«شوربختی» عاشقانه
هاتف رحمانی
سرچشمه:
نوید نو
(92/1/14)
تحلیلی
از یدالله سلطان پور
بگذار به اسم "روشن شدن حقایق"
و "بررسی ضعف ها"
- که از پس آن حجم خونریزی
کم هم نمی توانست باشد –
چهره عیان کنند و
هر چه که می خواهند، بگویند.
·
معنی تحت اللفظی:
·
بگذار به بهانه ی «روشن شدن حقایق»
و «بررسی ضعف ها» که به دلیل خونریزی حجیم اجتناب ناپذیر بوده، وارد صحنه شوند و
هرچه دل شان می خواهد، بگویند.
1
بگذار به اسم "روشن شدن حقایق"
و "بررسی ضعف ها"
- که از پس آن حجم خونریزی
کم هم نمی توانست باشد –
چهره عیان کنند و
هر چه که می خواهند بگویند.
·
از این بند شعر می توان دریافت که
برخی از مراجع ضمیر، با شعار «روشن شدن حقایق» و «بررسی ضعف ها» وارد صحنه شده
اند.
·
شاید یکی از فواید فیس آباد این
باشد که با گشت کوتاهی در آن می توان به وضع اسفناک «جهان» پی برد.
·
در برهوت فیس آباد خر تو خر عجیبی
است.
·
همه مدعیان به طرفداری از مراجع
ضمیر متفاوت هارت و پورت می کنند و فحش زن و بچه حتی به همدیگر می دهند، ولی صاحب
نظر نیستند.
·
دلیل این وضع اسفناک، فقر فلسفی
فاحش است.
·
از طریق مصاحبه با این و آن که چه
بسا در دار و دسته های آنتی کمونیستی، مثلا تروتسکیستی و یا استالینیستی به «مقامی»
و برو ـ بیائی رسیده اند، می توان به خیلی چیزها دست یافت، ولی نمی توان به
روشنگری علمی و انقلابی و به انتقاد از خود نایل آمد.
2
بگذار به اسم "روشن شدن حقایق"
و "بررسی ضعف ها"
- که از پس آن حجم خونریزی
کم هم نمی توانست باشد –
چهره عیان کنند و
هر چه که می خواهند بگویند.
·
منظور شاعر و مراجع ضمیر مورد نظر
از مفهوم انتزاعی و کلی «ضعف» را نمی توان حتی با لگامگسیخته ترین فانتزی ها کشف
کرد.
·
منظور مدعیان از «ضعف» احتمالا
پرهیز از نمردن زیر شکنجه و یا تن در دادن به نمایشات تهوع انگیز تلویزونی است.
·
و گرنه اگر کسی بخواهد به ضعف های
حزبی پی ببرد، باید از تحلیل جهان بینی آن حزب شروع به کار کند و به جای انتشار صرف
برخی از آثار برخی از «شهدای رهبری شهید» به تحلیل دیالک تیکی آنها بپردازد.
·
ضمنا دیگران را هم به همین وظیفه ی
انقلابی فراخواند.
·
با انتشار نامه های این و آن و یا
مصاحبه با این و آن می توان نیاز پسیکولوژیکی ـ خرده بورژوائی بعضی از هپیلی هپوها
را ارضا کرد، ولی نمی توان به روشنگری و انتقاد از خود نایل آمد.
3
بگذار به اسم "روشن شدن حقایق"
و "بررسی ضعف ها"
- که از پس آن حجم خونریزی
کم هم نمی توانست باشد –
چهره عیان کنند و
هر چه که می خواهند بگویند.
·
نظر شاعر در زمینه « ضعف ها»، در
هر صورت این است که به دلیل توحش غیر قابل تصور ارتجاع فئودالی ـ فوندامنتالیستی،
این ضعف ها اجتناب ناپذیر و حتی مشروع بوده اند.
·
از همین موضعگیری هومانیستی و راسیونالیستی
شاعر می توان منظور از مفهوم «ضعف» را دریافت.
·
منظور حضرات از «ضعف» نه ضعف نظری (تئوریکی)،
بلکه ضعف در زیر زجر غیر قابل تحمل است.
·
ما به دلیل ضعف عصبی، خاطرات زندان
و شکنجه را نمی خوانیم تا بدانیم که بر ارواح مظلوم جامعه چه رفته است، ولی آنچه عیان
است، این است که توحش طبقه حاکمه مرتجع جدید روی بدترین شکنجه گران ساواک را سفید
کرده است.
4
·
شکنجه گران ساواک، راسیونالیته
حداقلی را که مدرسان و مشاوران امپریالیستی و صهیونیتسی مجاز و ضرور دانسته بودند،
رعایت می کردند.
·
عوامل ارتجاع فئودالی ـ فوندامنتالیستی
اما در جنایت دست خردستیزترین جانیان را از پشت بسته اند و شباهت غیرقابل تمیزی با
جانیان فاشیسم و نازیسم دارند.
·
به همین دلیل می توان گفت که فوندامنتالیسم
همشیره فاشیسم است.
·
شکستن در برابر این «حجم خون» نه ضعف
و نه ننگ بلکه امری طبیعی است.
·
«آدم، آدم است» و نه ماشین.
·
چون فشار اگر از حد بگذرد، صخره صما حتی پودر می شود، چه رسد به موجود زنده عصب مند و روح مند.
·
آنکه قابل سرزنش و انتقاد و سرکوفت
است، نه مظلومین معصوم تر از چهارده معصوم کذائی، بلکه اعضا و مامورین متنوع هیئت
و طبقه حاکمه اند.
5
بگذار به اسم "روشن شدن حقایق"
و "بررسی ضعف ها"
- که از پس آن حجم خونریزی
کم هم نمی توانست باشد –
چهره عیان کنند و
هر چه که می خواهند بگویند.
·
ضعفی که باید مورد حلاجی قرار گیرد،
نه ضعف فیزیکی، بلکه ضعف فکری است.
·
رهبری سابق حزب توده، بی کمترین
تردید، ضعف تئوریکی (نظری) جدی داشته است.
·
این ضعف باید پس از بررسی دقیق، بر
طرف شود.
·
دایرة المعارف روشنگری در این
زمینه گام هائی برداشته است.
·
برخی از آثار و اشعار سیاوش کسرائی،
احسان طبری، هوشنگ ابتهاج (سایه)، به آذین، رضا نافعی، ژاله اصفهانی، جوانشیر، جودت،
خاوری و غیره مورد تحلیل حتی الامکان دیالک
تیکی قرار گرفته اند و قرار می گیرند.
6
·
خطاها همیشه قبل از اینکه در میدان
رزم طبقاتی صورت گیرند، در کله سوبژکت ها صورت می گیرند:
·
پراتیک انسانی، مادیت یابی تئوری
است، تئوری ئی که در تحلیل نهائی از پراتیک نشئت یافته است:
·
دیالک تیک پراتیک ـ تئوری
·
دیالک تیک عمل ـ اندیشه
·
·
ضعف حزب توده در رعایت اکید این دیالک
تیک از سر تا پا مارکسیستی ـ لنینیستی بوده است.
·
به قول خود احسان طبری در صفحه اول
اثری تحت عنوان «بنیاد آموزش انقلابی»:
«شعور انسانی نه تنها جهان را منعکس می کند،
بلکه آن را می آفریند.»
(ولادیمیر ایلیچ لنین)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر