا اما به چه معنی است؟

6
و در اينها، آزمايش بزرگى از طرف پروردگارتان براى شما بود.  

·        این بدان معنی است که دشمنان بنی اسرائیل، یعنی فرعونیان در حقیقت، معلمین و مأمورین خدا بوده اند تا بنی اسرائیل به مثابه دانش آموز مورد آزمون و آزمایش قرار گیرند.

·        بعد از گرفتن امتحان از بنی اسرائیل، خدا آنها را از شر مأمورین شکنجه و کشتار و آزار خویش نجات داده است.

·        عجب خدای خردگرا و رئوف و مهربانی.

7
·        اکنون همه کسانی که هنوز حافظه ای دارند، از خدا خواهند پرسید، هیتلریان نازی نیز مأمورین الهی بوده اند که مردان و پیران و کودکان بنی اسرائیل را میلیون میلیون می کشتند و دختران زیبای شان را برده می کردند و در جنده خانه های نازی اجازه می دادند؟

·        باز هم خدای خردگرا و رئوف و مهربان قصد آزمون و آزمایش بنی اسرائیل را داشته است؟

·        ضمنا آیا بنی اسرائیل هنوز از امتحان الهی قبول نشده اند؟

·        چون دولت بنی اسرائیل علیرغم داشتن زرادخانه ای از بمب ها و راکت های هسته ای، میکروبیولوژیکی، شیمیائی و گاز بی ضرر و زیان سرین، هنوز هم از شر امتحانات الهی رهائی نیافته است.

8
و در اينها، آزمايش بزرگى از طرف پروردگارتان براى شما بود.  

·        سؤال آخر این است که به ازای یاد اوری این عذاب های الهی به مأموریت فرعونیان و هیتلریان، بنی اسرائیل علاوه بر ترس از خدا، چه باید بکند، تا بالاخره نفسی به آسودگی کشد و مورد امتحانات دیگر قرار نگیرد؟

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر