جمعبندی
از
مسعود بهبودی
شیر کردن شیرخوارگان و گسیل آنان به جنگ شیران
شیرزنان مبارز ایران کوتاه نمیآیند و برای حقشان می ایستند
مش کوروش کبیر الخبیر
۱
هی مش کوروش
روزی روزگاری همین توطئه و ترفند را
همین آخوندها
پیشه کرده بودند.
۲
جلال آل عبا و گوهر مراد و صمد بهرنگ و اشرف دهقان و الف بامداد معتاد
در سنت آدولف هیتلر
شیرخوارگان ناقص العقل خلق را شیر می کردند
و
به جنگ شیران می فرستادند.
۳
ساواک و زندان شهرها
شده بود
شیرخوارگاه و کودکستان
۴
در نتیجه این قساوت و بی رحمی
پیروزی ارتجاع سرخ و سیاه میسر گشت و
مرده های هفتصد کفن پوسانده
بر گرده زنده های مفلوک نشستند و فاجعه آفریدند.
۵
اکنون کشور کوروش کبیر و خبیر
سه قسمت شده است:
جنده خانه
گداخانه
دیوانه خانه
۵
بیعت به مرده های معروف
طینت زنده های علاف حراف است.
نیما یوشیج
من دلم سخت گرفته است از این
میهمانخانه ی مهمانکش روزش تاریک
که به جان هم
ـ نشناخته ـ
انداخته است:
چند تن خواب آلود
چند تن ناهموار
چند تن ناهشیار
منظور نیما چیست؟
دلم گرفته است
دلم گرفته است
به ایوان می روم
و انگشتانم را
بر پوست کشیده ی شب می کشم
چراغهای رابطه تاریکند
چراغهای رابطه تاریکند
کسی مرا به آفتاب
معرفی نخواهد کرد
کسی مرا به میهمانی گنجشکها نخواهد برد
پرواز را به خاطر بسپار
پرنده مردنی ست.
دلم گرفته است
به ایوان می روم
و انگشتانم را
بر پوست کشیده ی شب می کشم
چراغهای رابطه تاریکند
چراغهای رابطه تاریکند
کسی مرا به آفتاب
معرفی نخواهد کرد
کسی مرا به میهمانی گنجشکها نخواهد برد
پرواز را به خاطر بسپار
پرنده مردنی ست.
تضاد آشتی ناپذیر مرده عندیشی با زنده اندیشی
زندگی زیبا ست، ای زیبا پسند
زنده اندیشان به زیبایی رسند.
هوشنگ ابتهاج
(سایه)
۱
مفهوم زنده اندیشی را سایه شاعر توسعه داده است.
۲
شاید خود شاعر
به غنای فلسفی مفهوم خود
واقف نباشد.
۳
این مفهوم اما فوق العاده غنی، علمی، انتقادی، انقلابی و رهگشا ست.
عمر شاعر توده و حزب توده دراز باد
۴
عیرانی جماعت
از خرد تا کلان
از چپ تا راست
جماعتی مرده عندیش اند.
۵
کریم هم می دانست و بی هراس بر زبان می راند:
کامثل الحمار یحمل اسفارا
(مثل خرانی اند که کتاب بارشان کرده باشند)
۶
در طویله دهن شان را که باز کنند کلی اسم و رسم و تیتر و عنوان تحویل شنونده بدبخت می دهند.
۷
فلان کس
در فرنگستان
در این باره
در فلان کتاب و یا در فلان مطلب در بهمان مجله در فلان شماره در بهمان سال
هم به این موضوع پرداخته است.
۸
من فلان کتاب فلانکس را سه بار خوانده ام و کیف خر کرده ام.
۹
نتیجه این روشنگری های روشعنفکرانه عیرانی جماعت
همین است که می بینیم:
پیرتر می شویم
ولی
نه خردمندتر
بلکه خرفت تر و خرتر.
۱۰
این تحلیل است و نه توهین.
۱۱
برای این جماعت مرده عندیش
هر اندیشه
مخلوق کسی است.
در نتیجه حق حریف محفوظ است و اسم و رسمش باید بلافاصله گفته شود
مثلا مثال فیل
از فلانی است.
۱۲
در غیر این صورت
آسمان به زمین می آید.
۱۳
با این فرمالیسم قرون وسطایی
اما
اندیشه در زیر تلنباری از اسم و رسم و تیتر و عنوان مدفون می شود.
۱۴
مسئله اما استفاده از مثال
برای
تفهیم و انتقال اندیشه
است.
۱۵
ضمنا
دیالک تیک نظر و صاحبنظر بسط و تعمیم دیالک تیک اوبژکت و سوبژکت است
و
نه
فرم و محتوا
(ظرف و مظروف).
۱۶
علاوه بر این
اندیشه مخلوق کسی نیست.
۱۷
حتی کلمه ای از سخنان خود ما
از آن ما نیست.
۱۸
برای ما اصلا مهم هم نیست که از آن کیست.
۱۹
به قول همان مولانا
ما درون را بنگریم و حال را
ما برون را ننگریم و قال را
۲۰
البته شاید صدها نفر همین اندیشه دیالک تیکی مهفته در همین بیت
را
قبل از مولانا
تبیین داشته اند.
۲۱
اندیشه
بشری می ماند.
بضاعت فکری بشریت
می ماند.
آره.
۱
لاشخور
راست میگه
۲
ما هم آنجا بودیم.
۳
ولی امام حسین فارسی بلد نبود.
۴
فقط عربی بلد بود
آنهم عربی عجقی ـ وجقی ۱۳۰۰ سال قبل.
۵
در نتیجه ما از محتوای گفت و گوی امام حسین با دو ملک الموت چیزی نفهمیدیم.
۶
سؤال اما این است که
لاشخور چگونه به گفتگوی آنان اینقدر دقیق پی برده و ضمنا همه را در تابوت به خاطر سپرده است؟
کار هر کس نیست خرمن کوفتن
توده رزمنده می باییست و پیر پیلتن
مبارزه بر علیه دیکتاتوری جدا از مبارزه بر علیه نظام اقتصادی - اجتماعی حاکم نمی تواند منجر به آزادی و دمکراسی در جامعه و تحقق خواسته های زنان گردد.
امروز مبارزه برای نابودی سیستم سرمایه داری حاکم بر ایران،
سیستمی که تنها منافع سرمایه داران بین المللی و سرمایه داران داخلی وابسته به آن ها را تأمین می کند، باید اساس کار قرار گیرد
و با مبارزه بر علیه دیکتاتوری و تأمین خواسته های دموکراتیک عجین شود
اشرف دهقانی
آره.
۱
حق با مشد اشرف است.
۲
ولی برای مبارزه بر ضد نظام سرمایه داری
طبقه کارگر انقلابی و حزب مارکسیستی ـ لنیینستی لازم است.
۳
نه
چنین طبقه کارگری در ایران وجود دارد
و
نه
چنین حزبی.
۴
احتمالا طبقه کارگر هنوز طبقه برای خود نیست.
۵
از شعار هایش معلوم است:
ما گشنه ایم
ما تنها نیستیم
۶
احزاب و سازمان های اوپوزیسیون
هم
طویله
اند.
۷
مشد اشرف آخرین کسی است که نداند.
۸
طرفداران خود مشد اشرف
بیشتر به کودکان گردن کلفت کودکستان ها
شباهت دارند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر