پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
امیر حسین آریان پور
آموزش
۱
· آموزش در آغاز ـ قبل از
همه ـ به معنی هیئت، فرم، تشکیل (شکلگیری) به کار می رفت.
۲
· آموزش، بعدها، یعنی پس از
رهایش بورژوازی به مثابه نیروی اقتصادی و سیاسی مستقل از قید و بند فئودالیسم،
هرچه بیشتر به معنی توسعه ی شخصیت، شکوفایی استعدادها، لیاقت ها و خطوط خصلتی
شخصیت، یعنی به معنی فرم یابی و یا امتیاز و یا
فرم گیری و تمایزیابی شخصیت به کار
رفت.
۳
· مفهوم آموزش در جوار مفهوم
پرورش (تربیت)، یعنی مفهوم آموزش و پرورش، یکی از قدیمی ترین و همه جانبه ترین (فراگیر ترین) مفاهیم
است.
۴
·
مفهوم آموزش و پرورش، ضمنا بر ضد تربیت عملی فئودالی وارد
میدان شد و و ایدئال هومانیستی انسانی ئی را بر پرچم خویش نگاشت.
· انسانی که به طور همه
جانبه تربیت می شود و به طور هماهنگ و
موزون توسعه و تکامل می یابد.
۵
· آموزش در آلمان دموکراتیک،
عنصر و زیرسیستم سیستم اجتماعی سوسیالیسم توسعه یافته بوده است.
۶
· آلمان دموکراتیک با سیستم آموزش
سوسیالیستی واحد و یکپارچه، الزامات آموزشی روز افزون لازم برای همه اعضای جامعه را تضمین می کرد.
۷
· امروزه آموزش، به معانی
زیر به کار می رود:
الف
· به معنی رسالت پداگوژیکی
ب
· به معنی نتیجه کنش
پداگوژیکی
پ
· به معنی توسعه اجتماعی
۸
·
سمت و سوی آموزش، همواره به مجموعه توسعه شخصیت معطوف است.
· بی اعتنا به این حقیقت امر
که آموزش به کدام یک از موارد زیر مربوط می شود:
الف
· آموزش فکری
ب
· آموزش پلی تکنیکی
پ
· آموزش فیزیکی (ورزشی)
(تربیت بدنی)
ت
· آموزش اتیکی (اخلاقی)
ث
· آموزش استه تیکی
ج
· آموزش عمومی
ح
· آموزش حرفه ای
۹
· آموزش با پرورش پیوند
ناگسستنی دارد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر