هوشنگ ناظمی
(امیر نیک آئین)
درنگی
از
شین میم شین
فصل دوم
طبیعت، جامعه، انسان
درس ۵۱
مناسبات تولیدی
"تولید مادی، شالوده تکامل اجتماع و علت تعیین کننده این تکامل است"-
این یکی از مهمترین قوانین علم ماتریالیسم تاریخی است
که از درس گذشته به آموختن آن پرداختیم.
معنی تحت اللفظی:
پایه و اساس توسعه جامعتی را تولید مادی تشکیل می دهد.
تولید مادی علت تعیین کننده معلولی به نام توسعه جامعتی است.
این یکی از قوانین عام علمی موسوم به ماتریالیسم تاریخی است.
۱
"تولید مادی، شالوده تکامل اجتماع و علت تعیین کننده این تکامل است"
نیک آیین در این جمله
تولید مادی را علت تعیین کننده توسعه جامعتی می داند.
ایراد این ادعای او
در تلاش او به توضیح توسعه جامعتی با تکیه بر اصل علیت است.
علت
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/7618
تأثیر
(معلول)
۱
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12086
۲
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12095
علیت
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/14046
پایان
علیت
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/2874
پایان
اصل علیت مبتنی بر دیالک تیک علت و معلول است.
هر علتی معلولی را در پی دارد و ضمنا خودش، معلول علت دیگری است.
در
دیالک تیک علت و معلول
دیالک تیک علت و معلول
حلقه اول و آخر وجود ندارد.
هگل
از بی پایانی کریه سخن گفته است.
از این رو
سؤال این خواهد بود که اگر تولیدی مادی علت توسعه جامعتی است،
خود تولید مادی معلول چیست
و
خود آن علت، معلول چیست؟
علت العللی (خدایی)
وجود ندارد.
۲
"تولید مادی، شالوده تکامل اجتماع و علت تعیین کننده این تکامل است"-
این یکی از مهمترین قوانین علم ماتریالیسم تاریخی است.
نیک آیین خیال می کندکه
ماتریالیسم تاریخی
یک علم است.
نیک آیین
نمی داند که علم چیست و تفاوت علم با فلسفه چیست.
تفاوت علم با فلسفه این است
که
موضوع هر علم، جزء است.
مثلا
موضوع علم شیمی، اتم
است
و
موضوع فیزیک کلاسیک، مولکول
و
موضوع بیولوژی، سلول.
در حالیکه موضوع فلسفه، کل است.
دیالک تیک علم و فلسفه
فرمی از بسط و تعمیم دیالک تیک جزء و کل است.
حقیقت هم در کل است و نه در جزء.
نیک آیین
خودش در این زمینه
حکایتی از مولانا راجع به فیل ذکر می کند:
حقیقت فیل
در کل فیل است و نه در دست و پا و دم و خرطوم فیل.
یعنی
با تکیه بر علوم نمی توان به کشف حقیقت نایل آمد.
برای کشف حفیفت
به فلسفه مارکسیستی نیاز بی چون و چرا هست.
فلسفه مارکسیستی
در تحلیل نهایی
مبتنی بر سه پایه اساسی است:
ماتریالیسم دیالک تیکی
ماتریالیسم تاریخی
تئوری شناخت مارکسیستی ـ لنینیستی
یعنی
ماتریالیسم تاریخی
فلسفه است و نه علم.
اکنون این سؤال پیش می آید
که
تفاوت موضوعی این سه پایه اساسی فلسفه مارکسیستی چیست؟
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر