۱۳۹۳ آذر ۶, پنجشنبه

حاکمیت طبقاتی (14)


دولت
 پروفسور دکتر ولفگانگ ایش هورن
برگردان شین میم شین

8
دموکراسی بورژوائی و دموکراسی سوسیالیستی

·        دولت سوسیالیستی یک دولت دموکراتیک است.

1
·        دموکراسی سوسیالیستی در مغایرت با دموکراسی فرمال بورژوائی یک دموکراسی رئال است.

2
·        دموکراسی بورژوائی فقط می تواند یک دموکراسی تنگ مایه، محدود و عوامفریب باشد، حتی آنجا که دموکراسی ـ آن سان که در دول امپریالیستی ـ  با تصویب دسیسه ها و قوانین مختلف ارتجاعی ـ ضد دموکراتیک، فاشیستی و نیمه فاشیستی از محتوا خالی نشده باشد و عملا از بین برده نشده باشد.

3
·        تا زمانی که قوای سرمایه داری مالک وسایل تعیین کننده تولیدی اند و ببرکت آن طبقه تعیین کننده (تصمیم گیر) و حاکم را تشکیل می دهند و بکمک قدرت اقتصادی خود قدرت سیاسی ـ دولتی را نیز در دست خود دارند و کلیه نهادهای  آموزشی، تبلیغی و تحریف و تخریب افکار عمومی را در اختیار دارند، تا آن زمان نیز زحمتکشان، یعنی توده عظیم مردم کشور از امکانات قدرت اجتماعی و تصمیم گیری واقعی محروم خواهند بود.

4
·        از این رو، دموکراسی بورژوائی همواره یک دموکراسی محدود، عوام فریب و دروغین است که فقط بدرد پلاکات تبلیغاتی برای حاکمیت واقعی سرمایه می خورد.

5
·        اما دموکراسی سوسیالیستی ـ بر عکس دموکراسی بورژوائی ـ  بر قدرت سیاسی طبقه کارگر و متحدان آن استوار می شود.

6
·        شالوده اقتصادی دموکراسی سوسیالیستی را مالکیت سوسیالیستی بر وسایل تولید و مناسبات تولیدی سوسیالیستی در حال رشد تشکیل می دهند.

7
·        نظام دولتی و اجتماعی سوسیالیستی از همان آغاز ـ بنا بر ماهیت کلی خویش ـ قدرتی واقعا دموکراتیک است.

8
·        نظام دولتی و اجتماعی سوسیالیستی نماینده منافع طبقه کارگر و همه زحمتکشان، یعنی اکثریت عظیم جمعیت کشور است.

9
·        هدف اصلی نظام دولتی و اجتماعی سوسیالیستی عبارت است از ارتقای توده های زحمتکش به خلاقیت آگاهانه تاریخی و به تحول آگاهانه زندگی اجتماعی خود.

10
·        شاخص های دموکراتیسم سوسیالیستی از این قرارند.
·        و لذا لنین تأکید می ورزد که «دموکراسی پرولتری میلیون ها بار دموکراتیک تر از هر نوع دموکراسی بورژوائی است و قدرت شوراها میلیون ها بار از جمهوری دموکراتیک بورژوائی دموکراتیک تر است.»
·        (ولادیمیر لنین، «مجموعه آثار»، جلد 28، ص 247)

11
·        دموکراسی سوسیالیستی روند توسعه ای را از سر می گذراند:

12
·        به همان میزان که تضادهای طبقاتی آشتی ناپذیر از بین می روند، مناسبات تولیدی سوسیالیستی به مناسبات تولیدی حاکم مبدل می شوند، همه اقشار جمعیت کشور به موضع طبقه کارگر وارد می گردند، طبقه کارگر و حزب آن فونکسیون های رهبری خود را گسترش می دهند و تحکیم می بخشند، به همان میزان هم پایگاه دموکراسی سوسیالیستی وسعت می یابد و هرچه بیشتر تمامت جمعیت کشور را در بر می گیرد. 
·        دموکراسی سوسیالیستی رفته رفته در جوانب مختلف حیات اجتماعی نفوذ می کند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر