پروفسور دکتر ولفگانگ پطر
ایشهورن
برگردان
شین میم شین
بخش دوم
متا اتیک بورژوائی
نگرش های مختلف متا اتیک بورژوائی
۱
· در چارچوب متا اتیک بورژوائی، نگرش های مختلفی
تشکیل شده اند.
· قبل از همه باید به تفاوت دو نگرش کوگنیتیویستی
و آنتی کوگنیتیویستی اشاره کرد:
الف
کوگنیتیویسم
· کوگنیتیویسم اصطلاحات اخلاقزبانی را یا به مثابه
احکامی راجع به مشخصات غیر طبیعی تلقی می
کند و یا آنها را به احکامی راجع به احساسات تقلیل می دهد.
ب
آنتی کوگنیتیویسم
· آنتی کوگنیتیویسم نوع غالب را تشکیل می دهد و
خود به فرقه های مختلف زیر تقسیم بندی می شود:
۱
اموتیویسم
· اموتیویسم جملات اخلاقی را نه احکام، بلکه بیان
احساسات و عواطف سوبژکتیو قلمداد می کند.
· (برتراند راسل،
آیر، استیونسون)
۲
آنتی کوگنیتیویسم امری
· آنتی کوگنیتیویسم امپراتیویستی و یا
ما قبل اسکریپتیویستی، جملات
اخلاقی را نه احکام، بلکه بیان فرامین و دستور العمل ها می داند
· (کارناپ، هابه،
ادواردز)
******
۲
· در متا اتیک بورژوائی گشتاورهای راسیونال نیز
وجود دارند.
۳
· از دیدگاه مارکسیسم ـ لنینیسم در چارچوب اتیک
علمی، ماتریالیستی ـ تاریخی به بررسی های زبانتحلیلی ـ به معنی سمیوتیکی وسیع آن ـ بویژه در عرصه پراگماتیک سمیوتیکی، اهمیت بزرگی قائل می شود.
· مراجعه کنید به اخلاقزبان
۴
· البته در این جور موارد، استفاده از اصطلاح «متا
اتیک» گمراه کننده است.
۵
· بررسی اصطلاحات اخلاقزبانی، در حقیقت، تشکیل
دهنده ی عرصه متا اتیکی نیستند.
· بلکه خود آن می تواند عرصه بررسی اتیکی باشد.
۶
· البته در چنین صورتی باید در رابطه با اخلاقزبان از متا زبان سخن راند.
· مراجعه کنید به متا
زبان
۷
· مسائل اخلاقزبانی، مسائل مربوط به پدیده اخلاق و
تأثیر گذاری اجتماعی آنند و لذا موضوع اتیکتئوری اند.
۸
· بررسی های به عمل آمده در عرصه متا اتیک
بورژوائی، سلسله ای از مسائل نظری مربوط به پدیده های اخلاقی را عرضه می دارند و
در عرصه تبادل نظر، برخی از معانی اخلاقی را مورد توجه قرار داده اند و در موارد
انگشت شماری برای آنها راه حل واقعی عرضه کرده اند.
۹
· در تز آنتی کوگنیتیویستی نیز هسته راسیونالی وجود
دارد.
۱۰
· فونکسیون خاص هنجارها، ارزیابی ها، فرامین،
ایدئال ها و غیره اخلاقی، تهیه معارف درست و یا نادرست راجع به واقعیت عینی نیست.
۱۱
· فونکسیون خاص هنجارها، ارزیابی ها، فرامین،
ایدئال ها و غیره اخلاقی، عبارت است از تنظیم رفتار اجتماعی رایج و مهم انسان ها
بنا بر انگیزه های آنها.
۱۲
· فونکسیون خاص هنجارها، ارزیابی ها، فرامین،
ایدئال ها و غیره اخلاقی، نه از نوع کوگنیتیوی (ادراکی، یادگیری)، بلکه از نوع
ایدئولوژیکی است.
۱۳
· البته این بدان معنا نیست که آنها می توانند
مجزا از فونکسیون کوگنیتیوی شعور انسانی و بر ضد آن عمل کنند.
۱۴
· این نتیجه گیری در متا اتیک بورژوائی که گویا
استدلال راسیونال و علمی را به خطه هنجارها، ارزیابی ها و غیره اخلاقی بطور کلی
راه نیست، کلا غلط و نادرست است و پیشاپیش حاکی از موضع اصلی ایدئالیستی سرهم بندی شده آنها ست.
۱۵
· بر مبنای تئوری ماتریالیستی توسعه اجتماعی، هم
توضیح راسیونال و هم اثبات راسیونال و علمی هنجارها و ارزیابی های اخلاقی امکان
پذیر و الزامی است.
۱۶
· اشتباه تعیین کننده متا اتیک بورژوائی در این
توهم است که گویا می توان تئوری علمی ـ اتیکی را به تحلیل فلسفی زبان تقلیل داد و
بدین طریق به تغییر بنیادی اتیک فلسفی «سنتی» نایل آمد.
۱۷
· اتیک «سنتی» بمثابه ضد متا اتیک بورژوائی تکوین
یافته است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر