پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
امیر حسین آریان پور
به
امیر حسین آریان پور
آزادی
(اختیار)
ادامه
۱۱
·
انقلاب سوسیالیستی نقطه عطف تعیین کننده ای را در مبارزه به
خاطر آزادی اجتماعی به معنی فراگیر و همه
جانبه اش تشکیل می دهد.
۱۲
·
طبقه کارگر با استقرار قدرت (حکومت) سیاسی خود مناسبات تولیدی کاپیتالیستی را به گور می سپارد
و با مناسبات تولیدی سوسیالیستی جایگزین
می سازد و بنیان انقیاد (فقدان آزادی) در کاپیتالیسم را نابود می سازد.
۱۳
·
با اجتماعی کردن مالکیت بر وسایل تولید به استثمار انسان به
وسیله انسان هم در روند تولید و هم در حیات جامعه به طور کلی خاتمه داده می
شود.
۱۴
·
در نتیجه، روابط مبتنی بر همکاری و کلکتیویته تشکیل می
یابند.
·
روابط مبتنی بر همکاری و کلکتیویته، بنیان لازم برای آنند
که کار بتواند به نیاز روز افزون زحمتکشان
مبدل شود و جامعه به سوی کمونیسم پیش تازد.
·
همان کاری که در کاپیتالیسم تحت شرایط مبتنی بر استثمار و
سرکوب و ستم زحمتکشان وسیله ای در دست
صاحبان خصوصی وسایل تولید بوده است.
۱۵
·
مناسبات اجتماعی در سوسیالیسم می توانند تحت رهبری حزب
مارکسیستی ـ لنینیستی طبقه کارگر و متحدینش هماهنگ با ضرورت (جبر) تاریخی، آگاهانه
و برنامه ریزانه قوام یابند.
۱۶
·
این بدان معنی نیست که آزادی در سوسیالیسم به چیزی مطلق
تبدیل می شود.
۱۷
·
آزادی، به طرز تاریخی ـ مشخص تعیین می شود.
۱۸
·
جامعه سوسیالیستی برای تحکیم و تضمین و توسعه ی آزادی
مکسوبه، باید مقاومت طبقات اجتماعی استثمارگر سرنگون گشته را در هم بکوبد و همه
تلاش ها و تشبثات ارتجاعی آنها را (تشبثات آنها برای رستاوراسیون را، برگشت به
نظام سابق را) سرکوب سازد.
۱۹
·
با تشکیل سیستم تماماجتماعی سوسیالیسم، با تکثیر بنیان مادی
آزادی و با برابری اجتماعی روز افزون اعضای جامعه، شرایط لازم برای آن فراهم می
آید که با گذار به کمونیسم، حوایج رئال به اهرم تنظیمگر مادی و روحی تعیین کننده ی
تولید مبدل شوند.
۲۰
·
در سوسیالیسم برای اولین بار در تاریخ، همبود بشری ئی شروع
به توسعه می کند که به معنی شکوفایی آزادی
شخصی است.
۲۱
·
به قول کلاسیک های مارکسیسم، «هر فرد فقط در همبود (هر کس
با دیگران) وسیله لازم را برای تشکیل و توسعه همه جانبه استعدادهای خود کسب می
کند.
·
فقط در همبود است
که آزادی شخصی امکان پذیر می گردد.
·
افراد در همبود واقعی، در وحدت با همدیگر و با وحدت با
همدیگر، همزمان به کسب آزادی خود نایل می آیند.»
·
(مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۳، ص ۷۴)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر