پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
امیر حسین آریان پور
شعور
(روح، ضمیر، دل)
ادامه
پ
فونکسیون مبتنی بر برنامه ریزی
شعور
۱
·
فونکسیون مبتنی بر برنامه ریزی شعور به طور بیواسطه با
فونکسیون تله ئونومیکی (فونکسیون هدفگزار و آماجگزار) شعور در پیوند است.
·
بدین طریق استراتژی های عملی منطبق با آماج های تعیین شده،
تشکیل می شوند.
۲
·
استراتژی های عملی منطبق با آماج های تعیین شده، در فرم نقشه ریزی ها صورت می گیرند که حاکی از
وسایل، متد ها و توالی گام های ضرور برای نیل به آماج ها هستند.
ت
فونکسیون هنجاری شعور
·
فونکسیون هنجاری شعور، به تثبیت منافع بنیادی، حوایج بنیادی
و معارف تجربی بنیادی جامعه، طبقات و گروه های اجتماعی و غیره در فرم هنجارهای
رفتاری منجر می شود، که به برکت افکار عمومی برای همه اعضای جامعه، وابستگان به
طبقه اجتماعی معینی و غیره واجب الرعایه اند.
ث
فونکسیون برهانی شعور
·
فونکسیون برهانی شعور به فرمولبندی منافع اجتماعی بنیادی و
حوایج اجتماعی بنیادی در فرم ارزش ها منجر می شود که به مثابه معاییری (معیارهایی)
برای ارزیابی رفتار انسانی، آماج های انسانی و وسایل لازم برای جامه عمل پوشاندن
به آنها مورد استفاده قرار می گیرند.
۳۴
·
همه این فونکسیون های شعور در وحدت با یکدیگرند و متقابلا
بر همدیگر مؤثر می افتند.
۳۵
·
این حاکی از آن است که شعور، نه انعکاس پاسیو (منفعل، آیینه
وار) واقعیت عینی، بلکه ابزار تحول اکتیو (تحول مبتنی بر آگاهی و نه تحول خود به
خودی) جهان، ابزار هدایت و تنظیم روند فوق العاده بغرنج حیات اجتماعی است که بنا
بر اصل فیدبک عمل می کند.
·
(فیدبک به مکانیسمی در سیستم حلاجی سیگنال ها و اطلاعات
اطلاق می شود که در آن بخشی از مقادیر نهایی، مستقیما و یا در فرم تغییریافته به
سیستم آغازین برگردانده می شود.
·
مثال برای فیدبک بهمن است که در راه خود، توده های برف هر
چه بیشتری را به خود می بندد و حجیم تر می گردد. مترجم)
۳۶
·
به قول ولادیمیر لنین، «شعور، نه تنها جهان را منعکس می کند،
بلکه علاوه بر آن، جهان را می سازد.»
·
(لنین، «کلیات»، جلد ۳۸، ص ۲۰۳)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر