پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
امیر حسین آریان پور
به
امیر حسین آریان پور
اوقات فراغت
(وقت آزاد)
ادامه
۱۱
·
جامعه سوسیالیستی با بالاتر رفتن سطح راندمان کار، اوقات فراغت هر چه بیشتری جهت توسعه فکری و جسمی
اعضای جامعه عرضه دارد، استفاده از این اوقات فراغت، به همان اندازه، راسیونال تر خواهد
گشت و حیات انسان به همان اندازه غنی تر و
فرهنگ مندتر خواهد شد.
۱۲
·
در سوسیالیسم، تضاد خصمانه میان اوقات کار و اوقات فراغت از
بین خواهد رفت.
۱۳
·
این بدان معنی است که کردوکار انسانی به دو بخش زیر تقسیم
نخواهد شد:
الف
·
کار برای مالک وسایل تولید
ب
·
تلاش به نفع خویش در جهت بازتولید و توسعه لیاقت های خلاق
شخصیت خویش.
۱۴
·
اما علیرغم آن، تفاوتی میان اوقات کار و اوقات غیرکار، یعنی
اوقات فراغت وجود خواهد داشت.
·
(این بدان معنی است که تضاد به تفاوت استحاله خواهد یافت.
·
مراجعه کنید به فرق، تفاوت، تضاد در تارنمای دایرة المعارف
روشنگری.
·
مترجم)
۱۵
·
اوقات فراغت شامل گشتاورهای (نکات، ممان های) زیر می شود:
الف
·
اوقات لازم برای ارضای حوایج فیزیولوژیکی:
۱
·
خواب
۲
·
تغذیه
۳
·
رسیدگی به اندام
·
(استحمام، نظافت پوست و دست و پا و دندان و غیره)
ب
·
اوقات لازم برای انجام وظایف روزمره:
۱
·
خرید
۲
·
پخت و پز
۳
·
کار خانگی
۴
·
گفت و گوی خانوادگی
پ
·
اوقات لازم برای انجام کارهای جنبی که بطور بیواسطه به روند
کار اصلی مربوط نمی شوند، ولی در رابطه با آن قرار دارند و به واسطه آن مشروط می
شوند:
۱
·
رفتن به محل کار
۲
·
تدارکات لازم برای روند کار
۳
·
ساعات استراحت در محل کار
۴
·
جوانب معینی از کسب تخصص
ت
اوقات فراغت
۱
·
اوقات لازم برای فعالیت اجتماعی ـ سیاسی
۲
·
اوقات لازم برای تربیت فرزند خردسال
۳
·
اوقات لازم برای تفنن و تفریح
۴
·
اوقات لازم برای آموزش و پرورش
۵
·
اوقات لازم برای استفاده از هنر
۶
·
اوقات لازم برای فعالیت هنری
۷
·
اوقات لازم برای معاشرت و گفت و گو
۸
·
اوقات لازم برای تربیت بدنی
۹
·
اوقات لازم برای ورزش
۱۶
·
با تشکیل سیستم اجتماعی سوسیالیسم توسعه یافته و با انقلاب علمی و فنی، اوقات فراغت مؤکدیت
(اهمیت) جدیدی کسب می کنند.
۱۷
·
دلیل آن، این است که زحمتکشان هم پیشرفت اجتماعی و فرهنگی
را پدید می آورند و هم از پیشرفت اجتماعی و فرهنگی برخوردار می گردند.
۱۸
·
استفاده آماجگرایانه از علم، حامل پیامدهای زیر است:
الف
·
تغییر خصلت کار
·
مراجعه کنید به خصلت کار در تارنمای دایرة المعارف
روشنگری
ب
·
تغییر در ضمیر (روح، شعور) انسان ها
پ
·
توسعه های نوین در حوایج انسان ها به استراحت
ت
·
توسعه های نوین در رفتار انسان ها در اوقات فراغت
۱۹
·
مسئله مربوط به فونکسیون شخصیت ساز و همبودیت ساز (اجتماعیت
ساز) اوقات فراغت، مستقل از منافع طبقه کارگر و دیگر زحمتکشان قابل حل نیست.
۲۰
·
مسئله مربوط به
فونکسیون شخصیت ساز و همبودیت ساز (اجتماعیت ساز) اوقات فراغت، وابسته است به
موضعگیری بنیادی نسبت به معنای زندگی و نسبت به طرز زندگی لازم انسان های جامعه
سوسیالیستی.
۲۱
·
به همین دلیل، وحدت نقش مربوط به تندرستی ـ بازتولید و نقش
فرهنگی ـ آموزشی ـ پرورشی اوقات فراغت، برای توسعه (اعتلای) سطح فرهنگی شخصیت های
سوسیالیستی از اهمیت بزرگی برخوردار است.
·
مراجعه کنید به شخصیت در دایرة المعارف جامعه شناسی
مارکسیستی ـ لنینیستی
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر