مائوئیسم
و
رسالت تاریخی طبقه کارگر
(نقد ایده ئولوژی بورژوایی)
پروفسور دکتر رولف ماکس
برگردان
شین میم شین
بخش اول
ماهیت ضد
سوسیالیستی طرح مائوئیستی جامعه
ادامه
۶۶
همسطح
سازی
· در طرح اجتماعی ـ سیاسی مائوئیسم، آماج همسطح
سازی و همشکل سازی (اونی فرماسیون) اجتماعی مصنوعی و مساوی سازی بدوی تثبیت یافته
است.
مساوی سازی
۶۷
· جالب تر از همه ایدئال مائوتسه تونگ از
«دموکراسی نوین» در سال ۱۹۴۰ است که از اهمیت بنیادی برای کل طرح مائوئیستی جامعه
است که اثرات سیاسی و اجتماعی اش تا دیکتاتوری نظامی ـ بوروکراتیکی یاران مائو تا
همین امروز می رسد.
۶۸
· در این ایدئال مائوتسه تونگ، سر و کله اندیشه
موسوم به «وحدت بزرگ» توده های خلق از سال ۱۹۱۹ دوباره پیدا می شود.
۶۹
· با این تفاوت که این ایدئال مائوتسه تونگ، تدقیق
می شود و با محتوایی پر می شود که با ترمینولوژی (اصطلاح) به عاریه گرفته شده ای
از مارکسیسم ـ لنینیسم عرضه می شود.
۷۰
· مائوتسه تونگ، «دموکراسی نوین» را به مثابه نوعی
از دولت تعریف می کند که نه، دیکتاتوری بورژوایی است و نه دیکتاتوری پرولتاریا.
· بلکه «دیکتاتوری کلیه طبقات انقلابی است» و یا
«دیکتاتوری مشترک بسیاری از طبقات ضد امپریالیستی است.»
· (مائوتسه تونگ، «آثار منتخب»، جلد ۲، ۱۹۶۳، ص
۶۶۹ به زبان چینی)
۷۱
· بدین طریق، بورژوازی ملی نیز جزو اعمال کنندگان
دیکتاتوری محسوب می شود.
۷۲
· در طرح مربوط به «دموکراسی نوین» مائوتسه تونگ
تفاوت های عینی موجود میان اقشار و طبقات اجتماعی، در مه غلیظی فرو می روند.
· (مرزهای طبقاتی موجود میان اقشار و طبقات
اجتماعی مختلف مخدوش می شوند، کمرنگ می شوند و از بین می روند. مترجم)
۷۳
· اینجا، دستکم، از گرایشی پرده بر می افتد که دال
بر سمتگیری مائوئیستی در جهت تشکیل توده ی نسبتا بی تمایز، به لحاظ اجتماعی و ایده
ئولوژیکی همشکل (اونی فرم)، به مثابه ابزاری در اختیار سیاست شووینیستی است که
بسته به میل و هوس می توان آن را خم و راست کرد و مورد استفاده قرار داد.
۷۴
· مائوتسه
تونگ همزمان توضیح می دهد که «نظام سیاسی
دموکراسی نوین ، ماهیتا به معنی سپردن قدرت به دست دهقانان است.»
· (ایضا همانجا، ص ۶۸۵)
۷۵
· دلیل مائوتسه تونگ این است که دهقانان توده عظیم
جمعیت کشور را تشکیل می دهند.
· (اینجا دیالک تیک کمیت و کیفیت وارونه می شود.
· در دیالک تیک کمیت و کیفیت، نقش تعیین کننده از
ان کیفیت است. مترجم)
۷۶
· اینجا، به طرز مبتنی بر فاکت تصدیق می شود که مائوئیسم،
برجسته و عمده گشتن اقشار و طبقات اجتماعی دیگری از توده را، به مثابه انحرافاتی
از عادیات (نرمال ها، عادی ها) محسوب می دارد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر