۱۴۰۳ بهمن ۲۵, پنجشنبه

وجود و شعور (۸۴)

سرگی لئونیدوویچ روبین اشتاین

(۱۸۸۹ ـ ۱۹۶۰)

برگردان

شین میم شین

فصل دوم

کردوکار روانی و واقعیت عینی

۴

روانی به مثابه روند شناخت

ادامه

 

۸۷

·    با بازتولید رؤیت شیئیتی (ادراک اوپتیکی اشیاء) تصویر شیئ مورد نظر در آغاز بی ثبات است و ضمنا سوسو می زند.

 

۸۸

·    شیئ مورد نظر که نخست در حواشی اش ضعیف و ناواضح و مه آلود بوده، رفته رفته وضوح کسب می کند و حواشی اش تیزتر می گردند.

 

·     (مراجعه کنید به ن. س. پره ئوبراشنسکایا «راجع به مسئله اختلال و بازتولید (شفای) فونکسیون بینایی در جراحت های کابوسی بخش های اکسی پیتال مغز»، مجموعه «مسائل فیزیولوژی و پاتولوژی (آسیب شناسی) بینایی»، مسکو (۱۹۵۰)، ص ۱۷۳ ـ ۱۷۵، به زبان روسی.

·    برخی مسائل ادراک، «گردآوری های علمی دانشگاه دولتی لنینگراد.

·    سلسله ای از علوم فلسفی، لنینگراد، ۱۹۴۹، شماره ۳، ص ۷ ـ ۹، به زبان روسی)

 

۸۹

·    در ادراک جهان خارجی، خواص مکانی و روابط اشیاء (نسبت های اشیاء به همدیگر) نقش مهمی بازی می کنند.

 

۹۰

·    هر شیئی به مثابه چیز جدا شده ای از مکان در پیوند با خواص خود نمودار می گردد.

 

۹۱

·    ای. م. اشته شنوف قبل از همه، اهمیت خطوط مرزبندی دو چیز مختلف را به مثابه اولین مشخصه مهم ادراک اوپتیکی (رؤیتی) ـ حسی اشیاء جهان خارح برجسته ساخته است.

·    (ای. م. اشته شنوف، «برداشت ها و واقعیت»، «آثار منتخب فلسفی و پسیکولوژیکی»، ژئوپولیتیک. مسکو، ۱۹۴۷ به زبان روسی.)

 

۹۲

·     برجسته سازی مکانی هر شیئی و پیوند خواص آن که مشخص کننده آن به مثابه کل یکپارچه ای اند، مهمترین خصوصیات ادراک (استنباط) را تشکیل می دهند.

 

۹۳

·    ما هر چیزی را به عنوان آنچه که در خارج از ما  در روابط مکانی معینی نسبت به ما و نسبت به چیزهای دیگر قرار دارد، ادراک می کنیم.

 

۹۴

·    ما فرم چیزها، حواشی آنها، اندازه آنها و فاصله آنها از ما و از  چیزهای دیگر را ادراک می کنیم.

 

(این بدان معنی است که ما اجزایی از کلی را ادراک می کنیم.

کل برای شناخت حسی مثلا ادراک دسترس ناپذیر است.

مراجعه کنید

به

دیالک تیک جزء و کل

 

جزء و کل

 

۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/14259

 

۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/14264

 

۳

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/14267

 

پایان

مترجم)

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر