۱۴۰۴ تیر ۶, جمعه

قرآن کریم از دیدی دیگر (سوره الأنعام ) (۴۲۱)

 

 ویرایش و تحلیل

از

فریدون ابراهیمی

 

﴿۞ وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ لِأَبِيهِ آزَرَ أَتَتَّخِذُ أَصْنَامًا آلِهَةً ۖ إِنِّي أَرَاكَ وَقَوْمَكَ فِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ﴾
[ الأنعام: ۷۴]

و ابراهيم پدرش آزر را گفت:

 آيا بتان را به خدايى مى‌گيرى؟

 تو و قومت را به آشكارا در گمراهى مى‌بينم.

 

 کریم
در این آیه، 
برای توضیح دیالک تیک بت و الله،
دیالک تیک آزر و ابراهیم
را
دیالک تیک پدر و فرزند
را
دیالک تیک قدیم و جدید
را
دیالک تیک نسل کهنه و نسل نو
را
مورد استفاده قرار می دهد:
فرزند نافی دیالک تیکی پدر 
(ابراهیم نافی دیالک تیکی آزر)
قلمداد می شود:
ابراهیم بت پرستی آزر
را
به چالش انتقادی ـ انقلابی می کشد
و
بت پرستی
را نوعی گمراهی می داند.
 
 گمراهی؟

در بحث بر سر فکری، باید استدلال علمی و عقلی و تجربی کرد.
ابراهیم اما توان تفکر مفهومی ندارد تا برای اثبات حقانیت و حقیقت خداپرستی و برای اثبات بطلان بت پرستی 
دلیل علمی و عقلی و فلسفی بیاورد.
ابراهیم بت پرستی را نوعی انحراف از صراط مستقیم جا می زند.
 
اما منظور از صراط مستقیم چیست؟
 
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر