۱۳۹۲ اسفند ۱۱, یکشنبه

سیری در جهان بینی آیت الله طالقانی (1)


آیت الله طالقانی
حتی برای زن‌ های مسلمان هم در حجاب اجباری نیست،
چه برسد به اقلیت‌ های مذهبی.
 ما نمی‌گوییم زن‌ها به ادارات نروند و هیچکس هم نمی‌گوید
 زنان عضو فعال اجتماع ما هستند.
 اسلام و قرآن و مراجع دین می‌ خواهند شخصیت زن حفظ شود.
هیچ اجباری هم در کار نیست.
مگر در دهات ما از صدر اسلام تاکنون زنان ما چگونه زندگی می ‌کردند؟
مگر چادر می ‌پوشیدند؟
کی در این راهپیمایی‌ها زنان ما را مجبور کرده
که با حجاب یا بی‌حجاب بیایند؟
 این‌ها خودشان احساس مسئولیت کردند،
اما حالا اینکه روسری سر کنند یا نکنند، 
باز هم هیچکس در آن اجباری نکرده است.

تحلیلی از شین میم شین
  
حریف الله
انسان های بزرگ همه جا هستند
به لباس آنان نیست
 به طرز تفکرشان باید نگریست!

·        زنده باد حریف الله!
·        حریف الله اصلا عوامفریبی بلد نیستند.

·        چرا و به چه دلیل ما جزو زوار حرم حریف الله شده ایم؟

1
انسان های بزرگ همه جا هستند.

·        برای اینکه حریف الله در نهایت «بشر دوستی»  (هومانیسم)  بشریت را به چرخش قلمی به بزرگ و کوچک طبقه بندی می کنند.

1
·        چون ادعای اینکه «انسان های بزرگ» همه جا هستند، بدان معنی است که « انسان های کوچک» هم به همین سان.
·        برای اینکه وجود ضد هر چیز به معنی وجود خود آن چیز است.

2

·        به همین دلیل هم بود که الله به محض اعلام وجود، ضد خود را یعنی حضرت ابلیس را هم بدست خود پدید آورد و به جان بشریت افکند.

3
·        البته تا ظهور روح اللهی از برهوت عه هورا کسی نمی دانست که ابلیس هم به ابلیس بزرگ و ابلیس کوچک طبقه بندی می شود.
·        فقط او می دانست.

4
·        شاید تنها تفاوت و تضاد الله با ابلیس هم همین باشد:
·        الله فقط و فقط بزرگ است:
·        به همین دلیل هم همه می گویند:
·        الله اکبر
·        و کسی نیست که از جان خود سیر شود و بگوید:
·        الله اصغر!

5
انسان های بزرگ همه جا هستند

·        آره.
·        در این حقیقت امر کمترین تردیدی نیست.
·        مسئله فقط این است که منظور از مفهوم «بزرگ» چیست و  معیار عینی بزرگی و کوچکی کدام است.

·        چگونه می توان خود حریف الله را ارزیابی کرد؟
·        خود حریف الله از بزرگان اند و یا از کوچکان؟  

6
انسان های بزرگ همه جا هستند
به لباس آنان نیست.

·        حریف الله در سنت تئولوژی (فقه) منفی می گویند که بزرگی به لباس نیست.
·        نه همین لباس زشت و زیبا ست، نشانه بزرگی!

·        اما این حکم حریف الله به چه معنی است؟

7
·        این حکم حریف الله در هر صورت به معنی وارد کردن نسبیتی در قشر روحانیت است:
·        بزعم حریف، آخوند و یا روحانی می تواند بسان آیت الله طالقانی جزو بزرگان (اشراف و اعیان)  باشد، یعنی آیت الله العظمی باشد و می تواند هم نباشد. 

8
به طرز تفکرشان باید نگریست!

·        مرحبا بر حریف الله!
·        معیار حریف الله برای تمیز بزرگان از کوچکان (اشراف و اعیان از اراذل و اوباش) نه معیاری اوبژکتیف (عینی)، بلکه معیاری سوبژکتیف است.

·        بنی بشر بزعم حریف الله العظمی بسته به طرز تفکرش طبقه بندی می شود.  

·        آیت الله طالقانی هم به دلیل طرز تفکرش بزعم حریف عظمی است.

·        اما تعیین معیار سوبژکتیف برای تمیز بزرگان از کوچکان (اشراف و اعیان از اراذل و اوباش) بسیار مسئله زا ست و می تواند حریف الله را آچمز و یا حتی مات کند.

·        چرا؟

9
·        برای اینکه با طناب سست معیارهای سوبژکتیف (معیارهای ضد عینی) به هیچ چاهی نمی توان اندر شد و سالم و سلامت بیرون آمد.

·        معیار سوبژکتیف، همیشه و همه جا معیوب به معنی مضاعف (معیوب حداقل دو طبقه)  است:
·        یعنی هم بلحاظ اوبژکت شناخت ثانوی است و هم بلحاظ سوبژکت شناخت.

الف
ثانویت بلحاظ اوبژکت شناخت

·        به عنوان مثال، آیت الله طالقانی ـ به مثابه اوبژکت شناخت ـ می تواند به هر دلیلی هم که باشد، طرز تفکرش را عوض کند.
·        حریف الله در این صورت باید ایشان را تنزل مقام دهد و از لیست آیات عظام خط بزند.
·        اما اگر آیت الله فردا دوباره طرز تفکرش را عوض کرد، دوباره ارتقای مقام دهد.

·        به این شیوه که نمی شود زندگی کرد.
·        در این صورت، مرزبندی میان اشراف و اعیان و اراذل و اوباش بکلی مخدوش می شود و بنی بشر گیج و سردرگم می ماند. 
ب
ثانویت بلحاظ سوبژکت شناخت

·        به عنوان مثال، خود حریف ـ به مثابه سوبژکت شناخت ـ می تواند طرز تفکرش را به هر دلیلی هم که باشد، تغییر دهد.
·        آنگاه معیار سوبژکتیف تمیز اشراف و اعیان از اراذل و اوباش  تق و لق می گردد.

10
·        بدین طریق، تمیز بزرگان از کوچکان، تمیز اشراف و اعیان از اراذل و اوباش دستخوش نوسانات شدید می گردد:
·        هر لاشخوری با تجدید نظر در طرز تفکر خود جزو اشراف و اعیان قلمداد می شود و هر شریفی با تجدید نظر در طرز تفکرش جزو اراذل و اوباش.

11
·        وقتی بکرات گفته می شود که آموزش تفکر مفهومی ضرورت مبرم دارد، به همین دلیل است.
·        بدون تمرین و آموزش طرز تفکر دیالک تیکی ـ ماتریالیستی بنی بشر ول معطل است.

·        حریفی به همین دلیل بر آن بود که پیش شرط آدمیت آدم ها در عصر حاضر، تسلط بی چون و چرا به جهان بینی طبقه کارگر (فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی) است.

·        بدون از آن خود کردن این جهان بینی، بدون هضم و جذب فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی فرق تعیین کننده ای میان آدم و حیوان وجود نخواهد داشت.

·        افراد فلسفه فقیر اصولا قادر به تمیز حقیقی چیزها نیستند.
·        بدبختی اصلی بشریت هم همین است.   

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر