۱۴۰۳ بهمن ۱۷, چهارشنبه

انعکاس نوده در آیینه ضمیر محمود دولت آبادی (۲)

 

 تأملی

از

شین میم شین

 


ﻣﺎ ﺭﺍ ﻣﺜﻞ ﻋﻘﺮﺏ ﺑﺎﺭ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻧﺪ؛

ﻣﺜﻞ ﻋﻘﺮﺏ
 
 این ادعای حریف سؤال بر انگیز است:
منظور حریف از عقرب چیست؟

چرا و به چه دلیل حریف و همگنان شبیه عقربند؟
عقرب چه فرقی با ملخ و مگس و مورچه دارد؟
ضمنا
مربی حریف و همگنانش کیانند؟

منظور حریف احتمالا بیت شعری راجع به عقرب بوده است که ورد زبان ها ست:
نیش عقرب نه از ره کین است
 اقتضای طبیعتش این است.
معنی تحت اللفظی:
اگر عقرب موجودی را نیش می زند، به دلیل دشمنی با آن نیست.
نیش زدن عقرب در طبیعت (ذات) او ست.
 
 این بیت شعر 
نشانه بی خبری شاعر و ناشی از بی خبری او از جهان نباتات و جانوران و کلیه موجودات است.

نیش عقرب
از تسلیحات تدافعی و تهاجمی و معیشتی آن است.

این تسلیحات تهاجمی و تدافعی و معیشتی را 
همه موجودات از نباتات تا جانوران دارند.
مثلا
گزنه مجهز به خنجرهای زهرآلود زهرپاش است.
زهری که مورچه ها هم دارند و به همین دلیل به اسید مورچه معروف است.

همین خرافه شاعر خرفت را می توان در حق گزنه و مار و مور و غیره هم گفت.

زهر عقرب
ضمنا
حاوی آنزیم هایی است که مواد غذایی قربانی آن را به صورت مایع در می آورد تا عقرب بتواند بنوشد و از گرسنگی نمیرد.

سعدی هم خرافاتی راجع به عقرب دارد که نشانه تنبلی تحقیقی او و همگنان او ست.
سعدی برای عقرب شناسی از شیراز به بغداد می رود تا از استاد دانشگاه بغداد
صحت خرافه ای را راجع به  زاد و ولد عقرب ها بپرسد و ارشاد شود.
 
در حالیکه در شیراز زیر هر خشتی خانواده ای از عقرب ها به سر می برد. 

 ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر