پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
متد
(اسلوب)
ادامه
۶۴
· مشخصه موضع (نقطه نظر)
پوزیتویستی، این است که پیوند تئوری و تجربه به طرز استقرائی از پدیده های مشاهده
شده استخراج می شود.
۶۵
·
مبدأ و آغازگاه برای پوزیتیویسم، دانشی است که از تجربه
حاصل آمده است.
·
(این بدان معنی است که پوزیتیویسم دیالک تیک شناخت تجربی ـ
شناخت نظری را تخریب می کند.
· شناخت نظری را دور می
اندازد و شناخت تجربی را مطلق می کند. مترجم)
۶۶
· در پوزیتیویسم به تئوری در
کلیشه ای سلسله مراتبی جا داده می شود.
۶۷
· در نتیجه، تئوری در پژوهش
تجربی (امپیریکی) فقط فونکسیون کلیشه سلسله مراتبی را به عهده می گیرد.
۶۸
· تئوری فقط در اهمیت
عملیاتی اش در نظر گرفته می شود.
۶۹
·
به همین دلیل، متد در پوزیتیویسم، فاقد واقعیت عینی است.
· تئوری باید با کلیشه سلسله
مراتبی سازگار باشد و بس.
۷۰
·
این برخورد معرفتی ـ نظری نهایتا منجر بدان می شود که فقط
تجزیه و تحلیل منطقی متد صورت می گیرد.
· تجزیه و تحلیل منطقی ئی که
مطلق می شود.
۷۱
·
به دلیل این طرز برخورد، پژوهش شرایط و پدیده ها، به کمک
متدها صورت نمی گیرد.
· متدهایی که باید با شرایط
اثرگذاری قوانین عینی منطبق باشند.
۷۲
· اما مناسب بودن متدهای به
کار بسته شده، برای کسب معارف جدید در عرصه پژوهشی معین، وابسته به این اند.
۷۳
· به همین دلیل، جامعه شناسی
مارکسیستی ـ لنینیستی باید مبانی متدهایی را که مورد استفاده قرار می دهد، تجزیه و
تحلیل کند.
۷۴
· باید کنترل شود که این
متدها و فنون مبتنی بر کدام معارف نظری (تئوریکی) اند و متعاقب با آن، به چه طرز و
طریقی با اوبژکت های (مثلا موضوعات) مربوطه مرتبط اند.
۷۵
· این برای سنجش ارزش معرفتی
(شناختی) متدهای مختلف از اهمیت بزرگی برخوردار است.
۷۶
· برای شناخت طبیعت خاص هر
متد معینی اقدامات زیر اهمیت بزرگی کسب می کنند:
الف
· تجزیه و تحلیل عناصر
سازنده (کونستیتوتیو) متدهای مختلف
ب
· مقایسه متدهای مختلف
پ
· کشف پیوند متدهای مختلف
ت
· تجزیه و تحلیل جایگاه
آنها در سیستم متدهای فراگیر
۷۷
· تنها در این صورت حقانیت و
صحت هر متدی به طرز دیالک تیکی ـ ماتریالیستی همه جانبه اثبات می شود.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر