عمر خیام
(427 ـ
510) (1048 ـ 1131)
تحلیلی
از شین میم شین
تحلیل رباعی شماره ۵۱
هر سبزه
که برکنار جوئی رسته است
گویی ز
لب فرشته خویی رسته است
پا بر سر
سبزه تا به خواری ننهی
کان سبزه
ز خاک لاله رویی رسته است
·
معنی تحت
اللفظی بیت:
·
هر سبزه که بر لب جویباری روییده، انگار از لب خوش
سیمائی روییده است.
·
هشدار و به تحقیر پا بر سر سبزه مگذار!
·
برای اینکه آن سبزه از خاک لاله عذاری روییده است.
1
هر سبزه
که برکنار جوئی رسته است
گویی ز
لب فرشته خویی رسته است
·
خیام در این بیت رباعی، سبزه بر لب جویبار را به سبزه بر
لب زیباروئی تشبیه می کند.
·
این به معنی هومانیزه (انسان واره) کردن چیزها و پدیده
های طبیعی است.
·
همین شیوه ی برخورد، دهه ها بعد در کارگاه استه تیکی ـ هنری
سعدی و حافظ همه جانبه بسط و توسعه خواهد یافت.
·
آندو برای اثبات نظرات درست و نادرست خود، گاه خواننده
را از عرصه جامعه به طبیعت خواهند برد و گاه برعکس، از طبیعت به جامعه.
2
پا بر سر
سبزه تا به خواری ننهی
کان سبزه
ز خاک لاله رویی رسته است
·
خیام از پا نهادن بر سر سبزه هشدار می دهد.
·
دلیل او این است که سبزه یاد شده از خاک کسی روییده که
روی لاله گون داشته است.
·
این شیوه استدلال حکیم عمر خیام اما حاکی از چیست؟
3
·
این بدان معنی است که صورت زیبا در قاموس خیام معیاری تعیین
کننده است.
·
این بدان معنی است که اگر سبزه کذائی از خاک زشت روئی
روییده بود، لگدمال کردن بی مهابای آن مسئله ای نبود.
·
این بلحاظ نظری و اسلوبی به معنی وارونه کردن دیالک تیک
نمود و بود است.
·
ظاهر و نمود چیزها و انسان ها بنظر خیام تعیین کننده است
و نه باطن و ماهیت آنها.
4
·
اما در دیالک تیک فرم و محتوا، در دیالک تیک نمود و بود
(پدیده و ماهیت، ظاهر و باطن)، در دیالک فرم نمودین و محتوای ماهوی، نقش تعیین کننده
همیشه و همه جا از آن محتوا، بود، ماهیت، باطن و محتوای ماهوی است.
5
·
شیخ خردگرای شیراز به این حقیقت امر وقوف مطلق دارد:
صورت زیبای ظاهر هیچ نیست
تا توانی، سیرت زیبا
بیار!
·
سعدی در این بیت دیالک تیک فرم نمودین و محتوای ماهوی را
به شکل دیالک تیک صورت و سیرت بسط و تعمیم می دهد و برای تأکید بر نقش تعیین کننده
ی محتوای ماهوی چیزها (سیرت انسان ها)، فرم نمودین (صورت انسان ها) را تا حد هیچ
تنزل می دهد.
6
·
موضع فکری و معیار ارزشی شیخ شیراز درست بر ضد موضع فکری
و معیار ارزشی عمر خیام است.
·
در قاموس سعدی مهم نه لاله عذاری کسی که خاک شده و از
خاکش سبزه روییده، بلکه ماهیت و سیرت او ست.
·
سعدی برای لاله عذار بد سیرت حتی تره هم خرد نمی کند.
7
·
از این رو عمر خیام را می توان طرفدار فرمالیسم معرفتی ـ
نظری محسوب داشت.
·
چون بزعم او، فرم و ظاهر چیزها مقدم بر محتوا و ماهیت
آنها ست.
·
فرمالیسم امروزه یکی از معیارهای بسیار مهم در عرصه
جهانی است.
·
ایدئولوژی امپریالیسم، فرم و ظاهر چیزها، پدیده ها و
انسان ها را چنان مطلق می کند و به عرش اعلی می برد که محتوا و ماهیت آنها بکلی بی
اعتبار می گردد.
·
ببرکت تبلیغ وسیع و بی بند و بار همین فرمالیسم معرفتی ـ
نظری است، که هر زیباروی خرفت و خری در مدت کوتاهی میلیونر می شود و عکس هایش رسانه
های همگانی را تسخیر می کند.
8
·
حالا حتما حریفی خواهد گفت که شعر است، دیگر.
·
در شعر که نباید مته به خشخاش نهاد.
·
حق به نحوی از انحاء با حریف است.
·
ما که کسی نیستیم تا خدا نکرده قصد محاکمه کردن کسی را داشته باشیم.
·
بیشک عمر خیام خودش از تأثیر رباعی اش بر شعور خواننده و
شنونده بی خبر بوده است.
·
ولی خواه او بداند و خواه نداند، رباعی تأثیر خاص خود را
بر شعور خواننده باقی می گذارد.
9
·
خواننده بدون اینکه خود اصلا ملتفت شود، کاسه زهر
ایدئولوژیک شاعر را سر می کشد و تدریجا مسموم می شود.
·
آنگاه برای چنین کسی در ارزیابی چیزها و آدم ها، تنها
چیزی که مطرح می گردد، ظاهر موقتی و فرعی آنها ست و نه باطن ماندگار، اصلی و تعیین کننده آنها.
·
وظیفه روشنگری همین است که خواننده را به تسلیحات تحلیلی
مجهز سازد تا اطعمه معنوی را نیز با همان دقت و وسواسی از آن خود کند، که اطعمه
مادی را از آن خود می کند.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر