۱۳۹۳ آبان ۲۷, سه‌شنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (213)

اثری از مجید افسر
پروفسور دکتر هانس هاینتس هولتس   
فصل ششم
متافیزیک
برگردان شین میم شین

بخش دهم
اقدامات بورژوائی در زمینه نوسازی متافیزیک:
ژان پل سارتر
مارتین هایدگر
ارنست بلوخ

قسمت اول
 ژان پل سارتر
ادامه

24
·        سارتر می نویسد:
·        «این فرم های متحجر شعور، در حقیقت به من تعلق ندارند.
·        ذاتی من نیستند.
·        به همان سان هم شعور فعلی من ذاتی این فرم های متحجر شعور نیست.»
·        (همانجا، ص 196)    

25
·        از دید ژان پل سارتر، یکسانی شخص با خصلت (کاراکتر)  خویش، مفری است که هستی خود را از رادیکالیته تصمیمگیری آزاد در هر مورد رها می سازد.
·        انسان با بدل شدن به شخص خصلت مند نسبت به خودیت اگزیستانسیال و آزاد خود بیگانه می شود.

26
·        چنین تئوری ئی از « بیگانگی (ازخودبیگانگی)» کمترین ربطی به تحلیل مارکس از کار بیگانه گشته ندارد.
·        اگرچه در هر دو اصطلاح واحدی به خدمت گرفته می شود.   

27
·        تئوری بیگانگی ژان پل سارتر به آموزش معرفتی (شناخت) برمی گردد.
·        روح با گذاشتن خویش در اختیار ماده و با دنیوی گشتن، نسبت به خلوص متافیزیکی خود بیگانه می شود و محتاج نجات و شفاعت می گردد.
·        البته با این تفاوت، که بنظر ژان پل سارتر، راه نجات و شفاعتی از شیئیت (مادیت، چیز وارگی) روح وجود ندارد.
·        تنها چیزی که وجود دارد، تاب آوردن بی معنائی است.  

28
·        گره زدن این چنینی قضیه آزادی با قضیه از خودبیگانگی، دقیقا از وضع و حال بورژوازی پرده برمی دارد:
·        آزادی بدین طریق از رئالیته (واقعیت) اجتماعی به ایدئالیته (فکریت) متافیزیکی منتقل می شود و در جهان درونی فرد جا می گیرد.
·        جائی که آزادی از آن بلحاظ سیاسی فقط می تواند به مثابه خودپوئی گرائی (اسپونتانیسم) آنارشیستی بازفعال شود.   

29
·        مناسبات مبتنی بر وابستگی واقعی در کاپیتالیسم و بت پرستی (مثلا کالاپرستی) اما بر عکس، به مثابه بلای چاره ناپذیر وجود، جا زده می شوند و به عنوان نفرین بازتاب (شناخت) و سرنوشت نوعی بشریت تجسم می یابند.

30

·        آنگاه، اعتراض عاجزانه، تزلزل و تردید، جهانگریزی و تسلیم به درجه مقدسات متعالی متافیزیکی ارتقا داده می شوند.
·        بدین طریق، میراث شوپنهاور، ربح و ربای خود را به همراه می آورد.

پایان
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر