۱۴۰۴ خرداد ۲۸, چهارشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (د) دیالک تیک انقلاب (مقایسه روسیه با چین) (۴)

 

 

دومه نیکو لوسوردو
( ۱۹۴۱ ـ ۲۰۱۸ )
 

دیالک تیک انقلاب

 (مقایسه روسیه با چین)

پروفسور دکتر دومه نیکو لوسوردو  

برگردان

 شین میم شین

 

 

خودویژگی های فلسفی انقلاب چین    

 

۱

·    اینجا مسئله اصلی خاتمه دادن به یک تراژدی صدساله است.

 

۲

·    این تراژدی دوره ای را در برمی گیرد که به لحاظ مخارج اقتصادی، اجتماعی، غصب بخشهای عظیمی از کشور و میزان هولناکی از قربانی های انسانی بسیار طولانی است، ولی به لحاظ تاریخ  چند هزارساله چین بسیار کوتاه است.

 

۳

·    ویژگی انقلاب چین، فقط در این نیست که در یک کشور نیمه مستعمره (و علاوه برآن نیمه فئودال) صورت می گیرد.

·    یعنی درست برعکس انقلاب اکتبر، که درکشوری اتفاق می افتد که سران آن به سردمداران جنگ امپریالیستی برای احراز سرکردگی تعلق دارند.

 

۴

·    این تفاوت برای کسی پنهان نیست.

 

۵

·    ولی تفاوت دیگر و چه بسا مهمتری وجود دارد که به ندرت بر زبان می آید.

 

۶

·    انقلاب چین، برعکس انقلاب روس، از همان آغاز با «راهپیمائی دراز تاریخی» توسعه می یابد.

 

۷

·    فجایع بی حد جنگ جهانی اول، در روسیه موجب پیدایش جو انتظارات خیال آلود می شوند که که بر تعبیر از انقلاب اکتبر نیز تأثیر می گذارند.

 

۸

·    روشنفکران بزرگی از قبیل «ارنست بلوخ»، بر آن بودند که «به برکت انقلاب اکتبر، نه فقط هرنوع اقتصاد پولی» و همراه با آن، «هر نوع خصلت زشت مبتنی بر پولپرستی میان انسانها از بین خواهد رفت، بلکه علاوه بر آن تبدیل تمام و کمال قدرت به عشق تحقق خواهد یافت.»

·    (ارنست بلوخ، «روح اوتوپی»، ۱۹۷۱، ص ۱۹۷،

·    لوسوردو، «ماتریایلسم گرامشی»، ۲۰۰۰، ص ۷۹)

 

۹

·    حداقل در رابطه با اقتصاد پولی، که بلوخ امیدش را پیشگویانه در دل می پروراند، پول در شوروی بسیار رایج می شود.

 

۱۰

·    بلشویکی در سالهای چهل، جو روحی حاکم بعد از انقلاب اکتبر را چنین تصویر می کند:

 

الف

·    «ما کمونیستهای جوان همگی با این باور بزرگ شده بودیم که پول برای همیشه از بین خواهد رفت.

 

ب

·    ولی آیا اگر پول دو باره برگردد، سر و کله ثروتمندان بار دیگر پیدا نخواهد شد؟

 

پ

·    آیا ما دو باره خود را در سراشیبی سقوط به دره سرمایه داری نخواهیم یافت؟

 

ت

·    آیا سیستم اجتماعی ـ سیاسی که وحشت جنگ جهانی اول را سبب شده بود، دو باره زنده نخواهد شد؟»

·    (الف. فیگس، «یک تراژدی مردمی»، ۱۹۹۶، ص ۹۲۶)

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر