پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین
بخش چهارم
راجع به فلسفه گوتفرید ویلهلم لایب
نیتس
۲۷
· لایب نیتس تأکید دارد، که
آغازگاهش، نخست توسعه علمی آن زمان بوده است.
۲۸
· درست به همین دلیل، یعنی
درست به دلیل جدی گرفتن توسعه علمی زمانه خود، یعنی به دلیل سطحی و سرسری نگرفتن
آن، به دلیل نتیجه برهنه و عریان تلقی نکردن آن و به قول هگل، به دلیل «جنازه تلقی نکردن آن»، (یعنی به دلیل
زنده اندیشی. مترجم) لایب نیتس به متافیزیک، یعنی به فلسفه رسیده است.
۳۹
· برای لایب نیتس، بسان
پاسکال، «منطق عقل» که تحت سلطه «روح هندسه» بود، کفایت نمی کرد.
۴۰
· به همان میزان که لایب
نیتس خود را با «روح هندسه» در پیوند حس می کرد، به همان میزان هم به اهمیت «درک
الهامی کلیت، توتالیته» و نتیجتا به «منطق دل» وقوف داشت.
۴۱
· تصور اینکه در تفکر لایب
نیتس خطوط ایراسیونال (ضد عقلی) بوده، خطا ست.
· درست، برعکس.
· «درک الهامی کلیت،
توتالیته»، لایب نیتس را از تحت تابعیت یکسان
و بی تفاوت جهانتصویر مته متیکی ـ مکانیسیستی آن زمان قرار دادن طبیعت، جامعه و
تفکر باز می دارد.
۴۲
· این واقعیت امر ضمنا حاوی
فجر تفکر دیالک تیکی در فلسفه لایب نیتس است.
۴۳
· لایب نیتس در آغاز توسعه
تفکر دیالک تیکی ایستاده است که با هگل و به همت هگل به نقطه اوج موقتی اش و ضمنا
به پایان موقتی اش خواهد رسید.
· برای اینکه لایب نیتس تلاش
داشت که کل طبیعت را به مثابه پیوند تأثیری بی پایانی در نظر گیرد.
۴۴
· این عالی ترین قانون تفکر لایب
نیتس را تشکیل می داد.
۴۵
· لایب نیتس بدین طریق، در
تفکرش را به روی پیوندهای دیالک تیکی باز نگه می داشت.
۴۶
· از این رو فلسفیدن لایب
نیتس، فلسفیدن پیگیری است.
· آن سان که او نمی تواند
چیزی را در جهان به طور ایزوله و مجزا از چیزهای دیگر ببیند.
· برای اینکه در قاموس او، همه
چیز با همه چیز در پیوند است و همه چیز تحت تأثیر متقابل همه چیز است.
۴۷
· به نظر لایب نیتس، هر جزئی
از جهان، جهان را به مثابه کل منعکس می کند.
· (رپره سنتاسیو موندی)
· و همه چیزهای جهان تشکیل دهنده کلیتی مؤثر بر
یکدیگر است.
· (هارمونی از قبل تثبت شده)
۴۸
· جهان برای لایب نیتس، به
همین دلیل از قرار زیر است:
الف
· دیالک تیکی از وحدت و کثرت است.
ب
· دیالک تیکی از پیوست و
گسست است.
پ
· دیالک تیکی از عام و منفرد
است.
ت
· دیالک تیکی از نسبی و مطلق
است.
ث
· دیالک تیکی از پایانمند و
بی پایان است.
۴۹
· بدین طریق، اصل درونی چنین
جهانی، نیرو ست.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر