فیلسوف
دانشمند
ریاضی دان
دیپلومات
فیزیکدان
مورخ
سیاستمدار
کتاب شناس
دکتر در حقوق دنیوی و اخروی (کلیسائی)
ایدئالیست عینی
روح یونیورسال زمانه خویش
پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین
بخش چهارم
راجع به فلسفه گوتفرید ویلهلم لایب
نیتس
۱
· لودویگ فویرباخ در اثرش
تحت عنوان «تاریخ فلسفه جدید، تبیین، توسعه و نقد فلسفه لایب نیتس»، می نویسد:
الف
· «پرمحتواترین پدیده در عرصه فلسفه جدید، پس از فلسفه دکارت و
اسپینوزا، فلسفه لایب نیتس است.
· البته صرفنظر از معایب و
نواقص فوق العاده حساس آن.
ب
· توسعه پذیری (قابلیت
توسعه) فلسفه لایب نیتس، مشخصه هر آن چیزی است که فلسفه نامیده می شود.
پ
· فلسفه جان لاک به عنوان
مثال، اما قابلیت هیچ توسعه ای را ندارد.
· نیازی هم به هیچ توسعه
ندارد.
· هر آنچه که جان لاک می
خواسته، برای هر کسی که تاریخی از فلسفه جدید را خوانده باشد، معلوم بوده است.
· فقط در مورد لایب نیتس
چنین نیست.
ت
· فلسفه جان لاک را عمدتا
نمی توان بدفهمید و به طرز سطحی خواند.
· اما در زمینه فلسفه لایب
نیتس قضیه از قراری دیگر است.
ث
· فلسفه جان لاک حاوی هاله
حسی برای خود است.
· دانش تجربی جان لاک اندکی
از قراری دیگر است.
· فلسفه لایب نیتس حاوی هاله
حسی بر ضد خویش است.
ج
· این نظر که خورشید در حرکت
است، به توسعه و ارائه دلیل نیاز ندارد.
· (برای اینکه هاله حسی
خلایق دال بر حرکت خورشید است.
· مترجم)
چ
· اما این نظر که زمین در
حرکت است، محتاج به توسعه و ارائه دلیل است.
ح
· میان جان لاک در این و یا
آن تاریخ به همین دلیل فقط تفاوت های صوری می تواند پدید آید.
· اما نه در مورد لایب
نیتس.»
· (فویرباخ، «مجموعه آثار»، «تاریخ
فلسفه جدید، تبیین، توسعه و نقد فلسفه لایب نیتس»، ۱۹۶۹، ص ۳)
۲
· این تشخیص فویرباخ در
مقدمه لایب نیتس شناسی اش، از مشکل اصلی ئی پرده برمی دارد که هر برخورد با آثار
لایب نیتس، بویژه با فلسفه او، به همراه دارد.
۳
· این مشکل منتج از سه
گشتاور (ممان، نکته) زیر است:
گشتاور اول
۱
· لایب نیتس اگرچه به معاصران فلسفی و علمی اش و
به پیشینیان بلاواسطه اش (دکارت، گاسندی، هوبس، جان لاک، اسپینوزا و علمای علوم
طبیعی جدید، پاسکال، هیگن، نیوتون و غیره) وفادار بوده، اما به مراتب بیشتر از آنها
و همه جانبه تر از آنها حامل میراث فلسفی از فلسفه یونان، مثلا فلسفه افلاطون،
ارسطو، اتمیستیک، اسکولاستیک قرون وسطی، میستیک (عرفان) یهودی وارد تفکر خویش می
کند.
۲
· مشخصه تفکر لایب نیتس این است که او در پیوند
خلاق با توسعه فلسفی و علمی اروپا از آنتیک یونان تا تا عصر خود بوده است.
۳
· در آثار لایب نیتس، وحدت سنت فلسفی و علمی با
فلسفه و علم زمان او به ثمربخشی خارق العاده ای منجر می شود.
۴
· مشخصه خود ویژه آثار فلسفی و علمی لایب نیتس این
است که در تاریخ و علم به ندرت می توان شاهد فشردگی و غلظتی از این دست بود.
۵
· در این رابطه با لایب نیتس شاید بتوان از ارسطو،
هگل، مارکس، انگلس و لنین نام برد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر