۱۳۹۳ آذر ۴, سه‌شنبه

بازگشت


فروغ فرخزاد
(1313 ـ 1345)
(1934 ـ 1966)
عصیان 
(۱۳۳۶)

·        عاقبت خط جاده پایان یافت
·        من رسیدم ز ره، غبار آلود
·        نگهم پیشتر ز من می تاخت
·        بر لبانم سلام گرمی بود

·        شهر، جوشان درون کوره ظهر
·        کوچه می سوخت در تب خورشید
·        پای من روی سنگفرش خموش
·        پیش می رفت و سخت می لرزید

·        خانه ها رنگ دیگری بودند
·        گرد آلوده، تیره و دلگیر
·        چهره ها در میان چادرها
·        همچو ارواح پای در زنجیر

·        جوی خشکیده همچو چشمی کور
·        خالی از آب و از نشانه ی او
·        مردی آوازه خواان ز راه گذشت
·        گوش من پر شد از ترانه ی او

·        گنبدی آشنای مسجد پیر
·        کاسه های شکسته را می ماند
·        مؤمنی بر فراز گلدسته
·        با نوایی حزین، اذان می خواند

·        می دویدند از پی سگ ها
·        کودکان، پا برهنه، سنگ به دست
·        زنی از پشت معجری خندید
·        باد، ناگه دریچه ای را بست

·        از دهان سیاه هشتی ها
·        بوی نمناک گور می آمد
·        مرد کوری عصا زنان می رفت
·        آشنایی ز دور می آمد

·        دری آنجا گشوده گشت، خموش
·        دست هایی مرا به خود خواندند
·        اشکی از ابر چشم ها بارید
·        دست هایی مرا زخود راندند

·        روی دیوار، باز پیچک پیر
·        موج می زد چو چشمه ای لرزان
·        بر تن برگ های انبوهش
·        سبزی پیری و غبار زمان

·        نگهم جستجو کنان پرسید:
·        «در کدامین مکان، نشانه ی او ست؟»   
·        لیک دیدم اتاق کوچک من
·        خالی از بانگ کودکانه ی او ست

·        از دل خاک سرد آئینه  
·        ناگهان پیکرش چو گل رویید
·        موج زد دیدگان مخملی اش
·        آه، در وهم هم مرا می دید

·        تکیه دادم به سینه ی دیوار
·        گفتم آهسته:
·        « این تویی کامی؟»  
·        لیک دیدم کز آن گذشته ی تلخ
·        هیچ، باقی نمانده جز نامی

·        عاقبت خط جاده پایان یافت
·        من رسیدم ز ره، غبار آلود
·        تشنه بر چشمه ره نبرد و دریغ
·        شهر من، گور آرزویم بود   

پایان
ویرایش از تارنمای دایرة المعارف روشنگری

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر