۱۳۹۹ مهر ۱۹, شنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۷۴۹)

Planung von Spontaneität – Wenn Sportdaten Kampagnen Schwung verleihen -  ADZINE - Insights in Media. Adtech. Martech.

پروفسور دکتر 

ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین

خودپویی

(اسپونتانه ئیته)

 

۶

·    عمل جامعتی انسان ها و روند جامعتی منتج از آن، در مغایرت با کردوکار جامعتی آگاهانه، حاوی مشخصه خودپویی است، وقتی که علاوه بر نتایجی که در مغز انسانی پیش برنامه ریزی شده و هدفگزاری شده اند، همزمان بالضروره موجد اثرگزاری ها، مناسبات و گرایشات تکاملی اجتماعی مهم باشند، که انسان نیت نیل به آنها را نداشته و ناخواسته صورت گرفته اند و انسان عمل کننده از آنها خبر نداشته و نمی توانست روی آنها حساب کند.  

 

۷

·     خودپویی و یا ناآگاهی عمل اجتماعی و روندهای جامعتی به معنی فقدان آگاهی (شعور) به طور کلی نیست.

 

۸

·     صرفنظر از اینکه کردوکار بشری همواره کردوکاری مبتنی بر شعور (آگاهی) است، خودپویی این کردوکار اولا می تواند بدان دلیل باشد که عمل کنندگان به طور کلی از اثرات اجتماعی دوربرد کردوکار خود خبر ندارند و یا تصور غلط و توهم آمیز از این اثرات دارند.

 

۹

·      مفهوم فلسفی ـ سوسیولوژیکی خودپویی را نباید با مفاهیم «خودکاری»، «ابتکار عمل خودی» و غیره عوضی گرفت.

 

۱۰

·    مفهوم فلسفی ـ سوسیولوژیکی خودپویی با مفهوم سوبژکتیویستی خودپویی در جامعه شناسی بورژووایی مثلا در آثار موره نو نیز تفاوت جدی دارد.

 

۱۱

·    مفهوم خودپویی به معنی ماتریالیستی ـ تاریخی اش بیانگر کیفیت تمامجامعتی  کلا معین عمل بشری است.

 

·    با مفهوم خودپویی به معنی ماتریالیستی ـ تاریخی اش روابط معینی به طرز مفهومی تثبیت می یابند که میان کردوکار افراد، گروه های اجتماعی، سازمان های سیاسی و غیره از سویی و مناسبات جامعتی به مثابه کل از سوی دیگر برقرار است.

 

ادامه دارد.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر