درنگی
از
شین میم شین
احسان طبری
نوشته های فلسفی و اجتماعی
جلد دوم
طبری
"اگر قوانین تکوین در گذشته به درستی درک نشود، پیش ً نگری خطا است.
معنی تحت اللفظی:
پیش شرط لازم برای پیش بینی حوادث آتی، درک درست قوانین تکوین ماضی است.
در بحث از تکوین،
دو وجه جهانشناختی ـ متافیزیکی و طبیعی قابل بررسی است.
وجه متافیزیکی
تکوین از دیدگاه جهانشناسانه و متافیزیکی:
در نظامِ کیهانشناختیِ مشائی،
جهانِ هستی به ترتیبِ عقل، نفس، فلک، عناصر و مرکبات توضیح داده میشود.
آنگاه که اجسام فلکی یا کرات آسمانی به تمامی به وجود آمدند،
ایجادِ عالمِ
زیر ماه که همان جهانِ زمینی است، آغاز میگردد.
ویکی پیدیا
معنی تحت اللفظی:
برای درک معنی و محتوای تکوین، باید دو جنبه زیر را در نظر گرفت:
کوسمولوژی ماورای طبیعی
کوسمولوژی طبیعی.
در مکتب فلسفی مشائی کذایی،
هستی به ترتیب از عناصر زیر تشکیل یافته است:
عقل
نفس
فلک
اتم ها
مولکول ها
نخست ستارگان و سیارات و ماه های آسمانی پدید می آیند.
بعد
زمین تشکیل می یابد.
در این تصورات و تخیلات و توهمات و خرافات مشائی
وارونه اندیشی تمامعیار
عرض اندام می کند
و
راست راست راه می رود و عربده می کشد.
قبل از این از بشر نام و نشانی باشد،
عقل و غریزه (نفس) پدید می آیند.
غریزه و عقل انتزاعی و مطلق.
بی نیاز از اندام و ارگانیسم و حیوان و انسان.
غریزه و عقل درخود.
غریزه و عقل درخود.
بعد نوبت به فلک و مخلفات می رسد.
بعد
اتم ها و مولکول ها (عناصر و مرکبات) از نیستی پا به عرصه هستی می نهند.
بعد
نوبت به زمین می رسد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر