۱۴۰۴ خرداد ۳۱, شنبه

درنگی در دعاوی احسان طبری (۹)

   

درنگی

از

شین میم شین

 

احسان طبری
   نوشته های فلسفی و اجتماعی

جلد دوم

 

  نظر ارسطو راجع به تکوین
ادامه 

موجوداتِ فلکی که ایجادِ آنها به نحوِ حدوث است، 

مسبوق به ماده،

 اما سابق بر زمان‌اند،

 زیرا زمان خود مقدارِ حرکتِ افلاک است. 

مسبوق
ضد دیالک تیکی سابق است.
دیالک تیک سابق و مسبوق
مبتنی بر دیالک تیک تقدم و تأخر  است.
 
معلوم نیست که منظور حضرات از موجودات چیست؟

موجود
در واژه نامه ها
به معنی به وجود آورده شده، آفریده شده است، پدیده است.
 
موجود
در قاموس حضرات
یک مفهوم فقهی است و نه یک مفهوم فلسفی.
یعنی
به معنی مخلوق است.

حضرات
دیالک تیک خالق و مخلوقات از هر نوع
 را 
به صورت دیالک تیک خدا و موجودات بسط و تعمیم می دهند.


موجوداتِ فلکی که ایجادِ آنها به نحوِ حدوث است، 

منظورشان از موجودات فلکی
احتمالا
اجرام آسمانی (ستاره ها، سیاره ها، ماهها، کهکشان ها و کمیت ها وغیره) است.

موجودات
به معنی علمی و فلسفی اش به معنی جانداران است.
به معنی نباتات و جانوارن و آدمیان است.
به معنی میکرو ارگانیسم ها (میکرو موجودات) و ماکرو ارگانیسم ست.
 
موجود 
به معنی فلسفی اش
 در دیالک تیک جامد و موجود وجود دارد.

موجود
مبتنی بر وجود است و وجود عالی ترین مفهوم فلسفی است.
یعنی
مقوله ای فلسفی است.
 
وجود و یا ماده
در دیالک تیک وجود و شعور (ماده و روح) وجود دارد.

دیالک تیک وجود و شعور (ماده و روح)
عالی ترین دیالک تیک ماتریالیسم دیالک تیکی  است.

بسته به تقدم و تأخر قائل شدن به وجود و یا به شعور (به ماده و یا به روح)
جهان بینی افراد تعیین  می شود:

به عبارت دقیقتر:
ماتریالیست ها
نقش تعیین کننده 
را
در
دیالک تیک وجود و شعور (ماده و روح)
از آن وجود (ماده) می دانند
و
ایدئالیست ها 
از آن شعور (روح).
 
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر