پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
امیر حسین آریان پور
رابطه
۷
· اینجا معلوم می شود که
مفهوم رابطه در جامعه شناسی فرمال، در تضاد و مخالفت مستقیم با جریانات مختلف جامعه شناسی تاریخی و بویژه در تضاد و مخالفت با ماتریالیسم تاریخی
و مفهوم مناسبات اجتماعی ماتریالیستی ـ تاریخی، سرهم بندی شده است.
۸
· مفهوم ماتریالیستی ـ
تاریخی مناسبات اجتماعی بر خلاف مقوله رابطه، در جامعه شناسی فرمال، شامل نکات زیر
است:
الف
· مفهوم ماتریالیستی ـ
تاریخی مناسبات اجتماعی، به مثابه فرم تاریخی ـ مشخص، همیشه حاوی محتوای طبقاتی
معین است.
ب
· مفهوم ماتریالیستی ـ
تاریخی مناسبات اجتماعی، به مثابه فرم روند های اجتماعی چیز لایتغیری نیست.
پ
·
مفهوم ماتریالیستی ـ تاریخی مناسبات اجتماعی، نتیجه کردوکار
اکتیو (ضد پاسیو، مبتنی بر آگاهی) انسان ها ست.
· یعنی فرم ضرور، قانونمند و
تغییر پذیری است که به خصلت این کردوکار اکتیو انسان ها، به تضادهای درونی روابط
اجتماعی و توسعه ای وابسته است که ببرکت آن کردوکار، تشکیل می شوند و در آنها جامه
عمل می پوشند.
ت
·
مفهوم ماتریالیستی ـ تاریخی مناسبات اجتماعی، بر خلاف مقوله
رابطه، در جامعه شناسی فرمال، در برگیرنده سیستم این مناسبات است و میان مناسبات اجتماعی
مادی و مناسبات اجتماعی ایده ئولوژیکی
تفاوت قایل می شود و نقش تعیین کننده را در دیالک تیک مناسبات اجتماعی مادی و
مناسبات اجتماعی ایده ئولوژیکی از آن مناسبات اجتماعی مادی می داند.
· یعنی به مسئله اساسی فلسفه
در عرصه جامعه، پاسخ ماتریالیستی می دهد.
۹
·
با مقوله رابطه، در جامعه شناسی فرمال، نه درک مناسبات تاریخی ـ مشخص میان انسان ها،
بلکه چه بسا، درک مناسبات عام مجرد میان انسان ها در مد نظر قرار دارد.
·
مناسبات عام مجردی که در هر روند تاریخی به طرز همیشه همان
وجود دارند.
·
این بدان معنی است که در تجزیه و تحلیل روابط، از هر مرحله
توسعه تاریخی ـ مشخص، به طرز بنیادی و سیستماتیک صرفنظر (انتزاع) به عمل می آید.
·
یعنی این مناسبات عام مجرد فرمالیزه و کمی (کوانتیفیکاسیون)
می شوند.
· به همین دلیل این جامعه
شناسی عنوان فرمال کسب می کند.
۱۰
· فون ویزه، کلیه حوادثی را
که میان انسان ها رخ می دهند، در دو پدیده بنیادی زیر خلاصه می کند:
الف
· تقارب (نزدیک شدن) متقابل
ب
· تنافر (دور شدن) متقابل
۱۱
· این روندها همواره، چیزی جز
از تغییر فاصله میان انسان ها نیستند.
۱۲
·
در قاموس فون ویزه، بر بنیان ایندو (تقارب و تنافر)،
روندهای اجتماعی صورت می گیرند.
· اگر این روندها بنا بر
ماهیت شان همواره در فرم مشابهی صورت گیرند، همیشه به روابط یکسان و یا مشابه منجر می شوند و بدین طریق واحد
اجتماعی تشکیل می شود و آن را می توان تعریفی از روابط اجتماعی تلقی کرد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر