۱۳۹۷ فروردین ۱, چهارشنبه

مائوئیسم و رسالت تاریخی طبقه کارگر (۳)


 
مائوئیسم
و
رسالت تاریخی طبقه کارگر
(نقد ایده ئولوژی بورژوایی)  

پروفسور دکتر  رولف ماکس
برگردان
شین میم شین
 
بخش اول
ماهیت ضد سوسیالیستی طرح مائوئیستی جامعه
ادامه


۱۵



·      تفاوت مائوئیسم با مارکسیسم ـ لنینیسم به لحاظ تغذیه گاه (تغذیه مدیوم) آن است.




·      (تغذیه گاه (تغذیه مدیوم) به موادی اطلاق می شود که میکروموجودات در آزمایشگاه و نباتات در طبیعت بر روی آن رشد می کنند.
·      تغذیه گاه (تغذیه مدیوم) در اینجا به معنی شرایط مادی، اجتماعی و طبقاتی معین منفی است که پدید آورنده مائوئیسم و غیره بوده است.
·      مترجم)

۱۶
·      در مائوئیسم،  شرایط اجتماعی ـ اقتصادی و سیاسی ـ ایده ئولوژیکی اقشار خرده بورژوایی در چین سال های ۲۰ و ۳۰ قرن بیستم انعکاس می یابند.

·      (یعنی تغذیه گاه (تغذیه مدیوم) مائوئیسم، شرایط اجتماعی ـ اقتصادی و سیاسی ـ ایده ئولوژیکی اقشار خرده بورژوایی بوده است.
·      مترجم) 

۱۷
·      به همین دلیل، مارکسیسم ـ لنینیسم و «اندیشه های مائوتسه تونگ» اساسا اصل و آغازگاه ایده ئولوژیکی متفاوتی دارند. 

۱۸
·      این اولین ایراد وارده بر تز مائوئیستی به اصطلاح تداوم توسعه ایده ئولوژیکی از مارکس تا مائوتسه تونگ  ست. 

۱۹
·      برای تکمیل توضیح این ایراد وارده بر مائوئیسم، باید گفت که میان تغذیه گاه (تغذیه مدیوم) اجتماعی مائوئیسم و رابطه ی مائوئیسم با رسالت تاریخی پرولتاریا پیوند تنگاتنگی وجود دارد. 

۲۰
·      پایگاه اجتماعی مائوئیسم بر بنیان تجزیه و فروپاشی جامعه فئودالی سنتی چین تشکیل می شود.  

۲۱
·      این روند تجزیه جامعه فئودالی سنتی چین تحت شرایط استعماری صورت می گیرد که ضمنا به تعمیق وابستگی چین به امپریالیسم منجر می شود.

۲۲
·      اقشار بینابینی به لحاظ تعداد قوی در شهرهای چین، محصول نمونه وار این تجزیه جامعه فئودالی سنتی چین، تحت شرایط استعماری بوده است.  

۲۳
·      این اقشار بینابینی در رابطه اجتماعی تنگاتنگی هم با دهات چین قرار داشته اند و هم با پاوپر (بی همه چیزان) شهری، یعنی لومپن پرولتاریای شهری چین.

۲۴


·      مائوئیسم وقتی تشکیل می شود که از مواضع این اقشار بینابینی، شرایط اجتماعی در چین و جایگاه چین در جهان، به طرز مخدوش، منعکس می شود. 

۲۵
·      اشاره به این نکته که مائوئیسم، ایده ئولوژی خرده بورژوازی چین بوده، کافی نیست.
·      برای اینکه نمی توان اثبات کرد که مائوئیسم در مجموع، با منافع این این اقشار بینابینی مطابقت دارد.   

۲۶
·      مائوئیسم،  شرایط اجتماعی ـ اقتصادی و سیاسی ـ ایده ئولوژیکی خود را تحت شرایط داخلی و خارجی معینی منعکس می کند.

۲۷
·      در این زمینه می توان به نکات زیر اشاره کرد: 

الف
·      پرولتریزاسیون به لحاظ تاریخی خام و توسعه نیافته

ب
·      سطح توسعه نازل نیرو های مولده در کل کشور

پ
·       میزان فقر خلق چین

ت
·       سلطه مناسبات اقتصادی ـ طبیعی در کل اقتصاد کشور

۲۸
·      البته فاکتورهای زیر را نیز باید در نظر داشت:

الف
·       وابستگی رشد یابنده چنین به امپریالیسم

ب


·      تفرقه (شقه شقه بودن) ملی کشور

پ
·       وجود خطوط سنتی ـ سیاسی و فرهنگی ـ ایده ئولوژیکی بزرگ 

ت
·       سنن حکومت در اقلیم فئودالی پهناوری

ث
·       وجود افکار سنتی که چین را به مثابه «مرکز جهان» محسوب می دارد.

ج
·      عزلت گزینی (انزوای) نسبی به مدت قرون از جهان خارج. 

·      در این رابطه حتما باید به شرایط خارجی زیر اشاره کرد:

۱
·       انقلاب پیروزمند اکتبر

۲
·       حدت و شدت یابی بحران عمومی سرمایه داری

۳
·       توسعه روند انقلابی ـ جهانی

۴
·       بین المللی گشتن روز افزون روند انقلابی ـ جهانی

۵
·      جذب اقشار و طبقات جدید به این روند انقلابی ـ جهانی

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر