۱۳۹۳ آبان ۲۳, جمعه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (209)


پروفسور دکتر هانس هاینتس هولتس   
فصل ششم
متافیزیک
برگردان شین میم شین

بخش دهم
اقدامات بورژوائی در زمینه نوسازی متافیزیک:
ژان پل سارتر
مارتین هایدگر
ارنست بلوخ
ادامه  
    
8
·        نیروی بلحاظ جهان بینی، سمتگیری بخش ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی، بویژه در جنبش ضد فاشیستی آشکار گشت.
·        در جنبش ضد فاشیستی بخشی از بورژوازی که به مضامین ایده ئولوژیکی خود و به سنت روشنگری وفادار مانده بود به سوسیالیست ها و کمونیست ها پیوست.  

9
·        این مسئله برای فرهنگ آلمانی در سرنوشت ادبیات تبعید و در بحث های فرهنگی ـ سیاسی مهاجرت آشکار گشت.
·        (میتن سوای، «هنر و ادبیات در تبعید ضد فاشیستی»، جلد 6، 1978)  

الف
·        «بحث اکسپرسیونیسم» از این بابت بویژه آگاهی بخش بود.

ب
 توماس مان (1875 ـ 1955) 
نویسنده آلمانی

·        در جناح بورژوائی، توماس مان سر برمی کند، که در توسعه و تکاملش پس از سال 1933، می توان روند گشاده روئی نسبت به سوسیالیسم را بوضوح مشاهده کرد.  

ت
·        خط مشی فرهنگی ـ سیاسی مصوب کنگره هفتم بین الملل کمونیستی این گرایش را تقویت می کند.

10
·        بدین طریق در آخرین تلاش بزرگ فلسفه بورژوائی در جهت توسعه مجدد متافیزیک بنیادی جهان بینانه ی یکپارچه و سیستماتیک، تضادی برجسته می شود که مارکسیسم را بلحاظ فلسفی قبول دارد و با مارکسیسم بلحاظ سیاسی مخالفت می ورزد.

11
·        خطوط مختصات میدان نشو و نمای این استراتژی دوگانه با کلمات قصار بیگانگی (از خود بیگانگی)  و آزادی تبیین می یابند.  

الف
·        این موضوع به هیچوجه تصادفی نبوده است.  

ب
·        این موضوع از توهم و هشیاری بورژوازی راجع به نقش تاریخی ـ جهانی اش پرده برمی دارد.

12
·        آزادی که در آن، به قول کانت، «خروج انسان از کودک وارگی خود کرده اش (به تقصیر خودش)» صورت خواهد گرفت، برنامه فلسفه بورژوائی از عصر روشنگری بوده است.
·        اما این آزادی به مثابه آزادی فردی فرمال، یعنی مجزا از شرایط مادی تحققش، جامه عمل می پوشد و به ضد خود، یعنی به سلطه بلحاظ اقتصادی قوی ترها منجر می شود.
·        رقابت آزاد، ضد خود را، یعنی سلطه انحصارات را به دنبال می آورد.

13
·        تحقق شعار آزادی و تضمین خودگردانی انسانی (تعیین سرنوشت خود، خودمختاری) به دلیل خردمندی، بر خلاف انتظارات تئوریسین های انقلاب بورژوائی جامه عمل نمی پوشد.

14
·        در کاپیتالیسم، چه بسا فرم های انتزاعی جدید و بغرنج تری از وابستگی و بیگانه گردانی (ضد خودگردانی) تشکیل می شوند که مانع نیل به هدف اعلام شده ی جامعه بورژوائی، یعنی رفاه عمومی بوده اند.

15
·        مشروعیت تداوم اصول خودستیز نظام بدین طریق به ایجاد و یا حفظ هاله اوبژکتیو (عینی) آزادی و توهم سوبژکتیو آزادی نیاز داشته است.
·        این نیاز از طریق قطع رابطه ی طرح آزادی با خرد و عامیت اجتماعی امکان پذیر می گردد.    

پایان پیشگفتار
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر