پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
امیر حسین آریان پور
شعور
(روح، ضمیر، دل)
ادامه
۳۷
·
برپایه شناخت عام از منشاء، ماهیت و فونکسیون های شعور،
باید میان شعور فردی و شعور اجتماعی تفاوت قایل شد.
۳۸
شعور اجتماعی
۱
·
شعور اجتماعی عبارت است از
مجموعه نظریات (تئوری ها)، نگرش ها و افکار (ایده ها) و همچنین حالات و
روحیات و احساسات اجتماعی در فرماسیون اجتماعی معینی.
۲
·
شعور اجتماعی بنا بر محتوایش، عبارت است از انعکاس وجود
اجتماعی و جهان عینی در مجموع.
·
مراجعه کنید به وجود، وجود اجتماعی در تارنمای دایرت
المعارف روشنگری
۳
·
شعور اجتماعی، فقط مناسبات اجتماعی را منعکس نمی کند، بلکه
علاوه بر آن، به انعکس رابطه انسان ها با طبیعت و به انعکاس خود طبیعت می پردازد.
۴
·
محتوای مشخص شعور اجتماعی در فرم های مختلف عرض اندام می
کند.
·
فرم هایی که در جریان توسعه تاریخی تشکیل شده اند و متمایز
گشته اند.
مراجعه کنید به دیالک تیک فرم و محتوا در تارنمای دایرت
المعارف روشنگری
۵
·
شعور اجتماعی به صورت «در خود» (فی نفسه) وجود ندارد.
·
شعور اجتماعی در پیوند لاینفک (ناگسستنی، جدایی ناپذیر) با
شعور فردی وجود دارد.
۶
·
شعور اجتماعی، اما مجموعه ساده (ریاضی) متشکل از شعور فردی
همه اعضای جامعه معینی نیست.
۷
·
شعور اجتماعی بنا بر کاراکتر (خصلت) کلی اش، اجتماعا مشروط
شده و فرم یافته است و لذا فراورده (محصول) مجموعه توسعه تاریخی جامعه است.
۸
·
طبیعی است که شعور اجتماعی، در وهله اول به مثابه شعور فردی
وجود دارد.
۹
·
شعور اجتماعی، اما در جوار خطوط بکلی خاص که از شرایط خاص
زندگی فرد و از معارف تجربی فرد نشئت گرفته اند، حاوی وجوه مشترک با شعور افراد
دیگر است.
۱۰
·
شعور اجتماعی، به مثابه شرایط وجودی فکری جامعه، بر بنیان عینی روابط اجتماعی همگون
(یکسان) فراتر از شعور فردی، بالضروره (جبرا، ناگزیر) تشکیل می شود:
الف
·
بنابرین، شعور اجتماعی، از سویی فقط در شعور فردی و به
واسطه شعور فردی وجود دارد.
ب
·
از سوی دیگر، شعور فردی، چیزی جز نماد (برجستگی) فردی ـ
مشخص شعور اجتماعی و یا نماد فردی ـ مشخص نحوه هستی نیست.
۱۱
·
شعور اجتماعی از استقلال نسبی برخوردار است.
·
استقلال نسبی ئی که
خود را به انحای مختلف نمودار می سازد.
۱۲
·
استقلال نسبی شعور اجتماعی، قبل از همه، در لیاقت زیر آدم
ها تبیین می یابد:
·
در اثرگذاری اکتیو (مبتنی بر آگاهی و نه خودپویی) بر توسعه
اجتماعی.
۱۳
·
در توسعه خاص خود، هم شعور اجتماعی به طور کلی تحت تابعیت
قانونمندی های خاص قرار دارد و هم هر فرم منفرد شعور اجتماعی.
۱۴
·
شعور اجتماعی به مثابه انعکاس وجود اجتماعی، به طور بیواسطه
و در هر نقطه و از هر لحاظ ، به هیچ وجه به ساز توسعه مناسبات اجتماعی مادی نمی
رقصد.
·
آن سان که بتوان هر ایده منفردی را ناشی از علت مادی منطبق با
خود معینی قلمداد کرد.
۱۵
·
قاعدتا ایده های نو
همیشه بر شط فکری موجود از قبل می
پیوندند.
·
ایده های نو بر شط
فکری موجود از قبل، اثر می گذارند و بدان تداوم می بخشند.
·
آن سان که طرز پیوستن به شط ایده های از قبل موجود و نحوه و
نوع توسعه بخشیدن به آن شط، نهایتا بواسطه مناسبات اجتماعی مادی و منافع طبقاتی
منتج از آن تعیین می شود.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر