پروفسور دکتر گونتر کروبر
(۱۹۳۳ ـ ۲۰۱۲)
برگردان
۴
· اسکولاستیک قرون وسطی، به پیروی از ارسطو و با عمده کردن ناپیگیری های ایدئالیستی او در درک دترمینیسم، به انکار دترمینیسم علی (علتی ـ معلولی) و به ترویج تله ئولوژی (غایت مندی) مذهبی معینی می پردازد.
· مراجعه کنید به اسکولاستیک، تله ئولوژی
اسکولاستیک
۱
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8334
۲
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8357
۳
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8370
۴
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8373
پایان
تله ئولوژی
(هدفگزاری، تعیین هدف)
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13435
دترمینیسم در فلسفه دوره گذار ازقرون وسطی به عصر جدید
نیکولاس کوزانوس
(۱۴۰۱ ـ ۱۴۶۴)
فیلسوف
فقیه ( تئولوگ)
ریاضی دان
استقف (کاردینال)
از نخستین هومانیست های آلمانی در دوره گذار از قرون وسطی واپسین به اعصر جدید آغازین
۱
· فلسفه دوره گذار از قرون وسطی به عصر جدید (کوزانوس، جوردانو برونو) هم پیوند علی عینی و هم تحقق اهداف و آماج های از قبل موجود ناشی از اراده الهی در طبیعت را صادق می داند.
۲
· با توسعه علوم در قرون شانزدهم و هفدهم تفکر تله ئولوژیکی رفته رفته از عرصه به در رانده می شود و در بسیاری از عرصه های علوم عمدتا و آشکارا توضیح پدیده های طبیعی به کمک علل طبیعی و کشف قوانین عینی حاکم بر حوادث طبیعی توصیه می شود.
۳
· دستاوردهای این دوره به شرح زیر بوده اند:
الف
· کشفیات بزرگ گالیله
ب
· روی بر گرداندن از گمانورزی و حدس کیمیاگرانه (الشیمیستی) و روی آوردن به مبانی آغازین شیمی علمی
پ
فیلیپوس تئوفراستوس بمبست فون هوهین هایم
معروف به پاراسلسوس
(۱۴۹۳ ـ ۱۵۴۱)
دانشمند سوئیسی همه جانبه با آثار همه جانبه
مداوای موفقیت آمیز او افسانه وار بود
مؤلف آثار بیشمار که عمدتا پس از مرگ او منتشر می شوند
· مخالفت پاراسلسوس با خرافه کلیسا، مبنی بر این که گویا بیماری ها مجازات الهی اند و روی آوردن او به علم پزشکی مبتنی بر تجارب طبیعی و مبتنی بر بررسی پیوندهای مشخص.
۴
· در فلسفه فرانسیس بیکن، هیوم، دکارت و اسپینوزا برای توضیح پدیده های طبیعی، دیگر کسی دست به دامن مشیت الهی نمی شود، بلکه علل طبیعی به خدمت گرفته می شوند.
۵
· به نظر فلاسفه یاد شده، دانش واقعی در شناخت علل مادی پدیده ها نهفته است.
۶
· در این دوره و همچنین در دوره بعد، یعنی در قرن هجدهم، علم مکانیک رشد چشمگیری می یابد.
۷
· کپلر، گالیله و به ویژه نیوتون سیستم نظری جدیدی را به وجود می آورند که بر مبنای آن حرکت و تأثیر متقابل مکانیکی اجسام موجود در محیط پیرامون انسان ها به درستی توصیف می شوند، با اتکا به محاسبه ریاضی، حتی مدار حرکت کرات آسمانی تعیین می شود و مورد پیشگوئی قرار می گیرد، بدون اینکه کسی اشاره ای حتی به علل ماورای طبیعی و الهی و یا اصول غیرمادی بکند.
۸
· مکانیک کلاسیک تجسم مادی علم به طور کلی می شود و درک طبیعت بر مبنای قوانین اساسی آن صورت می پذیرد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر