۱۳۹۵ بهمن ۲۴, یکشنبه

سفری ـ نظری ـ ابراز نظری ـ گذری (412)


جمعبندی از
مسعود بهبودی

بحث بر سر زن و مرد و پیر و جوان نیست.

1
بحث بر سطح توسعه فکری مردم است

2
حریفی به طنز گفته:
دو چیز لایتناهی اند:
کاینات خدا و خریت آدم ها

3
حریف بعد اضافه کرده:
البته در مورد لایتناهیت کاینات هنوز مطمئن نیستم

4
حدس بزنید این طنز از کیست؟

5
گول ظواهر امور را فقط ظاهر پرستان می خورند
نه خردگرایان ماهیت جو

6
ایالات متحده امریکا
طویله تر از جمهوری جماران و جمکران است.

7
اگر کسی دلیلش را یافت و گفت
ما برای امواتش
صد صلواة بلند می فرستیم.

حریف
خوب پس شما می فرمایید زن و مرد و پیر و جوون برن بتمرگن توی خونه 
و دست جهانخواران را باز بذاران برای چپاول؟ نظرتون در باره تظاهرات 
در نقاط مختلف دنیا در مخالفت با یک فاشیست که 
سرمایه داری جهانی رو کار آورده چیه.
زحمتکشان جهان خانه نشین شوید!؟
تقاضا می کنم با متانت جواب بدهید
خریت و این چیزا را بذارین کنار

ممنون از هماندیشی

1
خریت از اینشتین بی تربیت بود نه از ما

2
بگذارید از مارکس بی ادب هم
طنزی با همین محتوا ذکر شود:
همه چیز هستی در حال تغییر اند
به غیر از آدم ها

3
ترامپ
رسول خدا نیست.

4
ترامپ مأمور است.
نماینده است.
مأمور طبقه حاکمه امپریالیستی است.
هم خودش و هم اعضای کابینه اش
میلیاردر اند.

5
ویلیام شکسپیر می گفت:
جهان صحنه تئاتر است و بنی بشر هنرپیشه اند.
تفاوت در ماسک ها ست که بر سر کشیده اند
تا نقش معینی را بازی کنند.

6
جهان تهی است ز فرزانگان بی پروا

7
در غیاب فرزانگان بی پروا
جهان به میدان یکه تازی ددان درنده ی بی فردا
تبدیل شده است.

8
جنگ زرگری شعله ور شده است.

9
میان این اجامر امپریالیستی
فرق ماهوی وجود ندارد.
تفاوت در حرف های توخالی و ماسک های پوشالی است.

10
طنز تلخ تر از زهر این است که
همین ترامپ ها و آ اف دی ها، ماری لوپن ها و نئوفاشیست های دیگر را
بخشا
طبقه کارگر بی سر و بی سردار
و بخشا اکادمیسین های با سر و با سردار
(روشنفکران طبقه حاکمه)
انتخاب می کنند.

11
آلترناتیو انقلابی در بین نیست:

الف
یا جلادی از حزب دموکرات از در عقب

ب
یا قلدری از حزب جمهوری خواه از در جلو

12
تظاهرات خروسی از جنس حنای پس از عروسی
ضمن اینکه الکی بر ضد یکی صورت می گیرند
بر وفق مراد دیگری اند

13
عنگلابی های وطنی
عکس خانواده او ـ با ـ «ما» را
پروفایل خود کرده اند.

14
خریت
(با پوزش از خر خادم دیرین ما)
توانگر کند فرد را
خبر حریفان دلسرد را

مولانا

آن میر دروغین بین با اسپک و با زینک
شنگینک و منگینک، سر بسته به زرینک

چون منکر مرگ است او، گوید که اجل، کو کو
مرگ آیدش از شش سو، گوید که منم اینک

گوید اجلش کای خر، کو آن همه کر و فر
وان سبلت و آن بینی و ان کبرک و آن کینک

کو شاهد و کو شادی، مفرش به کیان دادی
خشت است تو را بالین، خاک است نهالینک

ترک خور و خفتن گو، رو دین حقیقی، جو
تا میر ابد باشی، بی ‌رسمک و آیینک

بی ‌جان مکن این جان را، سرگین مکن این نان را
ای آنک، فکندی تو در (مروارید) در تک سرگینک

ما بسته سرگین دان، از بهر در (مروارید) ایم ای جان
بشکسته شو و در (مروارید) جو، ای سرکش خودبینک

چون مرد خدابینی (مرد خدابین هستی)، مردی کن و خدمت کن
چون رنج و بلا بینی، در رخ مفکن چینک

این هجو من است ای تن، و آن میر، منم، هم من
تا چند سخن گفتن از سینک و از شینک

شمس الحق تبریزی، خود آب حیاتی تو
وان آب کجا یابد، جز دیده نمگینک

پایان
ویرایش از تارنمای دایرة المعارف روشنگری

غزل
جهان آزاد

خاطرِ شیخِ دغل (مکار، حیله گر) از چه مشوش باشد
که کسی سوخته در شعله ی آتش باشد؟

در دل آتش افروخته، جزغاله شدن
شیوه ی مَردُم محروم بلاکش باشد

نیست این تیرگی از مُـهر
که از لکه ی ننگ
شیخ را ناصیه (پیشانی)، اینگونه مُنـقّـَش باشد

می بی غش خورَد و دعوی پرهیز کند
قاضی شهر که پا تا به سرش غش (فقدان خلوص، ناخالصی) باشد

صحبت از مردم دلسوخته با او مکنید
بگذارید که در خلوت خود، خوش باشد

هست در مذهب او صیغه از آن روی، حلال
تا کنارش همه شب چند پریوش باشد

این فرو مایه که از زهد سخن می گوید
روز و شب وسوسه ی فسق (ارتکاب به یکی از گناهان کبیره)، به جانش باشد.

پایان
ویرایش از تارنمای دایرة المعارف روشنگری

تعاریف ایده ئولوژی و غیره
ترجمه و منتشر شده اند.

1
مارکسیسم ـ لنینیسم هم
ایده ئولوژی است.

2
مارکسیسم ـ لنینیسم
ایده ئولوژی پرولتاریا ست.

3
از آسمان نازل نشده است.

4
مارکسیسم ـ لنینیسم
هم ایده ئولوژی پرولتاریا است و
هم به دلیل ایده ئولوژی پرولتاریا
(به مثابه سوبژکت طراز نوین تاریخ) بودن
علم است.

5
تفاوت در اینجا ست.

6
ایده ئولوژی بورژوازی هم روزی علم بوده است.
فلسفه کلاسیک بورژوائی

7
مارکس و انگلس ایده ئولوژی بورژوائی را
از موضع پرولتاریا
نفی دیالک تیکی کرده اند.

8
یکی از منابع فلسفی مهم مارکسیسم
فلسفه کلاسیک بورژوائی آلمان
(فلسفه کانت و هگل و فیشته و فویرباخ)
است.

ایدئولوگ
به صاحب ایده اطلاق نمی شود.

1
ایدئولوگ
ایده ئولوژی طبقاتی طبقه اجتماعی معینی را
تدوین می کند و از ان دفاع می کند.

2
ایده ئولوژی
طبقاتی است.

3
ایده ئولوژی
همان است که خواجه می گوید:
در اندرون من خسته دل ندانم چیست
که من خموشم و او در فغان و در غوغا ست

4
ایده ئولوژی
ساتاد ازل که خواجه است:
آنچه استاد ازل گفت:
«بگو»، می گویم.

هنر محتوای ایده ئولوژیکی دارد.

1
هنرمند پیام آور نیست.

2
ایدئولوگ است.

3
در اثر او
درون و برون او
انعکاس می یابد.

4
چه بسا
بدون آنکه خودش بداند و بخواهد.

5
هنرمند پس از تحلیل دیالک تیکی اثرش،
ملتفت می شود که چه کرده است.

6
کسی که اثری را
آگاهانه تولید کند
هنرمند نیست:

الف
کسی که
مدیحه ای، نوحه ای، طنزی، طعنه ای، توهینشعری می سراید،
هنرمند نیست.
حرفه مند است.

ب
کسی که
تندیسی به سفارش این و آن و یا به نیت فروش و بنا بر سلیقه مشتری بسازد
هنرمند نیست.
حرفه مند است.

پ
نقاشی که پورتره ای از حریفی و یا چیزی بکشد
اثر حرفه ای تولید می کند و نه اثر هنری

ت
مثل نجار که پنجره می سازد

ث
مثل خیاط که لباس می دوزد

7
عکاسی هنر نیست.
حرفه است.

8
عکاس می تواند
با فوت و فن (تکنیک) مربوطه
از سوسکی
ماهروئی بسازد و از ماهروئی
سوسکی.

9
همین کار را هم می کند.

10
اعضای هیئت حاکمه را
مثلا ترامپ و این و آن را
به ترفند تکنیک عکاسی
بی عیب و نقص ظاهری
نشان خلایق می دهد.

11
اگر سفارش دهند
همان ها را در هیئت تهوع اوری در خواهد آورد.

با مفهوم نسل
نمی توان پدیده های اجتماعی را تحلیل کرد.

1
بهترین مفهوم
تعلقات طبقاتی است.

2
شکاف های طبقاتی در جامعه سرمایه داری جماران
عمیق تر شده اند.

3
جامعه جماران
جامعه انگل پرور و توده ستیز است.

4
اینها به طبقه حاکمه تعلق دارند.

5
راضی اند
چون نان شان در روغن است.

6
جهنم جماران
طویله ای بی حساب و کتاب است.

7
سفره توده خالی تر می شود و
سفره اعضای طبقه حاکمه
پر تر و رنگین تر.

حق با شما ست.

1
این روی دیگر مدال ده رویه جهان دیوانه است.

2
اول
کله آدم ها را از مغز تخلیله می کنند.

3
بعد به هزار حیله و ترفند
مغز بیچاره را به لیفه تنبان خلایق منتقل می کنند.

4
بعد روشنگری و هماندیشی را
قدغن و ممنوع و مظنون و مشکوک
اعلام می کنند.

5
حتی رسانه های گلوبال امپریالیستی را
مثلا بی بی 30 را
30 عن عن را
دویچه وله را
فیک نیوز
دروغ پراکن می نامند.

6
آنگاه
سنگ خلق به سینه می زنند
و ادعا می کنند که می خواهند با خلق
مستقیما
همعندیشی کنند.

7
منظورشان همین است که شما می گویید:
لایک بازی در توییتر و فیس آباد و تلگرام و غیره

8
لایک بازی با خلایقی که مغزشان
در لیفه تنبان شان است و نه در کله های شان

9
بعد همین لایک های آدم واره های بند تنبانی عندیش
توسط روانشناسان و روانکاوان و جامعه شناسان و غیره
تجزیه و تحلیل بند تنبانی می شوند
و همه این کرد و کار های بند تنبانی
به نام آزادی و دموکراسی
به خورد همان خلایق خرتر از خر
داده می شوند

10
جهان بی سر و سامان
اندک اندک به تیمارستان تبدیل می شود

11
با دیوانگانی در سمت رئیس جمهور و صدر اعظم و ولی وقیح و الی آخر

کامنت از ما انرژی و نیرو می ستاند.

1
ما کامنت ها را منتشر می کنیم تا تصحیح و تدقیق شوند
و ضمنا تلف نشوند.

2
هدف ما هماندیشی با همنوع و روشنگری است.

3
ما دنبال دوست و چت و لایک و اتلاف وقت نمی گردیم.

4
خواننده
اگر البته خواننده ای باشد
می تواند نظرات ما را رد کند و یا تصحیح و تدقیق کند.

5
امید ما این است.

6
هدف ما هماندیشی است.

7
شما کامنت دوست مان را اصلا نخوانده اید.
احتمالا کامنت های ما را هم نمی خوانید.

8
البته همه همین طور هستند.
کسی دنبال اندیشه نیست.

9
پیدا کنید که آدم ها در آخر الزمان
دنبال چیستند؟

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر