۱۳۹۶ دی ۵, سه‌شنبه

پای منبر بهاره مهرجویی (۱۸)


چرا زنان شوهردار
در هوس
ترمز می برند؟
بهاره مهرجویی 
 
خیانت زنان شوهردار

ویرایش و تحلیل
از
ربابه نون

شخصا اعتقاد دارم
 انسان همچون سایر حیوانات 
موجودی غریزی و چندآمیزشی‌ است.
 اما آنچه او را از سایر حیوانات در این مورد مجزا کرد 
قوه یادگیری و تعقلِ در جهت سازگاری و بقا ست.
 انسان روزی شروع به یادگیری کرد.
 شروع به فاصله گرفتن از غرایز. 
 
۱
شخصا اعتقاد دارم
 انسان همچون سایر حیوانات 
موجودی غریزی و چندآمیزشی‌ است. 
 
حیوان شناسی بهاره مهرجویی،
شباهت غریبی
به
روانشناسی اش
  دارد.
 
تعداد حیوانات حشری
شاید
به تعداد ائمه تشیع اثنی عشری نباشد.
 
رسانه های امپریالیستی
شب و روز
در 
این زمینه گزارش می دهند.
 
اجامر امپریالیستی
 جای جامعه شناسی
را
با
جانورشناسی
پر می کنند.
 
معلوم نیست
که
رسانه های طویله جماران
چه نشان خلایق می هند
که
سطح فکری روشنفکرانش این چنین ترحم انگیز گشته است:
 
۲
شخصا اعتقاد دارم
 انسان همچون سایر حیوانات 
موجودی غریزی و چندآمیزشی‌ است.
 
حیوانات 
که
جای خود دارند،
اکثریت قریب به اتفاق جانوران
از حشره تا خزنده و پرنده
مونوگام
اند.
 
یعنی
با 
همسر واحدی 
مادم العمر
جفتگیری می کنند.
 
آنهم
یک و یا دو بار در سال.
 
حیوانات
که
 جای خود و پرنسیپ خاص خود دارند،
ماهیان
حتی
برای کسب لیاقت فیزیکی جفتگیری
با جنس مخالف
مسابقه جهش می گذارند.
 
هر ماهی
که
بلند تر از بقیه بجهد،
اجازه  جفتگیری از ضعیفه ها
کسب می کند.

گوزن ها
برای کسب اذن جفتگیری از ضعیفه های «حرمسرای» یکبار دایر در سال
به
جنگ حیاتی ـ مماتی
با یکدیگر خطر می کنند
و
تنها گوزنی که از این نبرد تن به تن پیروز بیرون آید،
اجازه جفتگیری از ضعفا
دریافت می کند.

در
گله های گرگ
کنترل جمارانی
در زمینه جفتگیری صورت می گیرد.

تنها
گرگ الفا ست
که
مجاز
به جفتگیری و تولید مثل است.

هر روباهی
سالی یکبار
با روباه معینی جفتگیری می کند 
و
بعد گور خود را گم می کند.

طبیعت
بر خلاف توهم بهاره مهرجویی
با
طویله جماران و جمکران تفاوت ریشه ای دارد.

زنان
در جهان جانوران
جنده نیستند تا با هر جاکش و عیاشی جفتگیری کنند.
 
زنان
در جهان جانوران
«شخصیت»
دارند.
 
جانوران
«شخصا
اعتقاد دارند»
که
جفتگیری
اولا
باید
هدفهمند و معنامند باشد.
 
ثانیا
باید
به
توسعه و تکامل و بهبود نسل بعدی
منجر شود.
 
۳
 اما آنچه او را از سایر حیوانات در این مورد مجزا کرد 
قوه یادگیری و تعقلِ در جهت سازگاری و بقا ست.
 انسان روزی شروع به یادگیری کرد.
 شروع به فاصله گرفتن از غرایز.
 
بهاره مهرجویی
فلسفه بافی جمارانی و جمکرانی هم بلد است:
 
الف
قوه یادگیری
 
۱
تفاوت آدم با حیوان
از 
دید علمای جماران و جمکران
اولا
بی لیاقتی جانوران
در
زمینه یادگیری
است.
 
بهاره مهرجویی
خیال می کند
که
نباتات و جانوران
خر
اند.
 
با پوزش از خر که خر نیست.
 
۲
سؤال خود
را
تکرار می کنیم:
رسانه های طویله جماران
چه نشان خلایق می دهند
که
روز به روز خر تر می شوند؟
 
۳
این کشور که نامش ایران است،
همیشه طویله نبوده است:
 
 
نیما یوشیج
 
خشک آمد کشتگاه من
در 
جوار کشت همسایه.

گرچه می گویند: 
«می گریند روی ساحل نزدیک
سوگواران در میان سوگواران»،
 قاصد روزان ابری،
ـ  داروگ ـ
 کی می رسد باران؟

بر بساطی که بساطی نیست
در درون کومه ی تاریک من که ذره ای با آن نشاطی نیست
و 
جدار دنده های نی به دیوار اتاقم دارد از خشکیش می ترکد
- چون دل یاران که در هجران یاران -

 قاصد روزان ابری،
ـ  داروگ ـ
 کی می رسد باران؟
 
معنی تحت اللفظی:
مزرعه من
در
 جوار مزرعه ی همسایه ام 
خشک شده است.
 
سوگواران در عزای باران زار زار می گریند.
داروگ
ای قاصد روزان ابری
بگو، کی باران خواهد بارید؟
 
بر
بساط زندگی من
که
سلب بساطیت شده است
و
در کلبه تیره و تار من
که
در آن از نشاط نشانی حتی نمانده است
و
جدار دنده های نی در دیوار اتاقم
ـ بسان دل یاران در اندوه جدایی و دوری از یاران ـ
 از خشکی می ترکد،
داروگ
ای قاصد روزان ابری
بگو، کی باران خواهد بارید؟
 
۴ 
بهاره مهرجویی
خیال می کند 
 که
پیش بینی بارش باران توسط قورباغه ها
لیاقتی خدادادی و مادر زادی
است.

داروگ
که
 جای خود دارد،
کفشدوزک
می تواند
دمای ۶  ماه بعد از سال
را
تعیین کند.

مورچه های حقیر از دید مش محمود دولت آبادی
علفخوار که نیستند،
قارچخوار
اند
و
قارچ مورد نیاز برای خانواده خود
را
تولید می کنند.
 
مورچه ها
هوای سالن های تو در توی لانه خود
را 
تصفیه می کنند.
 
 
بهتر از کارخانجات مدرن داروسازی
آنتی بیوتیک 
سنتز می کنند
و
مواد غذایی انبار و تلنبار شده خود
را
ضد عفونی 
می کنند.

اگر
  جانوران
توان یادگیری
نمی داشتند،
حتی
لحظه ای نمی توانستند
ادامه حیات دهند.
 
ادامه دارد.
 

۱ نظر:

  1. ویرایش:
    علی پاشایی

    بر بساطی که بساطی نیست

    یعنی
    بر سفره ای که خالی از هر چیز است.

    پاسخحذف